اخبار   
 

 طرح پایلوت آیین‌نامه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها به زودی اجرا می‌شود

معاون امور مسکن و ساختمانِ وزیر راه و شهرسازی گفت: متن آیین‌نامه‌ی اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها هم‌اکنون نهایی شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌باید این آیین‌نامه در آغاز به صورت پایلوت اجرایی شود ...

طرح پایلوت آیین‌نامه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها به زودی اجرا می‌شود
■ پول مسکن اجتماعی، خرج مسکن مهر شد


معاون امور مسکن و ساختمانِ وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت منابعی را که می‌خواست برای اجرای طرح مسکن اجتماعی هزینه کند، به مسکن مهر اختصاص داد و این امر باعث شد اجرایی شدنِ این طرح به تعویق بیفتد. حامد مظاهریان همچنین گفت: متن آیین‌نامه‌ی اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها هم‌اکنون نهایی شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌باید این آیین‌نامه در آغاز به صورت پایلوت اجرایی شود.

در پی اظهارنظر اخیر معاون قالیباف مبنی بر سوال از دولت در اجرای طرح مسکن اجتماعی، حامد مظاهریان با اشاره به اینکه دولت بودجه مسکن اجتماعی را خرج تکمیل طرح مسکن مهر می‌کند، گفت: دولت یازدهم خود را مکلف به اتمام واحدهای نیمه تمام مسکن مهر کرده و باتوجه به مشکل کمبود نقدینگی در بودجه کشور، اعتباراتی که می‌توانست برای مسکن اجتماعی هزینه شود به مسکن مهر تخصیص پیدا کرد تا امکان اتمام و واگذاری واحدهای طرح مسکن مهر مهیا شود.

مظاهریان افزود: این امر در حالی است که دولت می‌توانست طرح مدنظر خود یعنی مسکن اجتماعی را انجام دهد. اما به منظور پیشگیری از صدمه دیدن طرح مسکن مهر، ترجیح دادیم که منابع طرح مسکن اجتماعی را به اتمام طرح مسکن مهر تخصیص دهیم تا این پروژه سریع‌تر سروسامان پیدا کند.



به گزارش خبرنگار «صما»، معاونت امور مسکن و سا ختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با «صما» دربخش دیگری از اظهارات خود به آخرین وضعیت آیین نامه اجرایی بهینه سازی مصرف انرژی درساختمان‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: متن آئین‌نامه اجرایی بهینه سازی مصرف انرژی هم‌اکنون نهایی شده و مجموعه وزارتخانه راه و شهرسازی پس از بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسید که می‌بایست این آئین‌نامه در بدو امر به صورت پایلوت اجرایی شود.

وی افزود: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده که اجرای پایلوت این طرح، درقالب یک زمان بندی مشخص در برخی از نقاط کشور اجرایی شود تا نواقص آن را بتوان شناسایی و در نهایت بعد از رفع این نواقص، اجرای آن را به سراسر کشور تعمیم دهیم.

مظاهریان با اظهار امیدواری از اینکه درسال جاری امکان اجرایی شدن آئین‌نامه مصرف انرژی ساختمان میسر شود ، افزود: رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و اجرایی شدن آن در فرآیند ساخت ساختمان‌ها امری ضروری است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درپاسخ به این سوال که چرا علی رغم اینکه بحث ۱۹ (مربوط به نحوه استفاده از انرژی) چندین سال است تصویب شده و سازندگان ساختمان‌ها مکلف به اجرای آن هستند اما کارشناسان براین باورند که درحال حاضر در ساختمان‌ها این مبحث رعایت نمی شود؟ گفت: مبحث نوزدهم از جمله مواردی است که در آن انتظار می‌رود شهرداری ها به عنوان مرجع صدور پروانه و کنترل ساختمان در این زمینه احساس مسئولیت نموده و به ساختمان‌هایی که مقررات مربوط به مبحث ۱۹ را رعایت نمی‌نمایند، مجوز پایان کار ندهند.

  منبع : وبگاه صما
  15:01   چهارشنبه 27 مرداد 1395  
 نظرات