اخبار   
 

 لزوم توجه به مبحث 20 مقررات ملی ساختمان

یک کارشناس معماری و شهرسازی، گفت: متأسفانه با توجه به الزامی بودن مقررات ملی ساختمان، اهمیت چندانی به مبحث 20 مقررات ملی ساختمان داده نمی‌شود...

احد محمدی با اشاره به این‌که مبحث 20 مقررات ملی ساختمان در رابطه با استفاده از تابلوهای هشدار و یا راهنمایی‌دهنده اجرای ساختمان است، اظهار کرد: تابلوهای هشدار در هنگام ساخت ساختمان به منظور تأمین ایمنی افراد عبوری از کنار ساختمان می‌باشد و مسلماً نبود این تابلوها خطرساز خواهد بود. وی با تأکید بر این‌که در صورت نصب نشدن تابلوها در هنگام ساخت ساختمان، مسئولیت بروز هرگونه حادثه برعهده مجریان ساختمان است، افزود: متأسفانه اهمیت چندانی به نصب این گونه تابلوهای هشداردهنده در هنگام فعالیت‌های ساختمانی داده نمی‌شود.
این کارشناس معماری و شهرسازی با یادآوری این‌که یک سری دیگر از این تابلوها پس از اتمام کار ساخت ساختمان به منظور راهنمایی و نشان دادن مسیر ورود و خروج و پله‌های فرار و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، ‌تصریح کرد: گروهی دیگر از این تابلوها نیز حالت توصیه‌ای دارد. وی، ریخته شدن مصالح ساختمانی در کنار خیابان بدون وجود علایم هشداردهنده را بسیار خطرناک دانست و عنوان کرد: همه فعالان عرصه ساخت و ساز باید در نظر داشته باشند که حتماً از تابلوهای هشداردهنده برای رفاه حال مردم استفاده کنند.
محمدی، فرهنگ‌سازی نکردن را عامل اصلی رعایت نکردن صحیح مبحث بیستم در بین فعالان عرصه ساختمان عنوان کرد و ادامه داد: رعایت نکردن صحیح این مبحث در حالی است که استفاده از تابلوهای هشداردهنده در هنگام اجرای ساختمان هزینه چندانی ندارد. وی با بیان این‌که لزوم اجرای صحیح مبحث 20 مقررات ملی ساختمان باید به مردم آموزش داده شود، گفت: مردم باید بدانند که در مسائل فنی کارگاهی و ساختمانی حتماً باید از علائم هشداردهنده استفاده شود.
این مدرس دانشگاه در رشته معماری و شهرسازی، افزود: متأسفانه در استان زنجان و بسیاری از استان‌ها مبحث 20 مقررات ملی ساختمان چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این مسئله در حال ‌حاضر در شهرهای بزرگی مثل تهران تا حدودی رعایت می‌شود. وی در رابطه با دلایل توجه نکردن به مبحث 20 مقررات ملی ساختمان در استان، اظهار کرد: با توجه به این‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان به نحوه رعایت مقررات ملی ساختمان در هنگام اجرای ساختمان‌ها نظارت دارد، کمبود بودجه و نیروهای لازم موجب شده است که نظارت‌ها با فاصله زمانی صورت گیرد و در صورتی که کار ساختمان با سرعت بالایی به پایان برسد، گاهی فرصت بازرسی مجدد در رابطه با استفاده از تابلوها و علائم راهنمایی و هشدار دهنده وجود ندارد.
محمدی خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی مانند شهرداری و اداره‌کل مسکن و شهرسازی نیز باید در رابطه با رعایت مقررات ملی ساختمان در هنگام اجرای ساختمان، کنترل و نظارت داشته باشند.
  منبع : شاسا
  12:36   پنجشنبه 13 مرداد 1390  
 نظرات