اخبار   
 

 دستاوردهای پایلوت 1100 واحدی پرند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مپسا در تشریح جزئیات تهدیدها و فرصت‌های صنعتی‌سازی مسکن گفت: اگر این دو مقوله به صورت توامان با هم دیده نشوند، نتیجه مورد نظر در امر صنعتی‌سازی ساختمان محقق نخواهد شد...

معاون برنامه ریزی مپسا تشریح کرد دستاوردهای پایلوت 1100 واحدی پرند گروه مسکن– لیلا درخشان: معاون برنامه‌ریزی و توسعه مپسا در تشریح جزئیات تهدیدها و فرصت‌های صنعتی‌سازی مسکن گفت: اگر این دو مقوله به صورت توامان با هم دیده نشوند، نتیجه مورد نظر در امر صنعتی‌سازی ساختمان محقق نخواهد شد.
مهندس غلامحسین اقمشه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، افزود: در فرآیند ساخت‌وسازهای صنعتی بدسازی، استفاده نادرست از مصالح ساختمانی بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، تلفیق نامتناسب و نامتجانس مصالح سنتی و صنعتی، برآوردهای نادرست تامین منابع مالی و خلأ آیین نامه‌های فنی به عنوان مولفه‌هایی است که اگر لحاظ نشوند، صنعتی‌سازی بیش از هر چیز تبدیل به یک تهدید خواهدشد. وی اذعان داشت: اما در برابر این تهدیدها با توجه به اینکه تولید مسکن در کشور ما به یک مساله اضطراری تبدیل شده است، صنعتی‌سازی مسکن، کیفی‌سازی، ارزان‌سازی و سریع‌سازی را به دنبال خواهد داشت.
این مقام مسوول در شرکت مپسا با اشاره به اجرای پروژه پایلوت صنعتی‌سازی در تشریح دستاوردهای این پروژه گفت: توانمندسازی پیمانکاران ساختمانی، انتقال تجربیات پیمانکاران به یکدیگر در طول پروژه، شناسایی نقاط قوت و ضعف ساختارهای اداری و غیراداری مرتبط با صنعتی‌سازی، مبدل شدن پروژه مپسا به نمایشگاه و دانشگاه صنعتی‌سازی و در نهایت مقبولیت امر صنعتی‌سازی در مقایسه با قبل از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان تجربیات موفق در پروژه پایلوت پرند نام برد که انتقال آنها به دوره‌های بعد، قطعا باعث اجرای بهینه صنعتی‌سازی خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه مپسا در عین حال، تغییر نگاه مسوولان و مردم از سنتی‌سازی به صنعتی‌سازی را نیازمند یک دوره گذار دانست و گفت: برای اینکه متولیان و مجریان صنعتی‌سازی شامل مهندسان، سیاست‌گذاران و مصرف‌کنندگان رویکرد مثبت به حوزه صنعتی‌سازی مسکن پیداکنند لازم است که این مقوله به شکل یک مساله چند بعدی دیده شود. وی مولفه‌های صنعتی‌سازی مسکن را به شکل زنجیره‌ها و چرخ دنده‌های مرتبط با هم دانست که خلأ هر یک از این حلقه‌های زنجیر به تعبیر وی اجرای ناقص امر صنعتی‌سازی مسکن را به دنبال دارد.
اقمشه در تشریح حلقه‌های مرتبط صنعتی‌سازی مسکن گفت: آموزش نیروی انسانی، تعریف استانداردها، فرآیندهای احداث کارخانه،تامین منابع مالی، طراحی، تولید، اجراء، نظارت، مطالعه، تحقیق و مدیریت تقاضا از جمله حلقه‌های اصلی تولید صنعتی مسکن به روش مطلوب است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه مپسا تاکید کرد: در مقوله آموزش نیروی انسانی لازم است که مربیان و نیروی انسانی لازم و کارآزموده به صورت جامع آموزش دیده شوند که انعقاد تفاهم‌نامه اخیر شرکت مپسا و سازمان فنی و حرفه‌ای به منظور آموزش 200 هزار نیروی انسانی اقدامی در این راستا است؛ البته در کنار این مساله آموزش ساخت صنعتی مسکن در سطوح مختلف آموزش متوسطه و دانشگاهی نیز امری ضروری است که در شرایط فعلی در دو دانشگاه معتبر ملی –علم و صنعت و خواجه نصیر- این مهم محقق شده است. وی اذعان داشت: علاوه براین در زمینه تعریف استاندارد‌ها ضروری است که آیین‌نامه‌های مدون و فنی مرتبط با امر صنعتی‌سازی تدوین شود که در این صورت موارد طراحی، اجرا، تولید و نظارت ضمن مطابقت با آیین‌نامه‌های فنی مرتبط با امر صنعتی‌سازی به صورت کاملا اصولی اجرایی خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه مپسا در همین حال با اشاره به تدوین سند صنعتی‌سازی مسکن، تصویب این سند را به عنوان نقشه‌ای جامع در تکمیل مطالعات و تحقیقات صنعتی دانست و گفت: مطالعه و تحقیقات صنعتی‌سازی مسکن باید در همه زمینه‌ها اتفاق بیفتد تا نواقص موجود در امر صنعتی‌سازی مسکن به طور کامل برطرف شود. وی تاکید کرد: علاوه براین بحث تامین منابع مالی نیز از جمله مواردی است که در این راستا باید مد نظر گرفته شود؛ چرا که به هر حال نحوه تولید و به‌کارگیری مصالح ساختمانی در صنعتی‌سازی با سنتی‌سازی کاملا متفاوت است.
اقمشه تاکید کرد: در همین حال مقوله زمین برای تولید صنعتی مسکن نیز از دیگر مواردی است که حتما باید مد نظر قرار گرفته شود؛ چرا که تولید صنعتی مسکن به سیاست‌های خاص خود در این زمینه نیاز دارد.
  منبع : ایرنست
  13:36   شنبه 23 مرداد 1389  
 نظرات