اخبار   
 

 ساختمان‌های مجهز به شناسنامه‌فنی گران‌ترند

طرح گزینشی سازمان نظام مهندسی برای ساختمان‌های تهران که به موجب آن ساختمان‌های بیش‌از 3 هزار متر مربع به شناسنامه فنی مجهز خواهند شد، از هم‌اکنون شایعه...

گروه مسکن- لیلا درخشان: طرح گزینشی سازمان نظام مهندسی برای ساختمان‌های تهران که به موجب آن ساختمان‌های بیش‌از 3 هزار متر مربع به شناسنامه فنی مجهز خواهند شد، از هم‌اکنون شایعه برتری این ساختمان‌ها و در نتیجه افزایش قیمت فروش آنها را در بازار مسکن بوجود آورده است.
شاید اگر شناسنامه ‌فنی ساختمان همزمان برای همه ساختمان‌ها به اجرا درمی‌آمد، هیچ بهانه‌ای برای گران‌فروشی نبود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به شایعات مربوط به احتمال افزایش قیمت مسکن با اجرای طرح شناسنامه فنی ملک به دنیای‌اقتصاد گفت: در صورتی که افزایش قیمتی هم صورت گیرد به صورت تورمی نخواهد بود، بلکه بابت کیفی‌سازی بنا خواهد بود؛ چرا که در شرایط عادی نیز مردم بابت کالاهای با کیفیت پول بیشتری می‌پردازند و این مساله در مورد مسکن نیز مصداق دارد.
وی همچنین افزود: برخی انتظار داشتند که طرح شناسنامه فنی ساختمان به یکباره به صورت فراگیر برای همه ساختمان‌ها اجرایی شود، اما به هر حال مسوولان ذی‌ربط در امر شناسنامه فنی ملک صلاح دیدند که به منظور جلوگیری از بروز هر مشکل احتمالی به صورت پلکانی و تدریجی این مسیر طی شود.
ترکاشوند خاطرنشان کرد: اجرای تدریجی شناسنامه فنی باعث می‌شود تا مشکلات پیش‌بینی نشده در این مسیر به درستی شناسایی شوند که با رفع آنها زمینه برای کیفی‌سازی ساختمان‌ها فراهم خواهد شد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، همزمان با صدور اولین شناسنامه فنی ساختمان در استان تهران و اعلام آمادگی دستگاه‌های مربوطه در خصوص اجرای نظارت کیفی روی ساختمان‌هایی با متراژ 2500 متر مربع برخی از تولید کنندگان و کارشناسان مسکن ادعا کردند، احتمال آن می‌رود که نظارت در امر شناسنامه فنی ساختمان جنبه صوری داشته باشد و همین امر باعث خواهد شد که ساختمان‌های ما کماکان از بحث کیفی‌سازی به دور باشند.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با رد این گمانه‌زنی‌ها گفت: متاسفانه افرادی که چنین شایعاتی را مطرح می‌کنند از محتوای شناسنامه فنی بی‌اطلاع هستند؛
چرا که این طرح به گونه‌ای تنظیم شده است که به هیچ وجه امکان ندارد به صورت شکلی و ظاهری تکمیل شود.وی گفت: به عنوان مثال براساس تمهیدات در نظر گرفته شده دراین طرح مقرر شده است که مالک هزینه نظارت را به حساب سازمان مهندسی واریز کند و سپس سازمان نظام مهندسی نیز بر اساس یکسری ضوابط و قوانین خاص دستمزد مهندسان را در چند مرحله پرداخت کند.
این در شرایطی است که پیش از این مالک هزینه نظارت مهندسان ناظر را مستقیم به حساب مهندس پرداخت می‌کرد.ترکاشوند تاکید کرد: نباید تصورشود ساختمان‌هایی که در حال حاضر مشمول اجرای شناسنامه فنی ساختمان نشده‌اند، بدون کیفیت ساخته می‌شوند.
  منبع : دنیای اقتصاد
  10:49   شنبه 18 اردیبهشت 1389  
 نظرات    
 
حسن عیوضی 23:27 شنبه 18 اردیبهشت 1389
5
 حسن عیوضی
امیدوارم شهردارمحترم نیز بجای انتقاد غیرمنصفانه از این حرکت حمایت کند