اخبار   
 

 مهندسی ارزش در عمران کلان شهرها استقراریابد

شهردار اصفهان از استقرار طرح جامع فرهنگ‌سازی‌ مهندسی ارزش به صورت واقعی در معاونت های عمرانی کلان شهرها تاکید کرد و گفت:مهندسی ارزش به‌عنوان یک تکنیک مدیریتی در عرصه بهینه‌سازی طرح‌های عمرانی مطرح می باشد و کارایی آن در نظام اجرایی وفنی بسیار حائز اهمیت است...

به گزارش ایمنا،دکترسید مرتضی سقاییان نژاد در شانزدهمین نشست معاونان فنی وعمرانی کلان شهرهای کشور ،برگزاری این گونه نشست ها را جهت رفع مشکلات عدیده شهرها مثبت ارزیابی واظهارکرد:با توجه به این که بلدیه قدمت 100 ساله دارد اما متاسفانه هنوزشهرداری ها با مشکلات ومعضلات عدیده ای روبه رو می باشند به طوری که هنوز الفبای مباحث مدیریت شهری تشکیل نشده است.
وی داشتن روحیه ی قوی وجهاد گونه را در رفع موانع شهری بسیار مهم خواند وافزود: اگر این مهم در مجموعه مدیریت شهری ایجاد نشود شهرها در پیچ وخم های مشکلات جا خواهند ماند لذا این امر قدر ومنزلت شهرداری ها را دوچندان می کند.
وی با بیان این که شهرهای کشور در حال گذار هستند و دچاربحران های متعددی می باشند اذعان داشت: این در حالی است که کشورهای پیشرفته با چنین چالش های روبه رو نیستند وفقط به مباحث سیما ومنظر شهرها می پردازند.
شهردار اصفهان با انتقاد از این که در شهرها نظام برنامه ریزی مدونی در خصوص معضلات شهری از جمله مهاجرپذیری و بافت فرسوده وجود ندارد گفت:زیرساخت های شهرها ی کشور ما می بایست حداقل 40 سال پیش ایجاد می شد اما با این وجود مدیریت شهری به خصوص معاونت عمران می تواند سخت ترین کارها را انجام دهد واین امر نشانگر خوداتکایی وخودباوری است.
وی نقش معاونان عمرانی را در رفع مشکلات شهرها کلیدی دانست وادامه داد:تاکنون در شهرها هزاران طرح عمرانی با تشکیل شوراها به بهره برداری رسیده و این امر حاکی از اعتماد نسبی به پارلمان محلی است.
وی اضافه کرد: 70 درصد جمعیت شهرنشینی نیاز دارد در شهرداری ها ، عقل متصلی در رابطه با برنامه ریزی عمرانی به عنوان اتحادیه شهرداری ها در قالب کمیسیون عمران کلان شهر ها تشکیل شود تااین کمیسیون برنامه ریزی مدونی برای 1189 شهر انجام دهند.
دکتر سقاییان نژاد از استقرار مهندسی ارزش به صورت واقعی در معاونت های عمرانی کلان شهرها تاکید کرد و گفت:مهندسی ارزش به‌عنوان یک تکنیک مدیریتی در عرصه بهینه‌سازی طرح‌های عمرانی مطرح و کارایی آن در نظام اجرایی وفنی بسیار حائز اهمیت است به طوری که اگر این مهم به صورت هوشمند مدنظر قرارنگیرد طرح های شهری از برنامه ریزی تا مباحث مالی دچار اختلال خواهد شد.
وی با اشاره به تمرکززدایی در برنامه ها و وظایف دولتی تصریح کرد:لازم است بر اساس چشم انداز 20 ساله وبرنامه های توسعه کشور تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به منتخبان مردم انجام شود تا نظارت بهتر و دقیق‌تر صورت ‌گیرد.
وی با اشاره به طرح مدیریت واحد شهری اذعان داشت: ضرورت اجرای این طرح از لحاظ علمی نیز به اثبات رسیده واگر روح این طرح ایجاد شود به طورحتم قانون ومقرارت آن نیز به اجبار اجرایی خواهد شد.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اعتماد به مدیریت های محلی با توجه به ظرفیت ها وپتانسیل های موجود در این مدیریت ها باعث ارتقا ،آبرو وعزت نظام جمهوری اسلامی و افزایش اقتدار وامنیت کشور خواهد شد بنابراین لازم است جایگاه مدیریت شهری تقویت گردد.
وی بر احیای ماده 108 قانون شهرداری ها تاکید وعنوان کرد: با تحقق این مهم مردم بهره مند خواهند شد چرا که شهرها نیاز به کارشناسان مجرب دارند.
وی به میزان بودجه عمرانی شهر اصفهان نسبت به کل استان اشاره و بیان کرد: میزان این اعتبار در این کلان شهر دوبرابر استان می باشد این در حالی است که تمام این بودجه حتی بیش از 100 درصد از سوی مردم تامین وجذب می شود.
دکتر سقاییان نژاد با تاکید بر این که شهرداری ها فقط یک ارگان خدماتی نیست اظهارداشت: مدیریت شهری با بیش از 372 وظیفه متعدد یک ارگان اجتماعی است که تمام مباحث اقتصادی ،سیاسی و توسعه شهرها را برعهده دارد همچنین در پیوست پروژه ها وطرح های عمرانی با رویکرد فرهنگی نقش مهمی ایفا می نمایند اما در برخی وزارتخانه ها این وظایف به 25مورد نیز نمی رسد.
وی با بیان این مطلب که شهرداری ها مدیریت هزینه ودرآمد در اختیار دارند افزود:حتی در مباحث کلان نظارت این مهم به صورت ضمنی وغیر ضمنی از سوی مدیریت شهرها انجام می شود.
  منبع : ایمنا
  10:30   پنجشنبه 29 مهر 1389  
 نظرات