اخبار   
 

 رویکردی به سوی واگذاری زمین حمایتی

طرح واگذاری اراضی یکهزار متر مربعی بین 20 میلیون خانوار ایرانی که از سوی رئیس جمهوری مطرح شده ، در واقع رویکردی به برنامه های گذشته اعطای زمین حمایتی است...

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی حاکی است :دولت در واقع با سیاست زمین حمایتی در دهه اول انقلاب اسلامی اراضی را به صورت انفرادی و تعاونی با قیمت منطقه ای واگذار کرد .
آمارهای منتشر شده از سوی دفتر مذکور نشان می دهد طی سالهای 67- 1358 برای احداث 234 هزار و 387 واحد مسکونی زمین به شکل انفرادی واگذار شده و علاوه براین برای ساخت 130 هزار و 722 واحد مسکونی نیز زمین در اختیار تعاونیها قرار گرفت .
همچنین سازندگان و احدهای مسکونی نیز به استعداد ساخت 57 هزار و 613 دستگاه واحد مسکونی زمین تحویل گرفتند .
از سوی دیگر طی پنج سال نخستین برنامه توسعه کشور (72-1368 ) برای احداث 283 هزار و 766 واحد مسکونی زمین به شکل انفرادی واگذار شد و در پی آن تعاونی ها نیز برای احداث 139 هزار و 637 واحد مسکونی زمین دریافت کردند و به سازندگان نیز برای ساخت 246 هزار و 598 دستگاه واحد مسکونی زمین تحویل شد .
آمار ثبت شده در دوره پنج سال دومین برنامه توسعه کشور (78-1374) روند کاهش واگذاریها را نشان می دهد که برای انفرادی میزان اراضی واگذار شده برای ساخت واحد های مسکونی رقم 27 هزار و 742 قطعه ثبت شده و تعاونیها نیز به منظور احداث 11 هزار و 822 واحد مسکونی زمین دریافت داشتند و سازندگان هم برای ساخت شش هزار و 243 واحد مسکونی زمین گرفتند .
اطلاعات اماری ثبت شده طی دوره 78-1358 نشان می دهد سیاست زمین حمایتی به منظور ساخت یک میلیون و 138 هزار و 530 واحد مسکونی به مورد اجرا درامد ، اما بررسی ها نشان می دهد که بخشی از اراضی واگذار شده توسط گروه های دریافت کننده ،تبدیل به مسکن نشد و به فروش رسید و یا پیامد بورس بازی زمین را در پی داشت .
از سوی دیگر سیاست مذکور گسترش شهرها را دامن زد و در عین حال درصدی از دریافت کنندگان اراضی ، متقاضیان واقعی مسکن بودند که نیازشان تامین و صاحب خانه شدند .
این بررسی حاکی از آن است که طی دوره یاد شده گروه کمی از دریافت کنندگان اراضی مسکن خود را تامین کردند و این اقدام سبب شد تا در واقع به اهداف مورد نظر که همانا تامین مسکن گروه های هدف بود ، دستیابی کامل صورت نگیرد . اکنون طرح واگذاری اراضی یکهزار متر مربعی از سوی رئیس جمهور مطرح شده و قرار است تا پایان سال جاری مراحل آن نهایی شود و حداکثر ظرف پنج سال کلیه خانوارهای کشور از این اراضی برخوردار شوند .
انتظار می رود این کار وسیع با بهره گیری از تجربه طرح مسکن مهر به مورد اجرا گذاشته شود تا نقاط ضعف آن تقلیل یابد و از مزایای آن آحاد جامعه برخوردار شوند .
  منبع : ایرنا
  11:52   چهارشنبه 22 تیر 1390  
 نظرات