اخبار   
 

 معماری هر کشور تراز فرهنگ آن کشور است

نشست رسانه ای اعلام برنامه های خانه آرمانشهر (مرکز هنر معماری اسلامی) دیروز با حضور رئیس حوزه هنری و امیر محمدخانی رئیس دبیرخانه خانه آرمانشهر برگزار گشت...

به گزارش «آرت نا»، در ابتدای نشست رسانه ای اعلام برنامه های خانه آرمانشهر، محسن مومنی رئیس حوزه هنری در رابطه با لزوم تشکیل خانه آرمانشهر بیان کرد: معماری یکی از هنرهای قدیمی و کاربردی است. چرا که معماری هر کشور تراز فرهنگ آن کشور است و ما در جایگاه یک موسسه فرهنگی باید به این قسمت از هنر نیز توجه کافی داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: کشور ما در عرصه معماری حرفی برای گفتن ندارد و امید است با تاسیس خانه آرمانشهر، برنامه هایی برای طراحی آرمانشهری که بتواند ترازی برای دیگر شهرهای ایران باشد به انجام رسد تا شهرهای ما بتوانند تمام توانایی های فرهنگی و اسلامی خود را به نمایش درآورند.
همچنین امیر محمدخانی رئیس دبیرخانه خانه آرمانشهر، در رابطه با هنر معماری اظهار کرد: نکته ای که باید بر آن تاکید کرد این است که در کشور ما مرکزی مختص به هنر معماری وجود ندارد و ما تاثیرات این کم توجهی را بر روی زندگی انسان ها شاهد هستیم.
وی در ادامه افزود: مشکل معماری امروز ما بی هویتی در فرم و مضمون است و هماهنگ نبودن مضمون و فرهنگ باعث اتلاف هزینه های ما می شود. به عقیده من در ابتدا ما باید مفاهیم و مضامین خود را تصحیح کنیم.
محمدخانی معتقد است: راهی که ما در اصلاح این مفاهیم در پیش گرفتیم، برانگیختن خودآگاهی اجتماعی و عمومی مردم است و این جز از طریق همکاری رسانه ها محقق نمی شود. ما در جهت نیل به این مقاصد، در دفتر خانه آرمانشهر 4 دپارتمان با عناوین: دپارتمان فرم، دپارتمان معماری داخلی، دپارتمان معماری منظر و دپارتمان معماری و محتوا را درنظر گرفتیم. وی در پایان به برنامه های آتی خانه آرمانشهر اشاره کرد و گفت:
1. تاسیس دفتری که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حیطه معماری مد نظر قرار بگیرد و همچنین نشر کتابی از سخانان ایشان در رابطه با معماری با عنوان طرحی برای آسمان که تا چند هفته آینده منتشر می شود

2. برگزاری مسابقات سالانه در حوزه معماری
3. برگزاری نشست و همایش های معماری
4. برگزاری نمایشگاه های معماری
5. ایجاد کرسی آزاد اندیشی معماری
6. برگزاری همایش ملی معماری
7. تولید برنامه های تلوزیونی در راستای بالا بردن سطح اطلاعات مردم، ازجمله: برنا مه های حجاب در معماری- معماری برای همه و نقد معماری است. چرا که به نظر من باید عرصه جدی در نقد معماری ایجاد شود تا از پوسته ظاهری به محتوا و واقعیت معماری دست پیدا کنیم.
8. برگزاری مسابقات مستمر در زمینه معماری
9. تولید محتوا و حضور معماری در رسانه در جهت آموزش مردم
10. حمایت از کانون ها و نهاد های مردمی معماری
  منبع : آرت نا
  11:36   چهارشنبه 3 آذر 1389  
 نظرات