اخبار   
 

 توصیه‌های عبدالعلی‌زاده برای بافت‌های فرسوده

علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن دولت هشتم که هم‌اکنون در شهرداری تهران بخش وسیعی از مسوولیت نوسازی بافت‌های فرسوده به او سپرده شده، چند راهکار برای تسریع ساخت‌وساز در مناطق فرسوده شهر مطرح کرده است که معتقد ...

گروه مسکن- لیلا درخشان: علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن دولت هشتم که هم‌اکنون در شهرداری تهران بخش وسیعی از مسوولیت نوسازی بافت‌های فرسوده به او سپرده شده، چند راهکار برای تسریع ساخت‌وساز در مناطق فرسوده شهر مطرح کرده است که معتقد است چنانچه مجموعه دولت و شهرداری به آنها عمل کنند، روند احداث واحد مسکونی در این مناطق سرعت خواهد گرفت.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، عبدالعلی‌زاده که اخیرا در گردهمایی مدیران شهرداری تهران سخنرانی کرده، تصریح کرده است: اگر چشم‌انداز فرآیند نوسازی به صورت کامل در قالب یک نقشه راه برای مالکان بافت‌ها تعریف شود و آنها به ابعاد اقتصادی و اجتماعی تعامل خود با دستگاه‌های مربوطه آگاه شوند، بیش از پیش برای همکاری با نهادهای ذی‌ربط در این زمینه راغب می‌شوند و همین امر سبب صعود آمار ساخت‌وساز خواهد شد.وی البته راهکار دیگری نیز برای ارتقای سطح کیفی زندگی در بافت‌های فرسوده پیشنهاد داد و گفت: اگر مراکز دانشگاهی به بافت‌های فرسوده انتقال داده شوند، به دلیل رفت و آمد اساتید و دانشجویان بی‌شک سطح زندگی در این نوع از بافت‌ها افرایش پیدا خواهد کرد.
وزیر اسبق مسکن تاکید کرد: باید بسترهایی فراهم شود که مردم به چشم‌انداز فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده به طور کامل آگاه شوند و بدانند درصورتی که بافت‌های فرسوده نوسازی شود در آینده چه نتایج مثبتی برای آنها به دنبال خواهد داشت.
عبدالعلی‌زاده معتقد است: در شرایط کنونی عملکرد شهرداری در امرنوسازی بافت‌های فرسوده به گونه‌ای است که مردم به هیچ‌وجه احساس نکرده‌اند رویکرد مدیریت شهری انتفاعی است بلکه با توجه به بسته‌های تشویقی که شهرداری در اختیار مالکان بافت‌های فرسوده قرار داده کاملا‌ مشخص شده که هدف شهرداری کمک به مردم و شهر است و می‌خواهد دارایی‌های مردم را افزایش دهد.
عبدالعلی‌زاده تاکید کرد: در صورتی که سود حاصل از امر نوسازی بافت‌های فرسوده برای مردم به درستی ترسیم شود و آینده نوسازی بافت‌های فرسوده به عینه برای آنها نمایان شود، بی‌شک شاهد رشد بی‌سابقه آمار ساخت‌وساز خواهیم بود.وی یادآور شد: طرح شهرداری در این راستا با محوریت راه‌اندازی دفاتر محلی نوسازی در محله‌های بافت‌های فرسوده راهگشا است و باعث خواهد شد تا تعامل مردم با دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه افزایش پیدا کند. وی تاکید کرد: وظایف دفاتر نوسازی این است که شناخت خود را از مردم ساکنان هریک از محله‌های بافت فرسوده تعمیق بخشند و بر این اساس وقتی که مردم احساس کنند که فضای نوسازی بافت‌های فرسوده کاملا مطلوب است، در آن صورت نوسازی بافت‌ها شتاب خواهد گرفت.
انتقال مراکز دانشگاهی به بافت‌های فرسوده مدیر یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان نوسازی شهرداری تهران تصریح کرد: به منظور ارتقای سطح زندگی در بافت‌های فرسوده ضرورت دارد که بخشی از مراکز دانشگاهی درون شهر به درون بافت‌ها انتقال پیدا کند.
عبدالعلی‌زاده همچنین گفت: تجربه نشان داده است صرفا با ساخت خانه در بافت، هدف دستیابی به نوسازی بافت‌های فرسوده به طور کامل محقق نخواهد شد و در این راستا لازم است که فرآیند زندگی در این نوع از بافت‌ها احیا شود که از جمله راهکارهای آن انتقال برخی از مراکز آموزشی و دانشگاهی مهم به آنجا است.
تضمین خرید به انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده
در همین حال فریدون درویش‌زاده –مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز گفت: در شرایط کنونی فضای بسیار مطلوبی برای حضور انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده فراهم شده است و مقرر شده با توجه به رکود بازار مسکن سازندگان بسته به حجم فعالیت‌های ساختمانی خود بین 20 تا 50 درصد از سوی سازمان نوسازی ضمانت خرید داشته باشند.
وی با بیان اینکه ارگان‌های ذی‌ربط در نوسازی بافت‌های فرسوده شامل دولت، مردم، شهرداری، مجریان ذی‌صلاح و دفاتر خدمات الکترونیک هستند، تاکید کرد: تمامی این ارگان‌ها به عنوان دستگاه‌های ذی‌صلاح در امر نوسازی بافت‌های فرسوده دخیل هستند، اما در این فرآیند مردم به عنوان کانون و محور اصلی فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند.
  منبع : دنیای اقتصاد
  11:57   یکشنبه 27 تیر 1389  
 نظرات