اخبار   
 

 نقش مهندسان در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت‌وساز

در حالی اخیراً انتخابات گروه‌های تخصصی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شده است که همزمان بسیاری از ناظران درباره‌ی جایگاه ترویجی این گروه‌ها در دست‌یابی به اهداف مدنظر در حوزه‌های مربوطه تأکید کرده‌اند ...

نقش مهندسان در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت‌وساز
■ راهبردهای بهینه‌سازی انرژی از نگاه گروه‌های تخصصی شورای مرکزی نظام مهندسی


در حالی اخیراً انتخابات گروه‌های تخصصی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شده است که همزمان بسیاری از ناظران درباره‌ی جایگاه ترویجی این گروه‌ها در دست‌یابی به اهداف مدنظر در حوزه‌های مربوطه تأکید کرده‌اند.

به گزارش «صما» از جمله این موارد بهینه‌سازی مصرف انرژی است که انتظار می‌رود گروه‌های تخصصی شورای مرکزی در مسیر تحقق این مهم گام بردارند.

برخی از اعضای گروه‌های تخصصی معماری، برق و مکانیک با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی جزو موارد مهم و ضروری است از برنامه‌های گروه‌های متبوعشان برای تحقق این هدف یاد کردند. اجرایی کردن مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، فراهم کردن شرایط برای به کار گیری سوخت‌های خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی، مطالعات کارشناسی متمرکز بر تاسیسات به روز و ایجاد بسترهای لازم برای ورود این نوع تاسیسات به منازل، تلاش برای به روز آوری مقررات ملی ساختمان و انطباق آن با استانداردهای روز دنیا، تعامل با استانداری‌ها وشهرداری‌ها، بهره گیری از سیستم‌های هوشمند و..از جمله شاخص‌ترین برنامه‌های گروه‌های تخصصی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان جهت تحقق این هدف است.

به گزارش خبرنگار «صما» در این زمینه احمدرضا طاهری اصل- عضوهیات رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان- درگفت وگو با صما گفت: در حال حاضر در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یک کمیسیون تحت عنوان کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست راه اندازی شده است که این کمیسیون به موازات اقدامات کمیسیون‌های تخصصی مربوطه در بحث صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها نقش آفرینی می‌کنند.

طاهری اصل با تاکید بر این امر که باید در نظر داشت که یکی از دغدغه‌های قطعی و روزمره جامعه ما موضوع انرژی، محیط زیست و نیز بحران آب است اظهار داشت: از این منظر گروه‌های تخصصی شورای مرکزی نظیر گروه برق، مکانیک و معماری بر روی این موضوع به صورت جدی متمرکز شده‌اند.


انجام تحقیقات کارشناسی درباره تاسیسات کارآمد

وی افزود: بر این اساس گروه تخصصی مکانیک نیز روی این موضوع دغدغه‌های جدی دارد و با انجام مطالعات متمرکز پیرامون انواع تاسیسات مکانیکی که نوعا سبب کاهش مصرف انرژی و نیز بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها می‌شود به دنبال ایجاد زمینه‌های لازم جهت اجرایی کردن و ترویج این نوع تاسیسات کارآمد و مطلوب در ساختمان‌ها است.

طاهری اصل با ذکرمثالی ادامه داد: به عنوان مثال بهره گیری از سوخت‌های جایگزین نظیر پنل‌های خورشیدی به جای سوخت‌های رایج درساختمان‌ها از جمله مواردی است که گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر روی آن متمرکز شود.

وی ماحصل این نوع تحقیقات و بررسی‌های فنی را به نفع قوانین ساخت وساز ارزیابی کرد و گفت: خروجی این تحقیقات می‌تواند در ویرایش و به روز رسانی مقررات ملی ساختمان و همگام شدن قانون با مباحث و شرایط روز موثر واقع شود.

طاهری اصل با یادآوری این مهم که به طور کلی گروه‌های تخصصی در به روز رسانی و هدایت قوانین و نیز حرکت به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان می‌توانند پیشگام باشند تصریح کرد: بر این اساس به عنوان مثال گروه تخصصی معماری در بدنه شورای مرکزی از این پتانسیل برخوردار است که شیوه‌های نوین طراحی در ساختمان‌ها را ترویج دهد.

وی درباره راهکارهای افزایش تاثیرگذاری گروه‌های تخصصی شورای مرکزی بر نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه صنعت ساختمان گفت: با توجه به آیین‌نامه ابلاغی وزیر راه که در قالب آن به گروه‌های تخصصی یک مرجعیت حرفه‌ای بخشید می‌توان گفت که این گروه‌ها در حال حاضر آرام آرام در حال پیدا کردن جایگاه خود هستند.

طاهری اصل تاکید کرد: در چنین شرایطی نهادهای مختلفی نظیر دفترمقررات ملی ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز برای استماع نظرات سازنده اعضای تخصصی شورای مرکزی اعلام آمادگی کرده است و در این صورت می‌توان گفت که گروه‌های تخصصی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و بسیار پررنگ تراز زمان‌های قبل ایفای نقش کنند.

مبحث نوزدهم و بهینه‌سازی مصرف انرژی

در همین راستا امیر سلیمی نائب‌رئیس گروه تخصصی معماری در گفت وگو با صما با اشاره به اینکه لازم است که گروه‌های تخصصی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در راستای بهینه سازی مصرف انرژی گام بردارند در عین حال یکی از محوری‌ترین اقدامات گروه تخصصی معماری در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی را اهتمام در اجرایی کردن مبحث نوزدهم مقرارت ملی ساختمان ارزیابی کرد و گفت: مهندسان معمار در حال حاضر به شدت پیگیر این مساله هستند و به نظرمی‌رسد که شرایط برای تحقق این مهم در بسیاری از استان‌ها فراهم شده است.

وی با بیان اینکه از جمله استان‌های پیشرو در نهادینه کردن مبحث نوزدهم مقرات ملی ساختمان استان همدان است گفت: به عنوان مثال در مرکز استان همدان، مبحث نوزدهم به صورت صد درصد اجرایی شده و در سایر شهرهای این استان نیز شرایط برای تحقق این مهم فراهم شده است.

سلیمی درعین حال با اشاره به اینکه مبحث نوزدهم در جلوگیری از معضل وارونگی هوا که یکی از معضلات اصلی کلان‌شهرها است نقش کلیدی دارد گفت: ما به دنبال آن هستیم که با فراهم کردن شرایط لازم، به صورت پلکانی و مرحله‌ای در جهت اجرایی کردن محبث نوزدهم مقررات ملی ساختمان که نقش فزاینده‌ای در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد گام برداریم.

وی به نقش مهندسان در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز اشاره کرده و گفت: با توجه به اینکه امر نظارت توسط مهندسان عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان صورت می‌گیرد از این منظرمی‌توان گفت که آنها می‌توانند به مثابه اهرم نظارتی در زمینه‌سازی برای صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها موثر واقع شوند.

سلیمی با یادآوری تاکید اقتصاد مقاومتی بر بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: با این نگاه شورای مرکزی می‌بایست از پایگاه‌های اقتصاد در حوزه امورعمرانی استان‌ها بهره بگیرد.

وی همچنین گفت: به طورکلی کارآمدی گروه‌های تخصصی در حوزه تخصصی خود منوط به همکاری نهادهای مرتبط نظیر شهرداری، اداره‌های راه وشهرسازی استان‌ها و .. است و تعامل آنها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

هوشمند‌سازی، شرط بهینه‌سازی مصرف انرژی

علاوه بر این مهدی شایان -دبیر گروه تخصصی برق- نیز در گفت وگو با مجله ساختمان با بیان اینکه گروه تخصصی برق در نظردارد با نگاه اعتلایی به اهداف و وظایف خود نسبت به ارتقای جایگاه صنعت برق در ساختمان‌ها اقدام کند تاکید کرد: رشد شتابان زندگی دیجیتال واستفاده روزافزون از ابزارهای هوشمند، تغییرات ملموسی درکیفیت زندگی شهروندان پدید آورده است و با این رویکرد گروه تخصصی برق در نخسیتن گام با مبادله تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مخابرات ایران، زمینه ایجاد بستر مناسب مخابراتی برای دسترسی اینترنت پرسرعت منازل و همه‌گیر شدن آن را به وجود آورد.

عضوشورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه گفت: باور ما این است که بر پایه این زیرساخت مهم با هوشمند‌سازی خانه‌ها و فراگیر شدن اینترنت، گام بلندی در صرفه‌جویی از طریق کنترل هوشمند دستگاه‌های سرمایش و گرمایش، کنترل بازشوها و درب‌ها، کنترل الکتریکی منزل و.. می‌توان برداشت.

وی درادامه اظهارات خود همچنین بر ضروت به کار گیری انرژی‌های خورشیدی به عنوان یکی از پارامترهای اثرگذار در بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: لازم است که اقدامات اساسی برای تسهیل بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها صورت بگیرد و به دنبال آن تهمیدات لازم برای اقتصادی و فراگیرشدن استفاده از این انرژی درهنگام طراحی ساختمان‌ها در نظرگرفته شود.

  منبع : وبگاه صما
  19:19   سه شنبه 23 خرداد 1396  
 نظرات