اخبار   
 

 خانه‌ی شناور بر هوا ، تازه‌ترین تدبیر ژاپن در برابر زلزله

ژاپنی‌ها کم‌تر از یک سال پس از رخ دادنِ سونامی و زمین‌لرزه در کشورشان، تصمیم گرفته‌اند به‌جای ساختنِ ساختمان‌هایی با اسکلت‌بندیِ مستحکم و انعطاف‌پذیر...

ژاپنی‌ها کم‌تر از یک سال پس از رخ دادنِ سونامی و زمین‌لرزه در کشورشان، تصمیم گرفته‌اند به‌جای ساختنِ ساختمان‌هایی با اسکلت‌بندیِ مستحکم و انعطاف‌پذیر که در برابر زلزله مقاوم‌اند، ساختمان‌هایی بسازند که بر روی هوا شناور است.


 

سامانه‌ی شناور ماندن در هوا، ایده‌ی شرکتی به نام «Air Danshin Systems» است که در سال 2005 و پس از رخ دادنِ زمین‌لرزه‌‌ی توهوکو پایه‌گذاری شد.

این سامانه متشکل از شبکه‌ای از حسگرها، کمپرسور هوا و زیربنای ثانویه و مصنوعی در زیر کف خانه و بر روی سطح زمین است. شبکه‌ی حسگرها در وضعیتی که زمین حالتی ناپایدار داشته باشد، آن را تشخیص داده و سامانه‌ی کمپرسور هوا در کم‌تر از نیم ثانیه فعال می‌شود، تا فضای میان ساختمان و زمین را پر کند. این سامانه می‌تواند ساختمان را نزدیک به سه سانتی‌متر از زمین بلند کند. به این ترتیب، در چنان وضعیتی که زمین به شدت دارد تکان می‌خورد، خانه ثابت
می‌ماند؛ درست مانند این که بر روی تشکی از هوا قرار گرفته باشد. هم‌اکنون نزدیک به 90 ساختمان در ژاپن به این سامانه مجهز شده‌اند.

 


 


 

بر پایه‌ی گزارش پاپ‌ساینس، نکته‌ی غیرعملی (در واقع، نقطه‌ضعف) این سامانه این است که نصب و کار گذاشتنِ آن بر روی خانه‌ها و ساختمان‌هایی که ساخته شده‌اند، امکان‌پذیر نیست، یا دست‌کم کاری بسیار دشوار است.

 

برگرفته از : پایگاه اینترنتی روزنامه‌ی «همشهری»

www.hamshahrionline.ir ، 30 فروردین 1391

ویرایش : امیریاشار فیلا

 
  منبع : ارسال شده توسط امیریاشار فیلا
  09:32   شنبه 2 اردیبهشت 1391  
 نظرات    
 
فهیمه ترک لادانی 09:34 یکشنبه 3 اردیبهشت 1391
0
 فهیمه ترک لادانی
اگه یه نفر تو ایران یه همچین ایده ای میداد کلی مسخره اش میکردن!!! که انگار طرف داره تو هوا حرف میزنه و رو زمین نیست ....
مهدی رجالی 00:09 سه شنبه 5 اردیبهشت 1391
0
 مهدی رجالی
بابا اینا محشرن دیگه...
نیما محسون 15:17 سه شنبه 5 اردیبهشت 1391
0
 نیما محسون
طرح خوبیه در صورتیکه سامانه کمپرسور هوا بطور مستقل از مولدهای برقی عمل بکند.
اگر سامانه‌ی کمپرسور هوا نیازمند استفاده از نیروی الکتریکی باشد، در صورت وقوع زمین لرزه با احتمال آسیب دیدن تاسیسات برقی در سطح کشور-شهر عملا هیچگونه کارائی نخواهد داشت .
با تشکر ویژه از جناب فیلا