اخبار   
 

 توقف صدور شناسنامه ‌فنی ساختمان

4 اردیبهشت امسال مراسم آغاز صدور شناسنامه فنی ساختمان- شورای شهر تهران لغو یک‌جانبه تفاهم‌نامه سه جانبه برای بار دوم شناسنامه فنی قرار بود ضامن کیفیت ساخت باشد...

صدور شناسنامه فنی ساختمان که از ابتدای امسال برای بار دوم در تهران از سر گرفته‌شده بود تا به موجب آن سازنده‌ها روی برگه رسمی تعهد دهند که ضامن کیفیت و استحکام آنچه می‌سازند باشند، از 4 روز پیش با دستور شهردار تهران متوقف شد.
شناسنامه فنی ساختمان طی ماه‌های اخیر محل اختلاف نظر جدی بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری از بابت نحوه صدور آن شده بود که حالا با لغو یک طرفه آن، احتمالا اختلاف‌ها ابعاد تازه‌ای به خود خواهد گرفت.
رییس کمیسیون عمران شورای‌شهر با استناد به گفت‌وگویی که وی یکشنبه گذشته در دفتر شهردار تهران با قالیباف داشته، از ابلاغ دستور توقف صدور شناسنامه‌فنی ساختمان خبر داد. حمزه شکیب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قالیباف در نامه‌ای خطاب به شهرداران مناطق 22گانه پایتخت از آنها خواسته تا اطلاع ثانوی صدور شناسنامه‌فنی ساختمان را متوقف کنند. این نامه که از طریق معاونت شهرسازی شهرداری به مناطق ارسال می‌شود، ظرف چند روز آینده به همه شهرداری‌ها ابلاغ خواهد شد.
این در حالی است که روز گذشته خبرنگار دنیای‌اقتصاد از برخی شهرداران مناطق موضوع را جویا شد که در پاسخ شنید: « لغو شناسنامه فنی ساختمان هنوز به آنها ابلاغ نشده است.»
به گزارش دنیای‌اقتصاد، روند صدور شناسنامه‌فنی ساختمان که از 5 ماه پیش بعد از یک‌بار تعلیق برای بار دوم از سر گرفته شده بود، این اواخر به محل اختلاف جدی بین مهندسان ساختمان با شهرداری و شورای‌شهر تبدیل شده بود.
شهرداری معتقد است شناسنامه‌فنی که در اصل باید ضامن کیفیت ساخت باشد و مهندسان با امضا در آن متعهد شوند کلیه مراحل ساخت را چک و کنترل کنند عملا به‌طور صوری اجرا می‌شود که حاصل آن چیزی جز تضییع حقوق مردم نیست؛ اما در مقابل این اعتقاد، مسوولان نظام مهندسی تاکید می‌کنند هیچ اشکالی در شناسنامه‌فنی وجود ندارد.
شناسنامه‌فنی توسط نظام مهندسی صادر می‌شود و برمبنای تفاهمی که با شهرداری شده، صدور پایان‌کار ساختمان منوط به تکمیل این شناسنامه‌ است.
اما اکنون که صدور این شناسنامه‌فنی متوقف شده، عملا این روند مختل شده است.
طی 5 ماه گذشته سازمان نظام مهندسی با توافق شهرداری تهران برای ساختمان‌های بالای 3 هزار متر مربع شناسنامه فنی صادر می‌کرد اما حالا به دلیل آنچه شهرداری و شورای شهر تهران «اجرای صوری قانون» عنوان می‌کنند، تصمیم به لغو قانونی گرفته‌اند که خود از بنیان‌گذاران آن بودند.
رییس کمیسیون عمران شورای شهر همچنین با تاکید بر اصرار شهرداری و شورای شهر تهران برای اجرای قانون صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های پایتخت، تصریح کرد: اما در حال حاضر این قانون فقط به صورت صوری اجرا می‌شود.
شکیب توضیح داد: در حال حاضر شرکت‌هایی تحت عنوان مجری صدور شناسنامه فنی فعالیت می‌کنند که بابت صدور شناسنامه فنی از مردم مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند و در نهایت گامی در جهت ارتقای کیفیت ساختمان‌ها که هدف اصلی «قانون صدور شناسنامه فنی» است، برداشته نمی‌شود.
لغو یک طرفه غیر قانونی است ؟
به گزارش دنیای اقتصاد، اواخر سال 86 بود که به موجب تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر اجرای شناسنامه فنی ملک الزامی شد اما به فاصله یک سال از اجرای این تفاهم‌نامه، شهرداری تهران با توجیه هزینه بربودن، اطاله زمان و نارضایتی‌های عمومی اجرای شناسنامه فنی ساختمان را به طور یک طرفه در زمستان 87 لغو کرد.
این کش و قوس‌ها ادامه یافت تا اینکه اجرای این طرح از پنج ماه پیش از سرگرفته شد. اما هنوز چند ماه از این زمان نگذشته است که شهرداری تهران مجددا دستور توقف یک جانبه اجرای این تفاهم‌نامه را صادر کرده که این مساله با واکنش رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان یکی از طرفین امضاکننده قرارداد سه جانبه مواجه شده است.
علی ترکاشوند، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این‌باره به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه هنوز به صورت رسمی خبری مبنی ‌بر توقف اجرای شناسنامه فنی ساختمان به ما ابلاغ نشده است نمی‌توان در این مورد اظهار نظری کرد، اما اگر در قالب رسمی این اتفاق ابلاغ شود قطعا از طریق مجاری قانونی این مساله مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: پیش‌تر توقف اجرای شناسنامه فنی ساختمان به دلیل اینکه بستر اجرایی آن فراهم نشده بود صورت گرفت اما در حال حاضر با توجه به اینکه این شرایط فراهم شده و فرهنگ‌سازی‌های لازم در این مسیر انجام شده است، توقف یک طرفه آن از سوی شهرداری تامل برانگیزاست.
مسیر اعتراض به شناسنامه این نیست
وی اذعان داشت: همه ارگان‌ها موظف هستند که به قانون احترام بگذارند و اجرای آن ضروری است. براین اساس به موجب این تفاهم‌نامه سه جانبه که بین سازمان نظام مهندسی، شورای شهر و شهرداری منعقد شده است مقرر شد که اگر در خصوص نحوه اجرایی شناسنامه فنی ساختمان مشکلی برای هر یک از ارگان‌ها ایجاد شود مراتب معضلات مربوطه را به هیات وزیران اطلاع دهند. این در حالی است که این مسیر دنبال نشده است و با این اوصاف اگر قرار باشد شهرداری و شورای شهر به این راحتی اجرای قانون را زیر پا بگذارند واقعا جای تامل است.
به گزارش دنیای اقتصاد، شهرداری تهران در حالی به صورت یک جانبه اقدام به توقف شناسنامه فنی ساختمان کرده است که مجموعه اعضای سازمان نظام مهندسی و در راس آن اعضای هیات مدیره نیز از این قضیه بی‌اطلاع هستند.
عبدالمجید سجادی نایینی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این مورد به دنیای اقتصاد گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه هدف از انعقاد تفاهم‌نامه شناسنامه فنی ساختمان، ساماندهی ساخت‌وسازها و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی بوده است از این رو توقف آن واقعا تاسف بار است.
وی اذعان داشت: باید در نظر گرفت که طرح شناسنامه فنی ساختمان در صورت اجرا نقش موثری در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز دارد و باعث می‌شود که هر فرد غیر متخصصی در این مسیر وارد نشود؛ این در حالی است که اگر قرار باشد اجرای این طرح به حالت تعلیق دربیاید همه چیز به حالت اول برخواهد گشت و ساخت‌وسازهای بساز و بفروشی دوباره از سرگرفته خواهد شد. خبرنگار دنیای اقتصاد برای پیگیری موضوع دستور توقف شناسنامه فنی از تعدادی از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ماجرا را پیگیری کرد که آنها نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند.
  منبع : دنیای اقتصاد
  10:39   پنجشنبه 8 مهر 1389  
 نظرات