اخبار   
 

 ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی در حوزه مسکن

چهارشنبه گذشته قسمت اول از برنامه مستند «کلید» از شبکه یک سیما پخش شد. این برنامه 38 قسمتی که گفته می‌شود با مسوولیت مستقیم یک مرکز مطالعاتی در حوزه مسکن ساخته شده، چهارشنبه...

چهارشنبه گذشته قسمت اول از برنامه مستند «کلید» از شبکه یک سیما پخش شد. این برنامه 38 قسمتی که گفته می‌شود با مسوولیت مستقیم یک مرکز مطالعاتی در حوزه مسکن ساخته شده، چهارشنبه هر هفته ساعت 6 بعدازظهر به‌صورت زنده پخش می‌شود.
اما آنچه در قسمت اول این برنامه منعکس شد حاوی اشکالات تکنیکی بود که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
طی سال‌های اخیر ضعف در نحوه اطلاع‌رسانی اخبار مربوط به بخش مسکن آن هم در شرایطی که بزرگ‌ترین طرح اقتصادی دولت در این بخش –مسکن‌مهر- متمرکز شده، کاملا مشهود بوده است. شاید همین ناتوانی باعث شده کارنامه مسکن‌مهر به رغم برخی ویژگی‌های مثبتی که دارد آنچنان در بین گروه‌های مختلف جامعه جایگاه قابل دفاعی نداشته باشد.
اما حالا که بعد از چند سال، مسوولان بخش مسکن به فکر راه‌اندازی برنامه تلویزیونی افتاده‌اند بهتر بود لااقل بهترین ساعت پخش برنامه از روی آنتن، انتخاب می‌شد. ساعت 6 بعد از ظهر معمولا بسیاری از سوداگران مسکن، انبوه‌سازان و مردم عادی –سه گروهی که بیشترین تاثیر را در بازار مسکن دارد- در خارج از منزل مشغول کار هستند، بنابراین تاثیرگذاری برنامه «کلید» چنانچه ساعت پخش تغییر نکند، ممکن است قوی و در خور توجه نباشد.
در قسمت اول این برنامه انتظار طبیعی آن بود که از مقامات ارشد دولت در حوزه مسکن همچون وزیر مسکن یا معاون اول وی، معاون وزیر بازرگانی، یکی از اعضای شورای عالی مسکن، رییس کمیسیون عمران مجلس یا مسوولان رسمی شبیه افراد مذکور در جلسه حضور پیدا می‌کردند. این انتخاب هنوز هم دیر نشده و می‌تواند در قسمت دوم جبران شود. زمان زیادی از قسمت اول برنامه کلید، به مسکن‌مهر اختصاص داشت و جالب آنکه اغلب مصاحبه شونده‌ها از مسوولان بخش تعاون کشور بودند.
و حتی زمانی‌که خبرنگار برنامه تلاش کرد درباره مسکن‌مهر با یکی از روسای سازمان مسکن استان‌ها مصاحبه کند، مسوول مربوطه حاضر به مصاحبه نشد. در این باره لازم است گفته شود اگر این برنامه تلویزیونی با هماهنگی مسوولان بخش مسکن است پس چگونه است که زیرمجموعه‌ها حاضر به مصاحبه نمی‌شوند!
بهتر است در قسمت‌های بعدی این مجموعه موفقیت‌های مسکن‌مهر به‌صورت «حرفه‌ای» منعکس شود و در مقابل، شهرهایی که این طرح کوچک‌ترین پیشرفتی در آنجا نداشته نیز زیر ذره‌بین قرار بگیرد.
همچنین توصیه می‌شود همه وقت و امکانات برنامه در خدمت مسکن‌مهر قرار نگیرد، بلکه عوامل این برنامه می‌توانند با طرح مسائل چالشی در برنامه، برخی سیاست‌های دولت در حوزه مسکن را با کارشناسان مطرح کرده و نظرخواهی کنند.
به نظر می‌رسد از فرصتی که از طریق برنامه «کلید» در رسانه سراسری فراهم شده می‌توان استفاده‌های بهتر از قسمت اول این برنامه را کسب کرد.
  منبع : دنیای اقتصاد
  14:59   یکشنبه 6 تیر 1389  
 نظرات