اخبار   
 

 فروریختن اسکلت ساختمان ۵طبقه‌ با باد!

اسکلت آهنی یک ساختمان پنج طبقه طراحی شده متعلق به پروژه آفتاب در حوالی میدان سرخواجه گرگان بر اثر بادی که در گرگان وزید فرو ریخت...

اسکلت آهنی یک ساختمان پنج طبقه طراحی شده متعلق به پروژه آفتاب در حوالی میدان سرخواجه گرگان بر اثر بادی که در گرگان وزید فرو ریخت.

به گزارش فارس، اسکلت آهنی یک ساختمان پنج طبقه طراحی شده متعلق به پروژه آفتاب در حوالی میدان سرخواجه گرگان براثر بادی که اخیراً در گرگان وزیده است، فروریخت



حال این سوال طرح می‌شود که چگونه می‎توان به امنیت پروژه‌هایی از این قبیل اطمینان کرد، پروژه‌هایی که با یک باد 70 کیلومتری فرو می‌ریزند.

تصاویر این اسکلت فلزی فروریخته شده سریعاً برداشته شده و عکاس با توجه به متوجه شدن صاحبان پروژه و احتمال درگیری با آنان سریع از محل خارج شده است


خوشبختانه این حادثه در مراحل اولیه اسکلت ‎بندی اتفاق افتاده، وگرنه باید شاهد حادثه‎ای چون ریزش یک مجتمع پنج طبقه‎ای در بنگلادش با آن همه تلفات انسانی می‌بودیم.


  منبع : ارسال شده توسط پیمان شبستانی
  21:40   سه شنبه 17 اردیبهشت 1392  
 نظرات    
 
مهدى میکائیلى 22:39 چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392
1
 مهدى میکائیلى
فروریختن اسکلت دلیلی بر ضعف سازه نیست زیرا سیستم باربر جانبی ساختمان برای مقاومت در برابر نیروهای جانبی با اجرای سقفها به عنوان دیافراگم صلب کامل میشود وتا زمانیکه سیستم کامل نشده است نمی توان انتظار داشت یازه مقاومت کند در این حالت مهار هایموقت برای پایداری سازه لازم است .
غلامرضا رزمگیر 08:32 پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392
1
 غلامرضا  رزمگیر
عدم رعایت ضوابط نصب دلیل اصلی تخریب است.
چون سازه هنوز بارگذاری نشده است ودیوارهای جانبی هم اجرانشده اند پس نیروی زیادی ناشی از وزش باد وارد نمی شود.اگر تیرها با اتصال ساده هم به ستونهای متصل شوند نباید اتفاقی بیفتد.
سالهاست پروژه ها به این صورت اجرا می شوند. در سازه های با اتصال ساده مهاربند پس از نصب تیر وستون نصب می شوند وچون سازه بارگذاری نشده است .نیروی جانبی اندک است.
دلایل محتمل :
1- عدم جوشکاری کامل اتصالات پای ستون
2- عدم نصب کامل تیر در دو جهت
3- عدم جوش کاری (حتی مختصر) تیر به ستون
4- ...
مجید صابر 10:56 شنبه 21 اردیبهشت 1392
1
 مجید صابر
توضیحات آقای میکائیلی منطقی تر است ،
غلامرضا رزمگیر 09:05 یکشنبه 22 اردیبهشت 1392
0
 غلامرضا  رزمگیر
راه کار وروش های مهارهای موقت چگونه است؟
اگر سقف عملکرد انعطاف پذیر داشته باشد ودیافراگم صلب هم تشکیل نگردد.چه راه کاری پیشنهاد می گردد؟