اخبار   
 

 ثبات قیمت سیمان تا پایان سال جاری

پس از آن‌که در تولید سیمان کشورمان به خودکفایی کامل رسیدیم، دولتی‌ها بر آن شدند تا سدهای را بر دارند و مجموعه‌ای را تشکیل دهند که طی آن سیمان تولید داخل به‌کشورهای مختلف راه پیدا کند و با کشورهای اول در این زمینه رقابت کند...

ایران_ "سیمان ایران به کشورهای آفریقایی صادر می‌شود." پس از آن‌که در تولید سیمان کشورمان به خودکفایی کامل رسیدیم، دولتی‌ها بر آن شدند تا سدهای را بر دارند و مجموعه‌ای را تشکیل دهند که طی آن سیمان تولید داخل به‌کشورهای مختلف راه پیدا کند و با کشورهای اول در این زمینه رقابت کند. حال از جمله مناطقی که در لیست صادرات قرار گرفته شرق و غرب آفریقا است. طبق گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، از آذرماه به میزان 3 میلیون تن سیمان و کلینکر به کشورهای آفریقایی صادر خواهد شد.
در‌حال حاضر سیمان تولید داخل به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، کویت، قطر، عمان و یمن صادر می‌شود.
محمد حسن  پور خلیل میزان صادرات سیمان به کشورهای یاد شده را طی هفت ماه سال 89، پنج میلیون و 300 هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم شاید قابل توجه نباشد اما با توجه به شرایط فعلی کشور عدد مطلوبی است.
طبق آخرین اظهار نظرهای مسئولان وزارت صنایع و معادن به زودی کشورهای جدیدی در لیست سیمان تولید داخل قرار می‌گیرند. کشورهای آفریقایی و البته برخی از همسایگان ایران به‌دلیل فعالیت‌های توسعه‌ای خود به واردات 20 تا 30‌میلیون تن سیمان نیاز دارند لذا با ظرفیت سازی‌هایی که در بخش کارخانه‌های سیمان داخل صورت گرفته می‌توان به تقاضاها پاسخ داد.
نکته قابل توجه در این میان رشد صادرات 60‌درصدی سیمان کشورمان به عراق است. پور‌خلیل می‌گوید: سیمان ایران به‌دلیل کیفیت و قیمت مناسب از سوی کشورهای مختلف از جمله ایتالیا مورد تقاضا است به‌همین جهت تولید کنندگان برنامه توسعه‌ای گسترده دارند تا ظرفیت تولید سیمان به 110 میلیون تن برسد.
وی با اشاره به این موضوع که صادرات سیمان تا زمانی ادامه خواهد داشت که مصرف داخل با مشکل مواجه نشود، اذعان داشت: در شرایط فعلی و پیش‌بینی ای که از بازار سیمان وجود دارد، صادرات سیمان تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند.
بازار آرام تا پایان سال
با‌توجه به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، وضعیت سیمان که در رده پر مصرف‌های انرژی است، چه خواهد شد. پورخلیل در این باره توضیح داد: بازار سیمان تا پایان سال کاملاً آرام است و این بخش با فراز و نشیبی روبه‌رو نخواهد شد و از همه مهم‌تر آن‌که با آزادشدن حامل‌های انرژی قیمت سیمان گران نخواهد شد.
آمارهای تولید سیمان رشد 13درصدی مصرف سیمان را نشان می‌دهد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، هدفمند کردن یارانه‌‌ها را به‌دلیل حمایت دولت از صنایع انرژی‌بر، مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: بطور قطع آزادشدن حامل‌های انرژی کارخانه‌های سیمان را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد و روند تولید سیر صعودی خواهد داشت.
وی با بیان این‌که قیمت سیمان از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ افزایشی نیافته است، گفت: قیمت سیمان و کلینکر در جهان 3 تا 5 درصد افزایش یافته است و خیلی از واحدهای تولید کننده به دلیل بحران اقتصادی دوم دچار مشکل شدند اما در ایران خلاف این موضوع رخ داده است.
به هر ترتیب طبق نظر کارشناسان شرایط تولید سیمان در کشور روند مطلوبی دارد و میزان عرضه از تقاصا پیشی گرفته است. لذا ظرفیت تولید 64‌میلیون تن تا پایان سال بیانگر آن می‌باشد که توسعه کارخانجات بی وقفه دنبال می‌شود و همین امر سبب شده که طی سه‌سال آینده کارخانه بزرگ تولید سیمان توسط ایرانی‌ها در بلاروس افتتاح شود. طبق آخرین اظهار نظرها تا پنج سال آینده صادرات سیمان کشور از مرز 40 میلیون تن فراتر خواهد رفت و البته پایان سال جاری رقم رکورد صادرات 7 میلیون تن سیمان ثبت خواهد شد.
در بین سال‌های 57 تا 84 مجموع ظرفیت تولید سیمان کشور حدود 34 میلیون تن بود. براساس برآورد‌های انجام شده در حال حاضر چین با تولید بیش از 45 درصد سیمان جهان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده سیمان در جهان شناخته شده است و کشورهای هند، امریکا، ژاپن و کره جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
این آمار ایران را پانزدهمین کشور تولیدکننده سیمان در جهان و اولین تولیدکننده در خاورمیانه اعلام می‌کند. لازم به ذکر است تولید سیمان در اتحادیه اروپا توسط کشورهای آلمان، ایتالیا و اسپانیا انجام می‌گیرد.
  منبع : شبکه ایران
  11:43   دوشنبه 24 آبان 1389  
 نظرات