اخبار   
 

 روند فرونشست در ایران، ۵ برابر میانگین جهان

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان این که ۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه‌ی فرونشست هستند، گفت: با اعتبارات وصول‌شده، قرار است با ظرفیت بخش خصوصی و پهپادها اقدام به تهیه‌ی نقشه‌ها شود. دکتر علی جاویدانه با اشاره به اهمیت نقشه‌برداری و اطلاعات و داده‌های مکانی در حوزه‌ی تصمیم‌سازی، افزود: شورای عالی نقشه‌برداری تاکنون فعال نبوده، که حوزه‌ی نقشه‌برداری کشور از این فعال نبودن آسیب دیده است. از این رو پاییز امسال، نشست این شورا برگزار شد، که ۹ مصوبه داشت ...

روند فرونشست در ایران، ۵ برابر میانگین جهان
«۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه‌ی فرونشست هستند»


رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان این که ۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه‌ی فرونشست هستند، گفت: با اعتبارات وصول‌شده، قرار است با ظرفیت بخش خصوصی و پهپادها اقدام به تهیه‌ی نقشه‌ها شود. دکتر علی جاویدانه با اشاره به اهمیت نقشه‌برداری و اطلاعات و داده‌های مکانی در حوزه‌ی تصمیم‌سازی، افزود: این سازمان برای ایفای نقش خود در زمینه‌ی تنظیم‌گری، ابزارهای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، شورای عالی نقشه‌برداری است. این شورا تاکنون فعال نبوده و این امر از آسیب‌های واردشده به حوزه‌ی نقشه‌برداری کشور است. از این رو پاییز امسال، نشست این شورا برگزار شد، که ۹ مصوبه داشت. وی، تدوین استانداردهای فنی را از دیگر ابزارهای در اختیار این سازمان در زمینه تنظیم‌گری حوزه اطلاعات مکانی نام برد و یادآور شد: در کشور اطلاعات مکانی از سوی دستگاه‌های مختلف تهیه می‌شود و ما دستورالعمل تهیه این اطلاعات را تدوین کردیم. به گفته وی دستور العمل‌های "نقشه برداری هوایی با ظرفیت پهپادها" و "رفتار سنجی ژئودزی برای پایش سازه‌های حساس" در این سازمان تهیه شده است‌.

استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

رییس سازمان نقشه برداری، با اشاره به همکاری با سازمان فضایی گفت: در این همکاری قرار است از تصاویر ماهواره خیام برای فعالیت‌های سازمان نقشه برداری، استفاده کنیم. به گفته وی این تصاویر تاکنون از سوی سازمان فضایی به سازمان نقشه برداری ارائه نشده است.

۳۵۰ شهر فاقد نقشه

جاویدانه با بیان اینکه ۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه هستند، گفت: با توجه به اینکه این مناطق محدوده‌های کوچکی هستند، قرار است از پهپادها برای تهیه نقشه ها استفاده شود و با تامین اعتبار، تهیه نقشه برای ۷۰ شهر در دستور کار قرار گرفت. وی تاکید کرد: نقشه‌های تهیه شده برای سرشماری که قرار است در سال ۱۴۰۵ انجام شود کاربرد دارد و در فاز اول استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی اجرایی می‌شود.

فرونشست

رئیس سازمان نقشه برداری با اشاره به بررسی های علمی فرونشست کشور گفت: اولین بار در دهه ۸۰ هشدار فرونشست زمین اعلام شد و امروز ما با آخرین فناوری اقدام پایش فرونشست زمین می‌کنیم. وی، تهیه نقشه فرونشست زمین را از دستاوردهای این سازمان در خصوص فرونشست ذکر کرد و یادآور شد: فرونشست در همه مناطق دنیا ایجاد می شود ولی نرخ فرونشست زمین در کشور با بیشینه بالای ۲۰ سانتیمتر، ۵ برابر متوسط دنیا است. جاویدانه ادامه داد: فرونشست یک پدیده مخرب است ولی نرخ فرونشست در تهران بیشتر از سایر مناطق نیست جرا که نرخ فرونشست در تهران سالانه ۲۰ سانتیمتر و در کرمان سالانه ۴۰ سانتیمتر است.

جاویدانه با بیان اینکه عمده فرونشست ها در کشور در مجاورت اراضی کشاورزی است, یادآور شد: پدیده فرونشست پهنه های کشاورزی ناشی از برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی است و در حال حاضر پهنه‌های فرونشست به سمت شهرها حرکت کرده است. به گفته وی، فرونشست در تهران بیشتر در نوار جنوبی تهران، جنوب شرق و جنوب غرب است. وی با اشاره به اهمیت نقشه فرونشست کشور توضیح داد: ما در جلسه شورای شهرسازی و معماری شرکت کردیم و در این جلسه مصوبه ای در زمینه الحاق زمین به شهرها داشت که ما با ارائه این نقشه آنها را متقاعد کردیم که قبل از ساخت و ساز استعلام سازمان نقشه برداری برای،حریم گسل و فرونشست را دریافت کنند که در این همکاری چندین اراضی برای ساخت و ساز حذف شد. وی دلیل حذف این اراضی از ساخت و ساز را قرار داشتن در پهنه فرونشست دانست.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

چند مطلب دیگر با موضوع محوریِ «فرونشستِ زمین» :
(با کلیک بر روی هر عنوان، صفحه‌ی مربوط به آن مطلب برای شما گشوده خواهد شد.)
«حتی "ف" فرونشست در مقررات ملی دیده نشده است»
خطر فرونشست زمین در مسیر خط آهن تهران ـ بندرعباس جدی است
فرونشست زمین زندگی ۶۳۵میلیون انسان را تهدید می‌کند
تنها راه پیشگیری از آسیب‌های فرونشست و فروچاله در تخت‌جمشید، بسته شدن همه‌ی چاه‌هاست
کشیده شدن دامنه‌ی فرونشست به درون کلان‌شهر اصفهان
وعده‌ی کنترل فرونشست در پایتخت

تهیه‌ی ۴۰ اطلس فرونشست کشور در سازمان نقشه‌برداری
آشنایی با ۱۶ گسلِ فعالِ شناخته‌شده‌ی استان تهران
رکورد فرونشست زمین را شکستیم، آب هم از آب تکان نخورد
زمین‌لرزه‌ی خاموش در دشت‌های ایران
زلزله، فرونشست و دیگر هیچ ...
آلودگی هوا، دگرگونی‌های اقلیمی و آینده‌ی پرمخاطره‌‌ی ایران (یادداشتی از عباس آخوندی)
دهان گشودن فروچاله‌ها در پایتخت
هشدار : نشست آثار تاریخی اصفهان تا ۵ سال آینده
پیشکسوت دانش زلزله‌شناسی : تهران را تخلیه کنید!
فرونشست شهرهای کشور را تهدید می‌کند
زنگ خطر فرونشست زمین در پی خشکی زاینده‌رود
آیا میدان نقش‌جهان تا ۲۰ سال دیگر تخریب می‌شود؟
بررسی بزرگ‌ترین فروچاله‌ی کشور در استان فارس
هشدار جدی: فاجعه‌ای در راه است
فروریزش زمین در کمین پایتخت
زمین در حال بلعیدن ایران است (+ویدئو)
خطر نابودی تخت‌جمشید در پی فرونشست زمین
ارزیابی پارامترهای مؤثر بر فرونشست زمین
مدل‌سازی پویای فرونشست دشت تهران
فرونشست زمین در استان مرکزی، پیامد برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی است
تداوم نشست زمین در دشت نیشابور، احتمال بروز مشکل در راه‌آهن را در پی دارد
هشدار نسبت به قطع سراسری برق با فرونشست زمین در ورامین
فرونشست زمین در یک ساختمان مسکونی در مشهد
فروچاله‌ها جان دو کودک را در میناب گرفتند‌
فرونشست تهران، ۹۰ برابر استاندارد جهانی است
بزرگراه آزادگان در صدر فرونشست‎ها؛ عمق فرونشست : ۳۶ سانتی‌متر
۹ تهدید ثانویه‌ی «فروریزش»‌ها
هشدار کارشناسان : زیر پای زمین خالی شده است
توجه به رفتار متقابل خاک و سازه در اجرای پروژه‌های شهری ضروری است

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:15   دوشنبه 8 اسفند 1401  
 نظرات