اخبار   
 

 تهدید تنوع زیستی تنگ صیاد/کارخانه سیمان؛ قاتل حیات وحش پارک ملی گلستان

تهدید تنوع زیستی تنگ صیاد به دلیل خشکسالی، امضا دو پروتکل در کنوانسیون خزر، اعتراض کارشناسان محیط زیست به نبود امکانات برای مهار آتش سوزی، طرح سند ملی محیط زیست در صحن علنی مجلس و احداث نخستین نیروگاه زغال سنگ ایران در طبس مهمترین رویدادهای زیست محیطی این هفته بود...

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بوده که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم
پول؛ مهمترین تهدید تنوع زیستی تنگ صیاد
هفته گذشته یک کارشناس محیط زیست اختصاص 10 میلیون تومان اعتبار برای هر استان برای رفع معضل خشکسالی و تامین آب و ساخت آبشخور حیات وحش در خطر زیستگاه های طبیعی را نشانه درک نادرست مسئولان از پایداری بوم شناختی مناطقی مانند تنگ صیاد معرفی کرد. هومان خاکپور گفت: رخدادهای طبیعی و خشکسالی های پی در پی سال های اخیر، روند شرایط بحرانی حاکم بر منابع آبی دیار بختیاری را نیز شتاب بخشیده است. خشک شدن کامل و یا کاهش شدید آبدهی چشمه ها و قنوات و منابع آب شرب در زیستگاه های طبیعی و منفی شدن حیرت آور تراز آبی سفره های زیرزمینی، علاوه بر مردم، زندگی تمامی زیستمندان جانوری و گیاهی این سرزمین را با تهدیدهای جدی مواجه کرده است.
امضاء دو پرتوکل در کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر
این هفته رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیها سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حضور ایران در سومین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر در کشور قزاقستان گفت: دو پروتکل زیست محیطی "آمادگی و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی" و " ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی" الحاقی به کنوانسیون تهران در این کنوانسیون امضاء می شود.
جانوران منازل مسکونی به پارک پردیسان تحویل داده شوند
این هفته مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست در پارک پردیسان مکانی برای پذیرش جانورانی که توسط اتش نشانی در منازل مسکونی پیدا می شوند، دارد.
علیرضا خلیلی افزود: این جانوران پس از اینکه از مأموران آتش نشانی تحویل گرفته می شوند از جنبه های مختلف بهداشتی و طبیعی رسیدگی و تیمار می شوند و پس از انجام تیمارها و بررسیهای بهداشتی در صورتی که این جانوران شرایط لازم برای رهاسازی در طبیعت را داشته باشند در زیستگاهشان رها می شوند و در غیر اینصورت برای نگهداری به باغ وحش تحویل داده می شوند.
شعله‌ورشدن آتش‌سوزی جنگلها؛ تاوان تاخیر در تجهیز یگان حفاظت
بالاخره کارشناسان محیط زیست با اعلام خطر نسبت به افزایش آتش سوزی در جنگلها و مراتع کشور اعلام کردند: مسئولان باید اقدامی جدی برای تجهیز یگانهای اطفاء حریق انجام دهند زیرا اگر همچنان بیل و دبه وسایل مهار آتش باشد همین اندک سرانه فضای سبز را هم به زودی از دست می دهیم.
سند ملی محیط زیست به زودی نهایی می‌شود
این هفته رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: سند ملی محیط زیست به صحن علنی مجلس رفت و پس از بررسی در فراکسیون محیط زیست به زودی نهایی می شود. محمدجواد محمدی‌زاده در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در سازمان محیط زیست برگزار شد، ضمن تقدیر از خبرنگاران حوزه محیط زیست از تهیه اسناد پایه‌ای زیست محیطی استانی برای 31 استان کشور خبر داد و افزود: در سال91 هیچ امر توسعه‌ای که منطبق با این اسناد پایه‌ای نباشد اجرا نمی‌شود.
مهلت 10 روزه به شهرداری برای ساماندهی زباله‌های شورابیل
هفته گذشته مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: به سازمان پارکها و فضای سبز اردبیل برای ساماندهی و مدیریت زباله‌ها و پسماندها در منطقه شکار ممنوع شورابیل اولتیماتوم داده ایم که اگر تا 10 تا 15 روز آینده این وضعیت برطرف نشود پرونده قضایی تشکیل می دهیم. علی حمیدی با اشاره به افزایش گردشگران در منطقه شکار ممنوع شورابیل و تجمع زباله و پسماند در این منطقه افزود: ساماندهی وضعیت پسماندها و زباله های دریاچه شورابیل به عهده سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اردبیل است ولی ناظران و کارشناسان محیط زیست براین منطقه نظارت می کنند.
کارخانه سیمان؛ قاتل جدید حیات وحش پارک ملی گلستان
در هفته ای که گذشت اگرچه بسیاری از کارشناسان و اساتید محیط زیست اعلام کردند که این کارخانه در آخرین محوطه حفاظتی پارک قرار دارد اما مهران جهانشاهی معاون محیط انسانی محیط زیست گلستان گفت: این کارخانه از مرز پارک ملی گلستان 35 کیلومتر و از مرز ذخیره گاه زیستکره گلستان 20 کیلومتر فاصله دارد و به دلیل این فاصله جای نگرانی برای زیستمندان پارک ملی گلستان وجود ندارد .اما با نیم نگاهی به تجربه کارخانه سیمان در دیگر نقاط کشور مانند درود، نکا، آبیک و سیمان تهران می توان تاثیر این کارخانجات را تا شعاع ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری بر جنگل و مرتع دید و متوجه شد که چه اتفاقی قرار است در آینده نزدیک در این منطقه بیافتد.
در مسیر ارتقای جایگاه منابع طبیعی حرکت خواهیم کرد
هفته گذشته سرپرست جدید سازمان جنگلها و مراتع گفت: حفظ منابع طبیعی و آب وخاک در چارچوب سیاست های پایدار نظام تعریف شده است و قطعاً در همین راستا حرکت خواهیم کرد.علیرضا اورنگی که روز چهارشنبه هفته گذشته به عنوان سرپرست سازمان جنگلها و مراتع معرفی شد در مراسم معارفه خود یکی از رمزهای موفقیت در مدیریت هر سازمان را نحوه تعامل آن سازمان با وزارتخانه مربوطه و سایر دستگاههای اجرایی دانست و اعلام کرد: هنر من این خواهد بود که بتوانم نسبت به ارتقا و تبیین سیاست های سازمان در مجامع برون سازمانی کوشا باشم.
نخستین نیروگاه زغال سنگ ایران در طبس ساخته می شود
با وجود اینکه امروزه بسیاری از کشورهای جهان سعی در تبدیل نیروگاه های زغال سنگ به نیروگاه های گازی دارند، اما هفته گذشته مدیر عامل گروه مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) از آغاز عملیات ساخت نخستین نیروگاه زغال سنگ کشور در آینده نزدیک خبر داده است.عباس علی آبادی گفته است که به زودی قرارداد تامین تجهیزات نیروگاه زغال سنگ طبس بین شرکت مپنا و چینی ها به امضا می رسد. وزارت نیرو اعلام کرده که ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور ازجمله راه اندازی نخستین نیروگاه زغال سنگ سوز در کشور از برنامه های مهم این وزارتخانه است.
انتشار این خبر در حالی است که پیش از این کارشناسان محیط زیست بارها از مضرات استفاده از زغال سنگ برای تولید انرژی هشدار داده اند.
  منبع : خبرگزاری مهر
  13:32   پنجشنبه 20 مرداد 1390  
 نظرات    
 
امیر یاشار فیلا 13:55 پنجشنبه 20 مرداد 1390
8
 امیر یاشار فیلا
مرور هفتگیِ خبرهای یک حوزه به‌گونه‌ای متمرکز، کاری بسیار مفید، حرفه‌ای و در راستای احترام به خواست‌های مخاطبان است. خبرگزاری مهر عجالتاً در دو حوزه‌ی میراث فرهنگی و محیط‌زیست در این کار پیشگام بوده است، که جای تقدیر دارد.
وریا ژولیده 10:39 آدینه 21 مرداد 1390
4
 وریا ژولیده
معمولا شعار میدیم که از محیط زیست حفاظت میکنیم ولی در عمل چنین نیست ، و به کاری که میخوایم ادامه میدیم
با تشکر از خبرگزاری مهر که پیگیری این نوع وقایع را میکند