اخبار   
 

 «مکان پروژه‌ی تله‌کابین کبودوال، از جنگل‌های ثبت جهانی خارج شود»

رییس سازمان جنگل‌ها در نامه‌ای تکلیف کرد که مکان پروزه‌ی تله‌کابین کبودوال از جنگل‌های ثبت جهانی خارج و به نقطه‌ای دیگر منتقل شود. مسعود منصور در نامه‌ای به معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت: «درباره‌ی موضوع بارگذاری پروژه‌ی تله‌کابین کبودوال، پیرو جلسه و پیشنهاد مشترک این سازمان و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، مقرر شد کارفرمای پروژه ضمن هماهنگی با مشاور طرح، گزینه‌ای خارج از محدوده‌ی ثبت‌شده‌ی جنگل‌های هیرکانی را مکان‌یابی و جهت طی فرآیند قانونی اعلام نمایند» ...

«مکان پروژه‌ی تله‌کابین کبودوال، از جنگل‌های ثبت جهانی خارج شود»

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی نامه‌ای تکلیف کرد که مکان پروزه‌ی تله‌کابین کبودوال از جنگل‌های ثبت جهانی خارج و به نقطه‌ای دیگر منتقل شود. مسعود منصور در نامه‌ای خطاب به فرزانه صادق مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری نوشت: «موضوع بارگذاری پروژه‌ی تله‌کابین کبودوال علی‌آباد کتول، به استحضار می‌رساند پیرو جلسه و پیشنهاد مشترک این سازمان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مقرر شد کارفرمای پروژه ضمن هماهنگی با مشاور طرح، گزینه‌ای خارج از محدوده‌ی ثبت‌شده‌ی جنگل‌های هیرکانی را مکان‌یابی و جهت طی فرآیند قانونی اعلام نمایند».

پروژه تله‌کابین کبودوال که حدود یک دهه در استان گلستان مطرح شده از همان ابتدا با مخالفت بدنه کارشناسی سازمان های مربوطه از جمله محیط زیست، جنگل ها و منابع طبیعی و همچنین کنشگران این حوزه مواجه شد. آنها می گفتند جنگل های هیرکانی که طی ۵۰ سال اخیر، ۵۰ درصد کاهش مساحت داشته اند دیگر توان بارگذاری صنایع تخریب کننده ای همچون تله کابین را ندارند. از سوی دیگر جنگل های چندمیلیون ساله هیرکانی که در تمام نقاط کره زمین در عصر یخبندان از بین رفتند و تنها در ایران باقی ماندند خود بهترین جاذبه توریستی هستند و برای جذب گردشگر نیازی به آراستن و پیراستن با فلز و کابین و بتون و یا هیچ ابزار دیگری ندارند و اگر قرار است گردشگران را به سوی این جنگل های منحصربه فرد گسیل کنیم تنها از راه حفظ این میراث طبیعی ممکن است نه برهم زدن تعادل اکولوژیک انها و نابودی شان.

پس از ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که بخش هایی از آنها در شرق گلستان و محل کنونی جاگذاری تله کابین قرار داشت مخالفت با این پروژه جدی تر شد و حتی جمع کثیری از شهروندان علی آبادی نیز با آن مخالفت کردند و به "کمپین مخالفت با تله کابین کبودوال در جنگل های هیرکانی" پیوستند. با این همه اما متقاضیان با لابی و فشارهای مختلف بر سازمان ها و مدیران متولی، و با این وعده غیرعملی که "در حین اجرای پروژه، درختی قطع نمی کنیم" توانستند موافقت های مسوولان شهرستان را جلب کنند.

دستور اخیر مسعود منصور از این منظر دارای اهمیت است که علیرغم تمام فشارها و لابی های صورت گرفته طی یک دهه برای جانمایی این صنعت مخرب جنگل، توانسته بر مبنای کارشناسی و با رویکرد حفاظتی و در راستای حفظ جنگل های هیرکانی طی نامه ای به معاون وزیر راه و دبیر شورایعالی شهرسازی ومعماری اعلام شود. این دستور می تواند فصل الخطاب تلاش ها برای تخریب و خروج متراکم ترین جنگل های هیرکانی البرز شرقی از لیست یونسکو شده و جنگل های ارزشمند منطقه را برای همیشه از خطر جنگلخواری، زمین خواری، کوهخواری، ویلاسازی و انواع تخریب هایی که ورود بیش از اندازه انسان به جنگل دربر دارد، محافظت کند.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : اسکان‌نیوز
  15:27   شنبه 13 دی 1399  
 نظرات