اخبار   
 

 رشد 47 درصدی ساخت‌وساز در کشور

بررسی صدور پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌های مناطق شهری کشور در 11 ماهه سال 89 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نشان می‌دهد تعداد واحدهای مسکونی که برای آنها پروانه ساختمانی در کل مناطق شهری صادر شده 47‌درصد رشد داشته است...

شبکه ایران_ زهره افشار_‌ این آمار در مدت مذکور در پایتخت که به نوعی نماد ساخت و ساز در کشور است از 71 درصد نیز گذشته که نشان دهنده رونق ساخت‌وساز نه تنها در تهران بلکه در کل کشور است.
این رشد قابل توجه صدور پروانه‌های ساختمانی در حالی در کشور صورت گرفته که به اذعان کارشناسان تاکنون در سال‌های پس از انقلاب سابقه نداشته که به‌‌رغم ارائه و تولید مسکن بیشتر، سطح عمومی قیمت‌ها کنترل شده و حتی تا حدودی کاهش یابد.
گفتنی است، آمار پروانه‌های ساختمانی که از سوی شهرداری‌های مناطق شهری کل کشور اعلام می‌شود بدون احتساب پروانه‌های ساختمانی صادره برای مسکن شهرهای جدید و روستایی است که بدون شک اضافه شدن این آمار حاکی از رشد قابل توجه صدور پروانه‌های ساختمانی در سال 89 است.
تعداد پروانه ساختمانی شهرهای جدید که غالب ساخت و ساز مسکن مهر را نیز شامل می‌شود به این دلیل در آمار فوق گنجانده نمی‌شود که هنوز در عمده شهرهای جدید کشور شهرداری فعال نمی‌باشد.
کارشناسان بر این باورند با استناد به سخنان وزیر مسکن و شهرسازی که گفته «رکورد تولید مسکن در تاریخ کشور در سال 89 با نسبتی بسیار چشمگیر شکسته شده» و رشد قابل توجه صدور پروانه‌های ساختمانی در سال گذشته، رشد چشمگیر ساخت و ساز در سال 90 نیز ادامه یافته و رکورد تولید مسکن در سال جدید نیز شکسته شود.
بررسی پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌های مناطق شهری کل کشور در 11 ماهه 89 نسبت به مدت مشابه سال 88 حاکی است تعداد پروانه‌های ساختمانی در کل مناطق شهری در این مدت 9/34‌درصد رشد داشته است. جالب است بدانید با صدور این تعداد پروانه ساختمانی تعداد واحدهای مسکونی که توانسته در کل مناطق شهری مجوز بگیرند از رشد 9/46درصد برخوردار بوده‌اند.
در این مدت در کل مناطق شهری کشور 154 هزار و 879 واحد مسکونی پروانه ساختمانی دریافت کرده بودند که این تعداد در مدت مشابه سال قبل از آن به 114 هزار و 839 واحد رسیده بود.
کوچک سازی رونق گرفت
در این مدت در حالی سطح کل زیربنای طبقات که برای آنها در کل مناطق شهری مجوز ساخت صادر شده با رشد 8/31 درصدی به 88 میلیون و 275 هزار و 500 متر مربع رسیده که میانگین زیربنای واحدهای مسکونی در این مناطق از کاهش 4/10 درصدی برخوردار بوده است.
در این میان کاهش میانگین زیربنای واحدهای مسکونی در تهران بسیار چشمگیر و در حد منفی 8/35‌درصد است و این بدان معناست که دولت توانسته در تهران به دلیل کمبود زمین به هدف خود که کوچک‌سازی است برسد چراکه میانگین زیربنای واحدهای مسکونی که در 11 ماهه سال 88 برای آنها مجوز صادر شده از 4/180 متر مربع به 7/115 متر مربع در سال 89 کاهش یافته است.
بر این اساس در 11 ماهه سال 89 و نسبت به مدت مشابه سال 88 تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در کلان شهر تهران بیش از 64 درصد رشد داشته است.
رشد 71 درصدی ساخت‌و ساز در تهران
با صدور این تعداد پروانه ساختمانی در تهران تعداد واحدهای مسکونی که توانسته‌اند در پایتخت مجوز ساخت بگیرند از رشد 6/71 درصدی برخوردار بوده است.
در 11 ماهه سال 88 معادل 61 هزار و 500 واحد مسکونی پروانه ساختمانی دریافت کرده بودند که این تعداد در مدت مشابه سال قبل به 105 هزار و 508 واحد مسکونی رسیده بود. در این مدت سطح کل زیربنای طبقات که برای آنها در تهران مجوز ساخت صادر شده است 12 میلیون و 209 هزار و 800 متر مربع بوده است.
این آمار حاکی است در 11 ماهه سال 89 صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرهای بزرگ بجز تهران نیز قابل توجه بوده است به‌گونه‌ای که در این مدت تعداد پروانه‌های ساختمانی در دیگر شهرهای بزرگ 9/34‌درصد رشد داشته است. در این مدت تعداد واحدهای مسکونی که مجوز ساخت برایشان صادر شده در شهرهای بزرگ 4/51 درصد و سایر مناطق شهری 2/39 درصد رشد داشته است، اما نکته قابل توجه در سطح کل زیربنای طبقات واحدهایی که پروانه ساختمانی در این مدت گرفته‌اند این است که تهران دارای کمترین رشد (1/10درصد) و شهرهای بزرگ (1/39درصد) بیشترین رشد را داشته‌اند
لازم به ذکر است که بررسی آمار صدور پروانه‌های ساختمانی برای واحدهای مسکونی از سال 80 تا 89 نشان می‌دهد که تا قبل از سال گذشته بیشترین تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی در سال 86 بوده است.
  منبع : شبکه ایران
  11:20   یکشنبه 11 اردیبهشت 1390  
 نظرات