اخبار   
 

 بازار تبریز ثبت جهانی شد

طبق آخرین گزارشات کارشناسان یونسکو، مجموعه بازار تاریخی تبریز به عنوان وسیعترین سازه سرپوشیده جهان حتمی شده و یونسکو نیز بر آن صحه گذاشته است...

طبق آخرین گزارشات کارشناسان یونسکو، مجموعه بازار تاریخی تبریز به عنوان وسیعترین سازه سرپوشیده جهان حتمی شده و یونسکو نیز بر آن صحه گذاشته است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از ثبت جهانی بازار تبریز خبر داد و گفت: اعلام رسمی ثبت جهانی بازار تبریز از سوی یونسکو در دوم مرداد ماه صورت خواهد گرفت.
تراب محمدی ظهر چهارشنبه در نشست رسانه ای خاطرنشان کرد: طبق آخرین گزارشات کارشناسان یونسکو، مجموعه بازار تاریخی تبریز به عنوان وسیعترین سازه سرپوشیده جهان حتمی شده و یونسکو نیز بر آن صحه گذاشته است.
وی یادآور شد: بازار تبریز بزرگترین بازار زنده جهان بوده که 48 شغل و کسبه در آن در حال فعالیت هستند.
محمدی با اشاره به انجام فعالیت ها و اجرای پروژه های مختلف برای تامین نظر کارشناسان یونسکو اضافه کرد: 23 طرح مرمتی در حال اجرا بوده که تا پایان تیر ماه تکمیل می شود.
وی با اشاره به افتخارات ملی تبریز و اتفاقات ملی به ثبت رسیده، گفت: محل تاج گذاری و ثبت تبریز به عنوان مرکز تشیع به ثبت ملی رسیده و با ثبت این وقایع تاریخ تبریز را یاد آور شده ایم.
بازار تبریز نمونه ای کم نظیر از معماری ایرانی-اسلامی است
محمدی ادامه داد: نباید نسبت به ثبت این اتفاقات ملی و این حادثه تاریخی حساسیت نشان داد و این در حالی است که برخی از مسئولان نسبت به این واقعه حساسیت منفی نشان داده و آن را از موضع بخشی نگری و نه ملی می نگرنند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با انتقاد از تجمیع برخی امکانات در تهران افزود: متاسفانه امکانات باستان شناسی محدود به تهران بوده و تنها در پایتخت پژوهشکده باستان شناسی وجود دارد.
وی با اشاره به انجام برخی پروژه ها برای تمرکز زدایی از تهران گفت: در راستای تمرکز زدایی فعالیت باستان شناسی در تبریز نیز آغاز شده و پژوهش بر روی آثار باستانی روستای زردخانه اهر، گل تپه جلفا، ربع رشیدی و رصد خانه مراغه انجام می شود.
تراب محمدی با بیان اینکه ربع رشیدی در دست بررسی بوده و در حال مرمت است، گفت: رصد خانه مراغه در آستانه انقلاب مورد بررسی و کاوش قرار گرفته بود و برای تکمیل بررسی ها و کشف آثار باستانی کاوش بر روی آن را ادامه خواهیم داد که در مجموع هفت کاوش در زمینه باستان شناسی در استان انجام خواهد شد.
  منبع : معماری نیوز
  11:51   پنجشنبه 10 تیر 1389  
 نظرات