اخبار   
 

 رشد بادکنکی ساخت‌وسازها در اطراف تهران

132 روستای غیرمجاز در حاشیه شهر تهران مینا یوسفی- مدیرعامل سازمان مدیریت حریم شهر تهران اعلام کرد: به‌رغم مشوق‌های دولت برای انتقال مردم از تهران، مهاجرت‌ها به این شهر باعث شده ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اطراف حریم تهران به‌صورت بادکنکی رشد...

132 روستای غیرمجاز در حاشیه شهر تهران مینا یوسفی- مدیرعامل سازمان مدیریت حریم شهر تهران اعلام کرد: به‌رغم مشوق‌های دولت برای انتقال مردم از تهران، مهاجرت‌ها به این شهر باعث شده ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اطراف حریم تهران به‌صورت بادکنکی رشد کند.
مصباح‌الدین متقی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: به تازگی 21 نقطه کانون جمعیتی به تهران افزوده شده که این به معنای گسترش شهر تحت تاثیر ساخت‌وسازهای غیرمجاز است. به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت حریم شهر تهران در حال حاضر 132 روستا در اطراف تهران به وجود آمده‌اند که از این تعداد بیش از 100 روستا مسکونی هستند. متقی گفت: بیش از 70 درصد این روستاها در نواحی غرب و جنوب تهران ، 20 درصد در شرق پایتخت و نزدیک به 10 درصد نیز در شمال تهران واقع شده‌اند.
مصباح‌الدین متقی با انتقاد از آنچه که رشد بادکنکی ساخت‌وسازهای اطراف تهران عنوان کرد، هشدار داد: تا سال 1404 اغلب روستاهای واقع در حریم تهران به خاطر افزایش جمعیتی که پیدا می‌کنند به شهر تبدیل خواهند شد که این تهدیدی برای تهران محسوب می‌شود.
این در حالی است که بر اساس سند چشم انداز شهر تهران قرار بود تا سال 1404 طرح جامع تهران به طور کامل اجرا و از گسترش پایتخت جلوگیری شود. به گفته متقی در حال حاضر حدود 100 روستا در حریم تهران احداث شده است که تبدیل این روستاها به شهر زنگ خطری در مورد مهاجرت‌های روزافزون به سمت شهر تهران قلمداد می‌شود. متقی با تاکید بر اینکه بر اساس طرح جامع تهران حریم تهران که شامل 6 هزار متر مربع مساحت می‌شود، فقط برای کاربری‌های گردشگری، تفرجگاهی، آموزشی و خدماتی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اما با وجود این قانون که از سوی هیات وزیران در سال 87 ابلاغ شد، هنوز برخی دستگاه‌ها با استناد به قوانین متناقض دیگر از جمله قانون تقسیمات کشوری اجازه ساخت‌وساز مسکونی در اطراف تهران را می‌دهند.
قوانین متناقض عامل گسترش تهران
وی در این مورد به برخی تناقضات قانونی اشاره کرد و گفت: بر اساس طرح جامع تهران حریم تهران شامل 6 هزار متر مساحت است حال آنکه برخی به قانون تقسیمات کشوری که این محدوده را تنها 1200 متر می‌داند، استناد می‌کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت حریم شهر تهران با این توضیحات گفت: بنابراین باید مجلس شورای اسلامی برای رفع این تناقضات قانونی اقدام کند. مدیر عامل سازمان مدیریت حریم شهر تهران با این توضیحات به تصمیم دولت برای کاهش جمعیت شهر تهران اشاره و تاکید کرد: با وجود این تصمیم و با وجود اجرایی شدن ارائه مشوق‌های متنوع به شهروندان برای خروج از تهران، اما ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم شهر تهران و مهاجرت‌های بی‌رویه از گوشه و کنار کشور به اطراف و مناطق مختلف تهران باعث افزایش روزافزون جمعیت شهر تهران می‌شود.
متقی تصریح کرد: بنابراین برای کاهش جمعیت شهر تهران باید علاوه بر ارائه مشوق‌هایی برای خروج ، راهکارهایی نیز برای جلوگیری از مهاجرت‌ها به تهران اتخاذ شود.
  منبع : دنیای اقتصاد
  11:05   دوشنبه 18 مرداد 1389  
 نظرات