اخبار   
 

 «کره‌ی زمین با شتابی بی‌سابقه دارد گرم‌تر می‌شود»

بیش از ۵۰ دانشمند برجسته در مطالعه‌ای که چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش منتشر شد، هشدار دادند که گرمایش زمین با سرعت و شتابی بی‌سابقه در حال افزایش است و پنجره‌ای که برای محدود کردن افزایش دما در چارچوب اهداف تعیین‌شده‌ی جهانی وجود داشت، دارد بسته می‌شود. این مطالعه که در مجله‌ی «داده‌های سامانه‌ی زمین» (Earth System Science Data) منتشر شده، نشان می‌دهد که میانگین دما از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ میلادی، به اندازه‌ی ۰.۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یافته است ... ادامه»

  منبع : یورونیوز فارسی
  08:55   دوشنبه 21 خرداد 1403  

 تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت پاک، با بازده ۱۰۰ درصد

دانشمندان دانشکده‌ی مهندسی مولکولی پریتزکر یوشیکاگو روشی را برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت‌های پاک و با بازدهی نزدیک به ۱۰۰درصد توسعه داده‌اند. این پیشرفت می‌تواند با ایجاد یک چرخه‌ی پاک انرژی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد، مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را دگرگون کند. این روش به یک چالش حیاتی می‌پردازد، که برآورد می‌کند فناوری‌های جذب، بهره‌گیری و اندوزش کربن می‌توانند به گونه‌ای درخور توجه انتشار دی‌اکسید کربن جهانی را تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:16   یکشنبه 6 خرداد 1403  

 طرح «آب خاکستری» در شیراز

حفاظت از منابع موجود آب و در عین حال راهکارهای تامین نیاز بخش‌‌‌های خانگی، کشاورزی و صنعت، طی سال‌‌‌های اخیر به مبحثی بسیار جدی در کشور بدل شده و در برخی استان‌‌‌ها همچون استان فارس، این موضوعِ حیاتی، چالشی‌‌‌تر شده است. استان فارس به دلیل استواری اقتصادش بر پایه‌ی کشاورزی برای نخست بودن و نخست ماندن در زمینه‌ی تولیدات کشاورزی و باغی، از نزدیک به یک دهه‌ی پیش، با چالش آب روبه‌رو شد و شمار درخور توجهی از دریاچه‌‌‌های فصلی و دائمی و اصلی‌اش خشکید ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  10:09   شنبه 5 خرداد 1403  

 آینده‌ی اصفهان چه می‌شود؟

آیا اصفهان تا سال ۱۴۰۹ بیابان می‌شود؟ این پرسشی است که پاسخ مثبت به آن شوک‌آور است. اصفهان را تصور کنید که زاینده‌رودش به‌جای آب، پر از شکاف‌های عمیق است. دیگر در میدان نقش‌جهانش خبری از رفت‌وآمد مردم و گردشگران نیست. شهر خالی از سکنه شده و بیغوله. رضا اسلامی، کارشناس فرونشست، درباره‌ی دلایلی که برای ترسیم چنین آینده‌ای در ۶ سال آینده دارد، می‌گوید: «و از مسوولان می‌خواهد، جلوی این فاجعه را بگیرند: «نفس‌های اصفهان به شماره افتاده و فرصت چندانی نداریم» ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:28   چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403  

 تهدید اصفهان با فرونشست‌های سنگین

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به پیامدهای ادامه‌ی فعالیت صنایع آب‌بر در مناطق مرکزی ایران، گفت: فرونشست زمین در اصفهان در حال ورود به این شهر است و می‌تواند جاده‌ها، تاسیسات انتقال آب و حتی اماکن تاریخی را با تهدید روبه‌رو کند. احد وظیفه افزود: در عصر مدرن به طبیعت و آب احترام نگذاشته‌ایم و با اقداماتی مانند انحراف آب از مسیر اصلی، استخراج بیش از اندازه‌ی منابع آب زیرزمینی، رعایت نکردن حق‌آبه‌ها و... باعث فرونشست زمین شده‌ایم ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:28   دوشنبه 24 اردیبهشت 1403  

 هشدار درباره‌ی کاهش باران و افزایش دما در ایران

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: «در دهه‌ی ۱۴۰۰-۱۳۹۰ بارندگی ایران به‌طور میانگین نزدیک به ۱۱درصد، آب‌های سطحی نزدیک به ۴۴درصد و آب‌های تجدیدپذیر نزدیک به ۳۲درصد کاهش یافته است». او افزود: «در دهه‌های اخیر میانگین دمای شهرهای اصلی ایران نزدیک به ۰/۶ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۱۵ بین ۰/۷ (در سناریوی متوسط) تا یک‌درجه (در بدترین حالت) افزایش دما را نشان می‌دهد» ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «هم‌میهن»
  08:19   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 صفر شدن تدریجی گاز طبیعی مایع (LNG) در قاره‌ی سبز

حرکت اتحادیه‌ی اروپا به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر نشان‌دهنده‌ی پیشرفت در امنیت انرژی و کاهش اندک‌اندک تقاضا برای سوخت‌های فسیلی است. با این که گاز طبیعی مایع (LNG) نقشی انکارناپذیر در طول بحران انرژی دو سال اخیر داشته، آژانس همکاری تنظیم‌کننده‌های انرژی اروپا (ACER) پیش‌بینی می‌کند که امسال تقاضای LNG کشور‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا به اوج خود برسد و سپس روند کاهشی در پیش بگیرد. این تغییر نشان‌دهنده‌ی دور‌شدن آهسته ولی پیوسته‌ی قاره‌ی سبز از نفت و گاز است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  11:25   چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  

 آژیر ناترازی مصرف آب

وضعیت منابع آبی ایران رو به بحرانی‏‏‌تر شدن رفته است. آمارها نشان می‌دهد ورودی سدهای کشور با کاهش روبه‌رو شده و خروجی سدها نیز افزایش یافته است. این در حالی است که وضعیت آبی تهران نیز رو به وخیم‌تر شدن پیش می‌رود و در حالی که میانگین مصرف نرمال هر خانوار در کشور، باید در حدود ۴۰۰ لیتر باشد، سرانه‌ی مصرف در استان تهران برای هر شهروند ۲۵۰ لیتر است. به این ترتیب، میزان مصرف کنونی، بسیار بالا به شمار می‌رود و این لطمه‏‏‌ای بزرگ به منابع آبی تهران وارد می‏‏‌آورد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  09:36   دوشنبه 2 بهمن 1402  

 ورشکستگی آبی در کمین ایران

رییس فدراسیون صنعت آب ایران گفت: در صورت تداوم وضعیت موجود در بارندگی، تغییر اقلیم، افزایش دما و افزایش مصرف آب، تا سال ۱۴۱۲ به ورشکستگی آبی می‌‌‌رسیم و باید با سیاست‌‌‌های سخت‌‌‌گیرانه، پیش‌‌‌دستی کنیم. رضا حاجی‌کریم با تأکید بر این که نقشه‌ی راه آب کشور باید سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر تنظیم شود، افزود: مهم‌ترین نقطه‌ی قوت نقشه‌ی راه پیشنهادی، رویکرد آن به لزوم کاهش مصارف آب کشاورزی است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  12:06   یکشنبه 24 دی 1402  

 «با عرض معذرت، مازوت می‌سوزانیم»

شرکت‌های گاز استان مرکزی و توزیع برق حرارتی شازند در اطلاعیه‌ای مشترک، ضمن عذرخواهی از مردم، از آغاز مازوت‌سوزی موقت در نیروگاه شازند به دلیل سرما و افزایش مصرف گاز خبر دادند. در این اطلاعیه که دیروز منتشر شده، ضمن عذرخواهی از مردم به علت آغاز مصرف مازوت، وعده داده شده که همه‌ی کوشش‌ها برای تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه و کاهش دوره‌ی مصرف مازوت به کار خواهند گرفته خواهد شد ... ادامه»

  منبع : وبگاه «شبکه‌ی شرق»
  08:54   چهارشنبه 22 آذر 1402  
1
2