اخبار   
 

 گله گذاری های آخوندی و موضع گیری قالیباف

در اولین روز از هفدمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور وزیر راه و شهرسازی سخنانی را به صراحت بیان کرد که به مذاق شهردار تهران خوش نیامد...

گله گذاری های آخوندی و موضع گیری قالیباف

این روزها عباس آخوندی صراحت لهجه را رویه کار خود کرده است و به طورعلنی و بی تعارف مشکلات را عنوان می کند. چندی پیش بود که نظام بانکی کشور را نوک پیکان حملات خود قرار داد و این نظام را کاملا ناکارآمد قلمداد کرد. این بار اما وزیر راه، شهرداری را نشانه گرفت و عنوان کرد که وابستگی درآمد شهرداری به تراکم فروشی باعث شده که مشکلات عدیده ای گریبان شهرها و شهروندان را بگیرد

در اولین روز از هفدمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور وزیر راه و شهرسازی سخنانی را به صراحت بیان کرد که به مذاق شهردار تهران خوش نیامد.

عباس آخوندی که همواره دغدغه کیفیت مهندسی را دارد، در این سخنرانی فرصتی پیدا کرد که به طور مستقیم به آسیب شناسی این موضوع بپردازد.

او صراحتا اعلام کرد که ریشه مشکلات شهری که به گفته آخوندی نقض علنی حقوق شهروندی است ناشی از وابستگی شهرداری ها به درآمدهای صدور پروانه ساختمانی است.

در این جلسه هر چند که مستمعین، تمامی اعضای نظام مهندسی استان ها و مسوولان حاضر بودند، اما به نظرمی رسید روی صحبت او با شهردار تهران است. او اعلام کرد که باید برای همیشه تکلیف درآمدهای پایدار شهرداری مشخص شود و برای سالم سازی فعالیت های شهرداری این نهاد باید درآمد خود را از صدور پروانه ساختمانی مجزا کند.

عباس آخوندی البته پس از این سخنان به فاصله کوتاهی این اجلاس را ترک کرد و منتظر نماند تا سخنان شهردار تهران را هم در واکنش به اظهارات خود گوش کند.

اما زمانی که قالیباف پشت تریبون قرارگرفت، به نظر می رسید از سخنان وزیر راه و شهرسازی اندکی برآشفته شده، به طوری که با کنایه گفت: به عنوان شهردار تهران آماده هستم که با ابلاغ وزارت راه و شهرسازی از فردا صبح حتی یک پروانه ساختمانی در تهران صادر نکنم و در عین حال شهر را نیز اداره کنم .

شهردار تهران البته شرطی برای این کار گذاشت وگفت: به شرطی حاضر به انجام این کار هستم که بعدها کسی نگوید قالیباف سیاسی بود، بحران مسکن بوجود آورد، نرخ مسکن را بالا برد و به مستضعفان ظلم شد.

قالیباف البته درحالی این اظهارات را مطرح کرد که مشخص نکرد چگونه می تواند بدون تراکم فروشی، کلانشهر پرهزینه ای مثل تهران را اداره کند و با این تفاسیر به نظرمی رسد این سخنان شهردار، فقط واکنشی عجولانه به انتقادات تند و صریح عباس آخوندی بوده است.

شهردار تهران درعین حال خطاب به وزیر راه و شهرسازی که درجلسه حضور نداشت و زودهنگام اجلاس را ترک کرد گفت: بیان مشکلات پشت تریبون نتیجه ای دربر ندارد و هر مدیری باید عملکرد خود را برای حل مسایل مطرح کند.

درحالی دیروز سالن اجلاس سران شاهد این اتفاقات بود که به اعتقاد ناظران، اساسا برگزاری اجلاس سالیانه نظام مهندسی ساختمان کشور، فرصت بسیار مغتنمی برای آسیب شناسی و مشکلات پیش روی حوزه مهندسی است که درنتیجه آن می توان به یک دستاورد بسیارخوب برای حل مشکلات رسید.

اما گویا روزگذشته عکس این موضوع اتفاق افتاد و اجلاس هفدهم نظام مهندسی به محلی برای تقابل نظرات دو مقام مسوول یکی در دولت و دیگری در شهرداری تبدیل شد که اولی حرف های خود را به صراحت زد و دومی نیز با لحنی کاملا احساسی موضع گیری کرد که درنتیجه این امر صرفا خروجی این سخنرانی ها منجر به آشکار شدن تناقضات موجود بین دولت و مدیریت شهری شد.

به هرروی انتظار می رفت که در این جلسه این دو مسوول مشکلات مطرح شده را فارغ از مچ گیری و رویکردهای سیاسی بررسی کنند تا به دنبال آن زمینه ای برای حل آنها فراهم شود.

پرواضح است که برگزاری این اجلاس که وقت و هزینه قابل توجهی صرف آن شده در نهایت می بایست به یک نتیجه قابل قبولی منجر شود، به طوری که در پایان گره ای از مشکلات عدیده موجود در صنعت ساختمان گشوده شود. در غیر این صورت بدیهی است که طرح سخنرانی های احساسی و چالش برانگیز هیچ دردی را دوا نمی کند.

  منبع : خبرگزاری صما
  12:00   چهارشنبه 4 تیر 1393  
 نظرات    
 
احمد انصاری 16:33 شنبه 7 تیر 1393
0
 احمد انصاری
با سلام بنظر میرسه این نوشته یه مقدار جانب عدالت رو رعایت نکرده و یه جورهایی از آقای آخوندی جانبداری کرده چون شهردار تهران در ادامه صحبتش که گفت حاضره با ابلاغ وزارت مسکن از صدور پروانه خودداری کنه اضافه کرد بشرطی که دولت هم در خصوص تعهدات مالی که به شهرداری داره تمام و کمال عمل کنه و دست شهرداری رو از این بابت خالی نگذاره . (با تشکر  )