اخبار   
 

  نظارت صفر بر تاسیسات برقی ساختمان

در سال گذشته حدود 850 نفر به خاطر برق گرفتگی در ساختمان‌ها جان خود را ازدست داده‌اند...

یک کارشناس ارشد و مدرس دوره‌های ارتقای پایه مهندسان برق با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه به دلیل نادیده گرفتن رشته برق توسط همکاران ما در دیگر رشته‌های مرتبط با ساختمان، به جزئیاتی که در تاسیسات برقی ساختمان‌ها بسیار با اهمیت هستند توجه کافی نمی شود و همین امر در بسیاری از موارد منشا اتفاقات ناگواری است که هر سال میزان آنها افزایش می‌یابد.
 

 
 

منصور صدری گفت: طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال 780،89 نفر و در سال 1390، 852 نفر به دلیل برق گرفتگی در ساختمان‌ها جان خود را از دست داده‌اند که این موارد از شیوه‌های ناصحیح اجرا در تاسیسات برقی ساختمان حکایت می‌کند.
وی افزود: زمانی در یک ساختمان، تاسیسات برقی شامل یک کنتور،فیوز و چند روشنایی بود اما امروز با پیشرفت تاسیسات و سیستم‌های به کار رفته در ساختمان‌ها، وضعیت به گونه‌ای است که افراد غیرمتخصص قادر نیستند تمام این سیستم‌ها را از نظر امنیت، کیفیت و موارد ایمنی، راهبری و نگهداری کنند و به طور طبیعی وقتی از عهده این کار بر نیایند طراحی سیستم نیز برای آنها موثر نیست.
وی گفت: متاسفانه هر چه به جزئیات تاسیسات برقی افزوده شده پیچیدگی نامحسوس آن نیز باعث افزایش تلفات ناشی از برق گرفتگی شده است و همانطور که آمارها نشان می‌دهد روند تلفات برق گرفتگی رو به رشد است. این کارشناس امور برق راه‌حل پیشگیری از تلفات رو به رشد برق گرفتگی را نظارت صحیح در تاسیسات برقی دانست و گفت: اگر بتوانیم نظارت بر تاسیسات برقی ساختمان‌ها را در دستور کار قرار دهیم به راحتی می‌توانیم از میزان تلفات بکاهیم. اما متاسفانه شهرداری تهران در هیچ مقطعی با نظارت برق موافقت نکرده و نقشه‌های برق در این نهاد هیچ‌گاه جدی گرفته نشده است.
عضو کمیته برق نظام مهندسی گفت: قبل از سال 88 تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو و وزارت مسکن سابق منعقد گردید و قرار شد تا زمانی که مهندس برق تاسیسات برقی یک ساختمان را تائید نکند انشعاب برق ساختمان وصل نشود. در سال 1388 این تفاهم نامه به صورت پایلوت در منطقه 22 تهران اجرا شد، وزیر وقت نیرو ابلاغ کرد که پس از آموزش مهندسان برق این طرح بطور کامل اجرا شود اما مشکلاتی پیش آمد که از آن زمان تاکنون این طرح هنوز اجرا نشده است.
صدری با اظهار امیدواری نسبت به اینکه، شرایطی پیش آید تا موضوع نظارت تاسیسات برقی جدی گرفته شود گفت: اگر همکاران و دوستانی که در آینده به سازمان نظام مهندسی راه می‌یابند این انگیزه را داشته باشند با حمایت یکدیگر می‌توانند تدابیر مناسبی برای صیانت از جان مردم اخذ کنند.
 

  منبع : دنیای اقتصاد
  09:32   یکشنبه 5 شهریور 1391  
 نظرات    
 
محمد حسن زهتاب 12:35 یکشنبه 19 شهریور 1391
0
 محمد حسن زهتاب
میشه با صرف اندکی هزینه و نصب کلید محافظ جان خطر برق گرفتگی را تا میزان زیادی کاهش داد - قیمت تقریبی چهل هزار تومن