اخبار   
 

 کاخی متعلق به دوره هخامنشیان کشف شد

سرپرست کاوش محوطه باستانی دهانه غلامان از کشف کاخ متعلق به دوره هخامنشیان دراین محوطه باستانی خبر داد...

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، 'کوروش محمدخانی' افزود: کاوش ها منسوب بودن این محوطه به دوره هخامنشی را اثبات کرده است.
وی گفت: کاوش در دهانه غلامان به منظور فصل سوم بررسی آرکئوژئوفیزیک، زمین باستان‏ شناسی و باستان‏شناسی محوطه از تاریخ 16 خردادماه سال‏جاری آغاز شده و اوایل مردادماه به پایان رسیده است.
سرپرست این فصل از کاوش کشف کاخ هخامنشی را مهمترین یافته بررسی‏های این فصل عنوان کرد و افزود: پلان این کاخ شبیه پلان کاخ E در برزن جنوبی تخت جمشید و همچنین کاخ‏های اختصاصی کوروش، کاخ بارعام و کاخ انسان بالدار در پاسارگاد است که این امر منسوب بودن محوطه دهانه غلامان به دوره هخامنشی را با اطمینان زیاد اثبات می‏کند.
محمدخانی افزود: اکنون با اطمینان می‏توان گفت که دهانه غلامان همان مرکز ساتراپ زرنک یا زرکا، زرنکگیانا در کتیبه‏های هخامنشی است.
سرپرست این فصل کاوش توضیح داد: نقشه‏ برداری از قسمت‏های جنوبی محوطه و بررسی آرکئوژئوفیزیک کل محوطه از فعالیت‏های صورت گرفته در این فصل است که حدود 24 هکتار از محوطه بررسی ژئومغناطیسی شده است.
محمدخانی از کشف 18 ساختار دیگر و چند کوره پخت سفال در دهانه غلامان در بررسی‏ های ژئوفیزیک این کاوش خبر داد و افزود:مطالعه بر روی کانال‏های آب دوره هخامنشی از جمله دیگر مطالعات این فصل است.
وی گفت: بررسی‏های آرکئوژئوفیزیک، مطالعات و پژوهش‏های باستان‏شناسی این شهر هخامنشی در آینده نیز ادامه دارد. بر اساس این گزارش، محوطه هخامنشی دهانه غلامان در سال 1338 در بررسی‏های اولیه مرحوم جوزپه توچی از اعضای هیات باستان‏شناسی ایتالیایی کشف شد و در بررسی‏ها و کاوش‏ها 27 ساختار با اندازه‏های متفاوت که هر کدام نیازمند مراحل جداگانه کاوش داشت، بدست آمد.
در بررسی‏های سال 1387 نیز 13 ساختار دیگر کشف شد که با 18 ساختار جدیدی که در بررسی‏های اخیر بدست آمده، این محوطه هخامنشی در مجموع دارای 58 ساختار است. نخستین نقاشی دوره هخامنشی نیز در ساختمان شماره 15 این محوطه در سال 84 بدست آمده است.
  منبع : ایرنا
  15:22   دوشنبه 10 مرداد 1390  
 نظرات