اخبار   
 

 پذیرش دانشجو در رشته بافت های فرسوده

اولین دوره پذیرش دانشجو در حوزه تخصصی بافت‌های فرسوده در کشور راه‌اندازی شد...

مهدی الهیاری بیک، رئیس مرکز آموزش علمی-کاربردی شهرسازی، نوسازی و بهسازی سازمان نوسازی تهران از ضرورت های ایجاد یک مرکز علمی و تخصصی در حوزه شهرسازی، نوسازی و بهسازی به منظور پاسخ گویی به مسائل و نیازهای بافت های فرسوده و مدیریت شهری کشور و اولین دوره پذیرش دانشجو در حوزه تخصصی بافت های فرسوده در کشور و جهان سخن گفت.
اله یاری از افزایش معضلات و خطرات بافت های فرسوده خبر داد و گفت: بافت های فرسوده شهری از بزرگترین و مهمترین مشکلات کشور است. وی افزود: نوسازی چنین بافت هایی به منظور پیشگیری از خسارات هولناک ناشی از زلزله،گسترش فقر اقتصادی و فرهنگی و نیز بهبود سطح کیفیت زندگی مردم، در اولویت وظایف مدیریت شهری است.
رئیس مرکز آموزش علمی-کاربردی شهر سازی، نوسازی و بهسازی سازمان نوسازی تهران با بیان این که در سطح خرد نیز اقشار مختلف مردم هنوز آگاهی کافی از اهمیت نوسازی بافت های فرسوده ندارند، تصریح کرد: مسائل مهم جامعه شناختی، امنیتی، فساد و حتی هویت محلی بامسئله نوسازی بافت های فرسوده عجین شده است و غفلت از هریک از این حوزه ها می تواند مشکلاتی اساسی برای شهروندان ایجاد نمایدکما اینکه بسیاری ازکلان شهرها امروزه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و متاسفانه فقدان یک پایگاه علمی قوی در این رابطه تاثیر زیادی دارد.
وی تاکید کرد: مهمترین مسئله دخیل درکندی روند نوسازی بافت های فرسوده درکشور عدم همگرایی بین متولیان اصلی این امر و درکنار آن عدم تربیت نیروی متخصص مهارت محور در این زمینه است. لذا سازمان نوسازی شهر تهران با استقرار مدیریت فعلی از سال 90 به دنبال ایجاد تحول درعرصه نوسازی اقدام به ایجاد مرکز علمی تخصصی دراین حوزه نمود و مرکز آموزش علمی-کاربردی شهر سازی، نوسازی و بهسازی سازمان نوسازی شهر تهران با کسب مجوز رسمی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اسفند ماه سال91 فعالیت خود را آغاز کرد.
الهیاری گفت: با توجه به سیاست های سازمان نوسازی مهمترین رسالت های این مرکز را می توان در سه محورتعلیم و تربیت، تعامل و تولید خلاصه کرد. وی افزود: در حوزه تعلیم و تربیت مهمترین اهداف و برنامه های این مرکز، تربیت نیروهای متخصص دخیل در امرشهر سازی، نوسازی، مدیریت شهری می باشد که شورای علمی دانشگاه برمبنای کلیه نیازها و مطالبات موجود در این حوزه ها اقدام به تدوین رشته های مختلف و متناسب با آن کرده است.
الهیاری گفت: امروز در کشور شاهد فارغ التحصیلان رشته های گوناگون در این حوزه هستیم که از نظر بعد نظری و تئوریک قوی هستند اما متأسفانه در عرصة عمل و مهارت توانایی های لازم جهت تصاحب مشاغل متناسب را ندارند لذا مهمترین دغدغه ما در زمینه تربیت نیروی متخصص رویکرد مهارت محور بودکه خوشبختانه مرکزجامع آموزش علمی کاربردی از این ظرفیت برخوردار است.
به گفته رئیس مرکز آموزش علمی-کاربردی شهر سازی، نوسازی و بهسازی سازمان نوسازی تهران، برقراری تعامل و ارتباط با سایرنهادهای تخصصی آکادمیک در این حوزه از اهداف دیگر این مرکز می باشد که هم اکنون برنامه های ویژه در این زمینه در دست تدوین و اجراست. الهیاری همچنین خاطرنشان کرد: این ادعا که مرکزآموزش علمی-کاربردی شهر سازی، نوسازی و بهسازی سازمان نوسازی شهرتهران اولین مرکز علمی تخصصی درحوزه بافت فرسوده است ادعایی بی اساس نیست.
وی افزود: هم اکنون دانشگاه های بزرگ در دنیا در زمینه شهرسازی، معماری و غیره نیرو های متخصص در این حوزه تربیت می کنند اما یک مرکز آکادمیک تخصصی در حوزه بافت فرسوده آن هم بصورت بومی سازی شده ویژه یک کشور مانند ایران با تاریخ تمدن منحصر به فرد خود به جرأت می توان گفت که برای اولین بار با این رویکرد تأسیس شده است.
رئیس مرکز آموزش علمی-کاربردی شهر سازی، نوسازی و بهسازی سازمان نوسازی تهران تصریح کرد: تولید علم و فناوری و جریان سازی اساسی در حوزه شهرسازی و به خصوص احیاء معماری اسلامی ایرانی در سطح کشور و جهان از جمله دیگر اهداف این مرکز است. به گفته وی برگزاری دوره های تخصصی و آموزشی و توانمند سازی شهر سازان از جمله اقدامات صورت گرفته در این مرکز است که در آینده برحجم، کیفیت و کمیت این برنامه افزوده خواهد شد.
الهیاری همچنین گفت: در راستای اجرای اهداف و برنامه های فوق مرکز به ایجادپایگاه جامع اطلاع رسانی در این حوزه، تاسیس پورتال دانشگاه و انتشار نشریه علمی تخصصی اقدام کرده است که در آینده ای نزدیک آماده ارائه به مخاطبان می باشد. وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: به منظور دستیابی به این اهداف رشته هایی متناسب تدوین شده است که از مهر ماه سال92 اولین دوره پذیرش دانشجو بدون کنکور در دو رشته مهندسی فناوری معماری-طراحی و نوسازی بافت فرسوده و کاردانی فنی معماری-معماری شهری صورت می پذیرد. و در نیم سال دوم تحصیلی 10رشته جدید درحوزه شهر سازی و بافت فرسوده آماده تربیت نیروی متخصص دراین زمینه است. وی افزود: یکی از مهمترین برنامه های آینده مرکز، ایجاد مرکزآموزش های مجازی خواهد بود.
الهیاری گفت: این مرکز علمی تخصصی با مساحت3120متردر10طبقه با ارائه خدمات رفاهی ویژه دانشجویان مانند کتابخانه تخصصی، سایت کامپیوتری، کلاس های مجهز به ابزارهای روزآموزشی، سالن غذا خوری، اینترنت و... آماده ارائه خدمات به دانشجویان می باشد.
اله یاری اظهار داشت: این مرکز آمادگی اجرای پروژه های تحقیقاتی، پژوهشی و برگزاری دوره های گوناگون آموزشی با سایرنهادهای مختلف را دارد و علاقمندان می توانندجهت تعامل و ارتباط با این مرکزباشماره تلفن های 8-55433256 تماس بگیرند و یا به سایت اینترنتی مرکزآموزش علمی-کاربردی شهرسازی، نوسازی و بهسازی سازمان شهرتهران به نشانیwww.umiu.ir مراجعه کنند.
وی در خاتمه عنوان کرد: داوطلبان برای ثبت نام دررشته های فوق می توانند از روز یکشنبه مورخ 27/05/92 تا روز یکشنبه مورخ 03/06/92 با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org نسبت به دریافت دفترچه ثبت‌نام اقدام نماید و پس از مطالعه دفترچه راهنمای پذیرش در این دوره و آشنایی با کلیه شرایط و ضوابط پذیرش، با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام اقدام کند
  منبع : ارسال شده توسط مائده علیشاهی
  08:48   شنبه 2 شهریور 1392  
 نظرات    
 
محمد مهدی مدرس نیا 22:28 شنبه 2 شهریور 1392
2
 محمد مهدی مدرس نیا
باید رشته جالبی باشه
امید که شهرسازی اصفهان هم اقدام کنه
ممنون از ارسال خبر
مائده علیشاهی 11:19 یکشنبه 3 شهریور 1392
0
 مائده علیشاهی
خواهش میکنم آقای مهندس