اخبار   
 

 بازدید چاوز از مسکن مهر

پیشنهاد ساخت 50 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا توسط انبوه‌سازان ایرانی. رییس‌جمهور ونزوئلا در دومین روز از سفر خود به ایران از پروژه‌های مسکونی مهر تهران در شهر جدید پرند بازدید کرد...

گروه مسکن- فرید قدیری: رییس‌جمهور ونزوئلا در دومین روز از سفر خود به ایران از پروژه‌های مسکونی مهر تهران در شهر جدید پرند بازدید کرد و از آمادگی کشورش برای واگذاری «ساخت بیش از 20 هزار واحد مسکونی» به انبوه‌سازان ایرانی خبر داد.
هوگو چاوز پس از مشاهده نحوه ساخت و سازهای مسکونی در شهر جدید پرند و همچنین شیوه شهرسازی در این منطقه خطاب به وزیر مسکن دولتش گفت: نمونه‌ای از سبک شهرسازی پرند باید در منطقه‌ای از ونزوئلا نیز احداث شود. چاوز با کشیدن اشکال هندسی روی کاغذ برای وزیرش تلاش کرد او را نسبت به هندسه پرند مطلع کند تا یک کپی از شهر جدید پرند در ونزوئلا ایجاد شود.
رییس‌جمهور ونزوئلا صبح دیروز به همراه علی‌اکبر محرابیان- وزیر صنایع- از محل اقامت خود در تهران عازم پرند شد و در بلندترین نقطه این شهر مورد استقبال نیکزاد، وزیر مسکن قرار گرفت و مدیرعامل شهر جدید پرند بلافاصله بعد از ارائه گزارش مختصری از وضعیت سکونت در این شهر، رییس‌جمهور ونزوئلا را به مناطقی از پرند که پروژه‌های 99 ساله در آنجا در حال احداث هستند، هدایت کرد.
موضوع «خدمات زیربنایی در پروژه‌های 99 ساله پرند» که مدتی است به سوژه جدی برای پیگیری مسوولان دولتی تبدیل شده، دیروز پرسش چاوز از نیکزاد بود. چاوز پرسید: آب شرب پرند از کجا تامین می‌شود؟ واحدهای مسکونی در پرند گاز دارند؟ علی نیکزاد در پاسخ به وی اعلام کرد: خانه‌های موجود در شهر جدید پرند دارای آب،‌ برق، گاز و خدمات ضروری هستند.
گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از بازدید دیروز رییس‌جمهور ونزوئلا از شهر جدید پرند حاکی است: طرح واگذاری زمین رایگان توسط دولت به انبوه‌سازان برای ساخت مسکن مهر در پرند مورد توجه هیات اقتصادی همراه چاوز قرار گرفت؛ به طوری که در جریان مطرح شدن موضوع ساخت و ساز توسط انبوه‌سازان ایرانی در ونزوئلا مقرر شد دولت این کشور در صورت تصمیم نهایی به مشارکت با سازنده‌های ایران، زمینه کاهش هزینه ساخت در این کشور را فراهم کند و همچنین تعرفه‌های گمرکی برای ورود امکانات فنی به ونزوئلا تا حد امکان کاهش پیدا کند.
رانندگی چاوز از تهران تا پرند
یک دستگاه خـــــودرو پژو 607 (خودروی تشریفات) رییس‌جمهور ونزوئلا را دیروز از تهران به پرند آورد که چاوز رانندگی این خودرو را برعهده داشت و علی‌اکبر محرابیان نیز او را در این سفر همراهی می‌کرد. چاوز به محض رسیدن به پرند درباره نحوه رفت‌وآمد ساکنان به تهران از وزیر مسکن سوال کرد که در پاسخ شنید سیستم حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و تاکسی در پرند مستقر است و احداث خط مترو نیز برای اتصال پرند به تهران در دستور کار قرار دارد.
برنامه محرابیان برای مصالح ساختمانی
در حاشیه مراسم دیروز، خبرنگار دنیای اقتصاد از علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع درباره حمایت‌های یارانه‌ای از ساخت‌وساز و همچنین تکلیف دغدغه انبوه‌سازان برای بعد از اجرای قانون یارانه‌ها پرسید که محرابیان چنین گفت: «ساخت‌وسازها از یک ناحیه آن هم حوزه تولید مصالح ساختمانی ممکن است بیشترین تاثیر را از اجرای قانون یارانه‌ها برداشت کنند.
کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی نیز دو دسته هستند؛ دسته اول کارخانه‌هایی که سهم انرژی در قیمت تمام شده محصولات آنها بالا است و دسته دوم واحدهایی که سهم انرژی در تولیدات آنها ناچیز است. در بسته‌ای که وزارت صنایع برای حمایت از تولید، همزمان با اجرای قانون یارانه‌ها در نظر گرفته، مقرر شده است کارخانه‌های دسته اول شامل تولیدکنندگان سیمان، آهن، میلگرد، آجر و سرامیک به نوعی مشمول پرداخت یارانه نقدی قرار بگیرند که هیچ شوک یا آسیبی از این ناحیه به بخش ساخت و ساز وارد نشود.» وزیر صنایع در عین حال گفت: ساخت و سازها در دوره جدید، لازم است به سمت استفاده از مصالح کم انرژی‌بر و نوین هدایت شوند تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف انرژی در زمان استفاده از این ساختمان‌ها، قیمت تمام شده تولید مسکن نیز کاهش پیدا کند.
نیکزاد: می‌توانیم 50 هزار واحد در ونزوئلا بسازیم علی نیکزاد، وزیر مسکن نیز در پایان مراسم بازدید چاوز از پرند در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار دنیای‌اقتصاد اعلام کرد: «ما آمادگی داریم با توجه به درخواست رییس‌‌جمهور ونزوئلا،50 هزار واحد مسکونی به سبک مسکن مهر و همچنین با قیمت شبیه به آن در ونزوئلا احداث کنیم. البته آقای چاوز نظرشان این است که انبوه‌سازان در ونزوئلا به جای ساختمان مسکونی کامل‌تر از آن را به صورت «محله» شامل همه نوع امکانات خدماتی و رفاهی ایجاد کنند که برای این شیوه ساخت‌وساز نیز باید هزینه‌های خاص خود تعریف شود.» نیکزاد همچنین گفت: قبل از ترک تهران توسط هیات ونزوئلایی قرار است با وزیر مسکن این کشور درباره نحوه مشارکت به تفاهماتی برسیم.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:04   پنجشنبه 29 مهر 1389  
 نظرات