اخبار   
 

 فاصله مجاز از فرستنده تلفن همراه 2 تا 3 متر است

در نشست پرسش و پاسخ همایش بررسی ایمنی تشعشع در شبکه‌های تلفن همراه موضوع راه‌اندازی ایستگاههای اندازه‌گیری سطح سیگنال در سطح شهر مطرح شد و گفته شد که این کار برای امواج غیر یون‌ساز مانند امواج رادیویی عملی نیست...

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در نشست پرسش و پاسخ همایش بررسی ایمنی تشعشع در شبکه‌های تلفن همراه، سیدحسن سیدموسوی از شرکت ارتباطات سیار، علی‌اصغر عینی‌پور از شرکت ایرانسل، سیدعلی علویان عضو هیئت علمی دانشگاه علمی کاربردی پست و مخابرات، عظیم فرد از سازمان تأمین مقررات و ارتباطات رادیویی،‌دلنواز فرودین از سازمان انرژی اتمی ایران و کاردان رئیس انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران به سؤالات حاضران پاسخ دادند.
بنابراین گزارش، سیدعلی علویان در خصوص میزان فاصله مجاز ایمنی از آنتن‌های BTS، گفت: فواصل ایمنی حدمجاز تابش اشعه به بدن تعیین و مشخص شده است که به تقسیم قدرت فرستند بر سطح کره‌ای به شعاع فاصله از آنتن، سگالی طیف توان (قدرت فرستنده)‌ به دست می‌آید.
وی ادامه داد: با محاسبه حداکثر میزان حد مجاز تابش اشعه برای بدن انسان 10 میلی‌ولت بر سانتیمتر مربع است که اگر یک آنتن در حد 60 کیلومتر برد داشته باشد اختلال ایجاد می‌کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه پست و مخابرات با اشاره به اینکه برای انواع ایستگاهها، فرستنده‌های مختلفی وجود دارد، گفت: قدرت فرستنده‌ها کمتر از 100 وات است که برای این قدرت فاصله 2 الی 3 متر از فرستنده کفایت می‌کند و این فاصله در هنگام نصب آنتن حتماً رعایت می‌شود.
وی ادامه داد: برترین حالت تشعشع رو به‌ آنتن بودن است. در ادامه این نشست، کاردان رئیس انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران در خصوص پیشنهاد مانیتورنیگ آنلاین آنتن‌ها و راه‌اندازی ایستگاههای اندازه‌گیری سطح سگینال در سطح شهر،‌ گفت: 30 هزار BTS وجود دارد که برای این کار باید 30 هزار دستگاه اندازه‌گیری نصب شود و با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه حدود 50 میلیون تومان است، هزینه بالایی را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: مانیتورینگ آنلاین باید متناسب با ریسک فعالیت باشد و وقتی احتمال کار کردن آنتن‌ها با بیش از قدرت استاندارد بسیار کم است، به صرفه نیست که برای بررسی چنین موضوع کم احتمالی هزینه هنگفتی صرف شود.
در ادامه این نشست علویان در تکمیل سخنان کاردان، تأکید کرد: راه‌اندازی ایستگاههای اندازه‌گیری سیگنال در سطح شهر (مانند ایستگاههای کنترل‌ آلودگی هوا) برای امواج یون‌ساز مانند تشعشات هسته‌ای ممکن است اما این کار برای امواج رادیویی از نظر عملی شدنی نیست.
وی تأکید کرد: موضوع دوم این است که مردم اکثراً در حول و حوش آنتن‌ها از این مشکل شکایت دارند و حتی اگر میزان تشعشات در خیابان‌ها از حد استاندارد هم بیشتر باشد که البته این‌طور نیست، افرادی که در سطح زمین قرار دارند و از خیابان عبور می‌کنند در محل پرتوها باقی نمی‌مانند و از آن عبور می‌کنند بنابراین اشعه‌ها مشکل‌ساز نیستند.
وی ادامه داد: مشکل اصلی مردم در طبقات آخر یک ساختمان که روی پشت بام آن آنتن نصب شده، است و نمی‌توان در هر پشت‌بام برای اندازه‌گیری مداوم قدرت سیگنال ارسالی آن یک سنسور شبکه (SENSOR NETWORK) قرار داد.
همچنین در ادامه این نشست عظیم فرد از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص حداکثر توان مجاز برای یک گوشی تلفن همراه، اظهار داشت: حداکثر میزان نرخ جذب (SAR) برای گوشی‌های تلفن همراه 1.6 است و این رقم حداکثر SAR‌ای است که یک گوشی می‌تواند به صورت مجاز داشته باشد.
وی در خصوص اینکه پارامتر SAR برای بسیاری از مشترکان تلفن همراه ناشناخته است و در اغلب موارد خریداران توجهی به SAR گوشی ندارند، گفت: مشخصه SAR گوشی اغلب در صفحات آخر دفترچه راهنمای گوشی آورده می‌شود که خریداران زیاد به این صفحات توجه نمی‌کنند.
فرد گفت: از نظر رگولاتوری، باید با صنف گوشی‌سازان صحبت کنیم که در گوشی‌های دارای دفترچه فارسی مشخصه SAR را به صفحات اول دفترچه منتقل کنند.
در ادامه این نشست سیدعلی علویان در پاسخ به اینکه آیا افزایش عمر و فرسوده شدن آنتن‌های تلفن همراه تأثیری در توان ارسالی آنها ایجاد می‌کند، اظهار داشت: زمانی که عمر یک وسیله‌ای تمام می‌شود، مشکل توان پیدا می‌کند و معمولاً‌ قدرت ارسالی آنها (توان) کاهش می‌یابد.
وی توضیح داد: در صورت افزایش توان ارسالی یک سایت سیگنال‌های آن روی سایت‌های دیگر تداخل ایجاد می‌کند و به طور طبیعی ایجاد تداخل یک سایت روی سایت‌های دیگر قابل تشخیص است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه پست و مخابرات تأکید کرد: در مورد مهد کودک‌ها و بیمارستان‌ها و نواحی که افراد ضعیف و کم‌توان در آنجا حضور دارند علاوه بر نصب استاندارد آنتن‌ها، باید از افراد ضعیف نیز حمایت شود.
در پایان این نشست فرد در خصوص شایعات امراض ناشی از تشعشات تلفن همراه، تأکید کرد: تنها دلیل ابتلا به امراض را نباید تشعشعات دانست بلکه در ایجاد یک بیماری عوامل بسیاری نقش دارند و نمی‌توان یک دلیل را تنها دلیل عامل بیماری قلمداد کرد.
وی توضیح داد: اطلاعات تخصصی در خصوص احتمال ابتلا به بیماری شهروندان به دلیل تشعشات تلفن همراه باید توسط متخصصان امر و مسئولان وزارت بهداشت توضیح داده شود و ما در این حوزه تخصص لازم برای اظهارنظر را نداریم. این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: البته ما پروژه‌ای را حدود یکسال پیش با وزارت بهداشت مطرح کردیم که وزارت بهداشت در یک یا چند محله تهران میزان بیماری‌ها را بررسی کند و از سوی دیگر ما نیز اطلاعات رادیویی آن منطقه‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.
فرد در ادامه گفت: تا به این وسیله رابطه میزان بیماری‌ها و سیگنال‌های رادیویی در منطقه‌های مورد آزمایش توسط وزارت بهداشت مشخص شود.
فرد افزود: این پروژه قرار بود سال پیش آغاز شود که البته وزارت بهداشت دیگر پیگیر این موضوع نشد و امروز نیز من به نماینده وزارت بهداشت این مسئله را یادآوری کردم.
وی خاطرنشان کرد: موضوع بررسی ایمنی تشعشع در شبکه‌های تلفن همراه مختوم به این همایش نخواهد بود و دبیرخانه دائمی بررسی تشعشعات در شبکه تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایجاد می‌شود تا صحتی باشد بر این موضوع که بررسی ایمنی تشعشعات در شبکه‌های تلفن همراه پس از پایان این همایش رها نخواهد شد.
  منبع : خبرگزاری فارس
  12:32   سه شنبه 12 بهمن 1389  
 نظرات    
 
مرتضی ایمانی 04:58 چهارشنبه 13 بهمن 1389
4
 مرتضی ایمانی
اگر طبق اظهار نظر بالا برای مانیتورنیگ آنلاین هر آنتن و راه‌اندازی ایستگاه اندازه‌گیری سطح سگینال 50 میلیون تومان هزینه لازم است ، و اگر هزینه لازم برای ساخت هر ایستگاه BTS را به مبلغ 50 میلیون تومان اضافه کنیم ، آیا این مقرون یه صرفه است که ( اول ایستگاه بزنیم بعد 50 میلیون برای مانیتورینگ هر ایستگاه هزینه کنیم و بعد وزارت بهداشت را موظف کنیم وضعیت بیماری و سلامتی مردم را کنترل کند بعد تصمیم بگیریم در مدارس ایستگاه بزنیم یا نزنیم یا بالای آپارتمان مردم ایستگاه ایجاد کنیم یا نکنیم) و یا مقرون به صرفه است که (از خود ماهواره هوایی با اجاره و یا خرید ماهواره به این عمل جامه عل بپوشانیم)