اخبار   
 

 هزینه تراکم ساختمان در تهران 100 برابر ترکیه است

نایب رییس کانون سراسری انبوه‌سازان از هزینه‌های بالای ساخت و ساز انتقاد کرد و هزینه‌های بالای صدور پروانه ساخت و تراکم را ازجمله دلایل اصلی گرانی قیمت مسکن در کشور عنوان کرد...

مجتبی بیگدلی با تاکید بر اینکه بالا بودن هزینه‌های صدور پروانه و تراکم باعث گران شدن شهر می‌شود، به ایسنا گفت: اگر این هزینه‌ از طریق فروش تراکم تامین شود، بار سنگینی را بر اقتصاد شهری تحمیل کرده و در نتیجه مسکن گران‌ترین محصول در سبد خرید خانوار می‌شود. وی با بیان اینکه مشکل هزینه‌های بالای صدور پروانه و تراکم در تمام شهرها وجود دارد، اظهار کرد: این روش اداره شهر جز اینکه تولیدکننده را محکوم به شکست می‌کند نتیجه دیگری ندارد.
راه‌های ارزان شدن مسکن
بیگدلی درباره راه‌های ارزان شدن مسکن در کشور اظهار کرد: بوروکراسی بسیار منقبض موجود در کشور برای اخذ پروانه ساختمان یکی از بزرگترین مشکلاتی است که همواره صنعت مسکن و ساختمان با آن روبه‌رو بوده است. وی با اشاره به اینکه کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند باید هزینه‌های مدیریت شهری را پرداخت کنند، تاکید کرد: 90 درصد این هزینه‌ها روی دوش تولیدکننده مسکن گذاشته شده که این روش باید اصلاح شود.
بیگدلی با اشاره به اینکه اگر هم نقش این هزینه‌ها در قیمت ساخت بسیار کم باشد باز هم از نظر روانی تاثیر نامطلوبی در قیمت ملک دارد، گفت: در کشورهایی مانند ترکیه هزینه‌های تراکم یک ساختمان تجاری یک صدم هزینه‌هایی است که در کلانشهرهای ایران دریافت می‌شود.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:10   پنجشنبه 29 مهر 1389  
 نظرات    
 
مرتضی منصورزاده اشکانی 17:58 دوشنبه 3 آبان 1389
4
 مرتضی منصورزاده اشکانی
مشخص است با حل این مشکل هزینه ساخت مسکن متعادل خواهد شد .