اخبار   
 

 تحقق 15 میلیارد دلار صادرات فنی مهندسی در گرو حمایت دولت و افزایش توان فاینانس

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با بیان اینکه پتانسیل صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران 15 میلیارد دلار است، گفت: دولت با حمایت از شرکت‌های ایرانی و افزایش توان فاینانس بانک‌ها می‌تواند این حجم صادرات را محقق کند...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا انصاری با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با همکاری چهار تشکل سندیکای شرکت‌های ساختمانی، انجمن شرکت‌های تأسیساتی و تجهیزاتی، انجمن مهندسان مشاور معمار و شهرساز و جامعه مهندسان مشاور در سال 77 بنیان نهاده شد.
وی با بیان اینکه بیش از 250 شرکت از مجموعه شرکت‌های پیمانکاری و مهندسین مشاور کشور در عضویت این انجمن هستند گفت: در سال 74 صادرات خدمات فنی و مهندسی با رشد 12 درصدی اوج گرفت و از سال 81 نیز باورود رسمی دولت و با تصویب جایزه صادراتی این رشد 12 درصدی به 45 درصد رسید.
وی با اشاره به اینکه انجمن مزبور از سال 77 اقدام به اصلاح برخی مقررات در مسیر تسهیل خدمات فنی مهندسی کرد تا بازارهای هدف به خوبی شناسایی شوند، گفت: ایران پتانسیل مهندسی بالایی دارد و تخمین زده می‌شود که پتانسیل کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 15 میلیارد دلار است.
انصاری ادامه داد: این 15 میلیارد دلار می‌تواند 100 هزار شغل برای کشور ایجاد کند.
به گفته وی، برخی پروژه‌های ایرانی در خارج از کشور 20 درصد شغل ایرانی و 80 درصد اشتغال محلی ایجاد کرده است. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پیش‌بینی شما از صدور خدمات فنی و مهندسی در سال 90 چگونه خواهد بود، اظهار داشت: احتمال می‌رود در سال 90 صادرات خدمات فنی مهندسی کاهش یابد.
وی ادامه داد: تاکنون از سال تأسیس انجمن مزبور شرکت‌های ایرانی بیش از 400 ضمانتنامه صادراتی ارائه کرده‌اند که تنها یک مورد آن ضبط شده است هر چند که برخی کشورها به دلیل برخی مسائل ضمانتنامه‌ های شرکت‌های ایرانی را نمی‌پذیرند.
وی ادامه داد: چالش اساسی شرکت‌های ایرانی این است که به تدریج بین‌المللی می‌شوند بنابر این باید این شرکت‌ها ساختارهای خود را تغییر و فرایند‌ها را به گونه‌ای تعریف کنند که اداره پروژه‌ها را با دانش روز بیاموزند.
*نامه به رئیس جمهور برای افزایش توان فاینانس بانک‌ها
علیرضا کدخدایی، عضو هیئت مدیره انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران نیز گفت: بحث احتمال و پیش‌بینی کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در سال جاری به این دلیل است که به دلیل ادامه بحران‌های اقتصادی در جهان مدل ساخت و ساز در دنیا به خصوص در زیربنایی تفاوت کرده است و این دولت‌ها هستند که اقدام به تأمین سرمایه می‌کنند.
وی ادامه داد: طی نامه‌ای که به رئیس‌جمهوری تقدیم کرده‌ایم، درخواست کرده‌ایم که دولت توان فاینانس بانک‌های ایرانی را که در حال حاضر 2.5 میلیارد دلار است را افزایش و به مرز 15 میلیارد دلار برساند تا پتانسیل 15 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران محقق شود.
وی تأکید کرد: دولت باید از هوشمندی خود استفاده کند و اتفاقا با کشورهایی که رابطه سیاسی خوبی دارد رابطه اقتصادی خوبی نیز برقرار کند چرا که توان صدور خدمات فنی و مهندسی ایران بسیار بیشتر از این 3 میلیارد دلار کنونی است.
  منبع : خبرگزاری فارس
  11:57   دوشنبه 29 فروردین 1390  
 نظرات