اخبار   
 

 راه‌اندازی سامانه‌ی رتبه‌بندی کیفت ساختمان‌ها

هفته‌ی گذشته دو نماینده‌ی مجلس درباره‌ی کیفیت پایین مصالح ساختمانی به اظهار نظر پرداختند. نخست شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس، در این باره به اظهار نظر پرداخت و واژه‌ی «زد و بند» را به کار بُرد و گفت: متأسفانه برخی زد و بندها در ارائه‌ی استاندارد به بعضی از کالاها و خدمات، معضل دیگری است که پیش روی صنعت ساختمان وجود دارد ...

راه‌اندازی سامانه‌ی رتبه‌بندی کیفت ساختمان‌ها
■ به‌کارگیری اقلام ساختمانی استاندارد باید مطالبه‌ی ملی شود


هفته‌ی گذشته دو نماینده‌ی مجلس درباره‌ی کیفیت پایین مصالح ساختمانی به اظهار نظر پرداختند. نخست شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس، در این باره به اظهار نظر پرداخت و واژه‌ی «زد و بند» را به کار بُرد و گفت: متأسفانه برخی زد و بندها در ارائه‌ی استاندارد به بعضی از کالاها و خدمات، معضل دیگری است که پیش روی صنعت ساختمان وجود دارد.

به فاصله چند روز بعد ازاین اظهار نظر به طور اتفاقی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس نیز دراین‌باره به اظهار نظر پرداخت و با انتقاد از نبود نظارت در تولید و عرضه مصالح ساختمانی بی‌کیفیت ،گفت: مصالح غیراستاندارد در نتیجه ضعف نظارت دستگاه های مسئول در بازار بسیار بوده و در ساخت ساختمان ها نیز به کار گرفته می شود که نتیجه آن وجود حجم وسیعی از ساختمان های فرسوده است.

او سپس به این نکته اشاره کرد که سازمان استاندارد باید در مبادی تولید، فروش یا عرضه مصالح ساختمانی نظارت های خود را تشدید کند، تصریح کرد: در محل ساختمان سازی باید سازمان نظام مهندسی به استفاده از کالای استاندارد نظارت داشته باشد از این رو نقش این سازمان و همچنین سازمان استاندارد در تولید مصالح غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرنگار صما درتمام این سال‌ها که موضوع به کارگیری مصالح غیراستاندارد به عنوان یکی از معضلات اصلی صنعت ساختمان که سبب کاهش عمرمفید ساختمان‌ها و نیز نا ایمن شدن ساختمان در برابرحوادث غیرمترقبه می‌شود چندین نسخه تکراری به عنوان راهکار درباره این موضوع ازسوی ناظران صنعت ساختمان،مهندسان ،کارشناسان و مسوولان مربوطه عنوان شده است.

ضرورت تشدید کنترل مبادی ورودی ازجمله این نسخه های پیشنهادی بوده و فورا پای وزارتخانه صنعت به میان آمده است، منتقدان در نسخه پیچی های خود برای سامان بخشیدن به بازار آشفته واردات مصالح ساختمانی گفته اند که وزارت صنعت بهتراست که مبادی ورودی را کنترل کند تا اصلا از سرچشمه ماجرا، مانع از وارد شدن مصالح بی کیفیت که مبدا آنها هم عمدتا چین و هند است گرفته شد.


درفاز بعدی هم عموما نوک پیکان حملات منتقدان به سمت سازمان استاندارد رفته است و تاکید برمسوولیت پذیری این سازمان به عنوان یک نسخه تکراری و دم دست برای کنترل استاندارد بودن مصالح ساختمانی توصیه شده است، نسخه‌ای که با پاسخ قابل حدس مسوولان این سازمان مواجه بوده و معمولا مسوولان این سازمان یک دفاع کلیشه‌ای ثابت دارند و می‌گویند اساسا ۸۰ درصد از اقلام مهم ساختمانی صنعت ساختمان به صورت استاندارد تولید می‌شود!

گاهی اوقات هم پای مهندس ناظر و شرافت حرفه‌ای به میان کشیده می‌شود و می‌گویند اگرمهندس ناظر حضور جدی بر سرساختمان داشته باشد اساسا به عنوان یک فرد حرفه‌مند و متعهد مانع از بکارگیری اقلام غیراستاندارد در ساختمان می‌شود و بعد هم درکنار این توصیه‌ها معمولا حرف از شناسنامه فنی هم به میان می‌آید که اگر این مهم اجرایی شود اساسا راه بکارگیری مصالح غیراستاندارد مسدود خواهد شد.

در این زمینه دکترمهدی روانشادنیا – عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران - درگفت وگو با «صما» براین باور است که راه اندازی سیستم رتبه بندی کیفی ساختمان‌ها از جمله مکانیزم‌ها و اهرم‌های کارآمد برای افزایش کیفیت مصالح ساختمانی است.

وی با بیان اینکه پیامد این اتفاق سبب افزایش آگاهی شهروندان درباره میزان کیفیت مصالح ساختمانی است و این مهم سبب افزایش سطح مطالبه گری آنها می شود تاکید کرد: آگاه سازی مردم ومطالبه گری آنها باعث خواهد شد که سازندگان نیز ملزم شوند که به منظورجلب رضایت آنها ونیز فروش فوری محصول خود، نسبت به بکارگیری مصالح ساختمانی با کیفیت اقدام کنند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه از این رهگذر بکارگیری مصالح ساختمان در فرآیند تولید مسکن واجد اهمیت می شود در همین حال درباره این اظهارنظرکه با توجه به اینکه بسیاری از مردم درتامین مسکن صرفا به دنبال یک سرپناه هستند و این دغدغه باعث می شود که کیفیت به یک مساله ثانویه برای خریداران تبدیل شود اظهار کرد: برخلاف این اظهار نظرها، باید گفت که تمام کسانی که تعریفشان از مسکن صرفا یک سرپناه است، اتفاقا به دنبال سرپناهی هستند که جان آنها را درمقابل حوادث غیرمترقبه محفوظ کند و با این رویکرد می توان گفت که گروه‌های مختلف درآمدی می بایست نسبت به خرید واحد مسکونی ایمن که درآن از اقلام ساختمانی با کیفیت استفاده شده است آگاه باشند.

روانشاد نیا در عین حال با تاکید براینکه در بحث کیفیت ساختمان‌ها، متاسفانه اکثر خریداران تمرکز عمده آنها متوجه ظواهر ساختمان‌ها بوده و این مساله باعث شده است که متناسب با این مطالبه نیز سازندگان به نما و فاکتورهای ظاهری ساختمان بیش از مسایل کیفی اهمیت بدهند تاکید کرد: اکثرخریداران در زمان خرید عمده توجه آنها معطوب به مولفه های ظاهری نظیر شیرآلات، نما، کابینت و .. است و آنها در زمان خرید از مشخصات فنی باطن ساختمان که شامل سازه ساختمان است غفلت می ورزند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نتیجه این نوع نگرش خریداران در زمان خرید مسکن را سبب گرایش سازندگان مسکن به سمت ساخت واحدهای مسکونی بی کیفیت دانست واظهارداشت: متاسفانه فرهنگ سازی برای تغییر ذائقه و سلیقه مردم ونیز آگاه سازی آنها درباره شاخص های کیفی ساختمان ایجاد نشده است و البته آن سو تر نیز ابزارهای لازم برای این نوع فرهنگ سازی موجود نبوده است.

روانشاد نیا با تاکید کردن براینکه شناسنامه فنی ساختمان و برچسب انرژی ساختمان به عنوان عناصرکارآمد ،دراین زمینه می تواند بسیار تاثیرگذارباشد تاکید کرد: ما اگر بخواهیم کیفیت ساختمانها را افزایش دهیم واین مهم را تبدیل به یک مطالبه ملی کنیم راهی نداریم جز اینکه مردم این مساله را مطالبه کنند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این سوال که سازمان نظام مهندسی برای تحقق این هدف تاکنون چه اقداماتی انجام داده است ؟ اظهارداشت: سال گذشته این سازمان بازرسی های متعددی درحوزه نظارت انجام داده است وحتی به ناظران نیز پیامکهای متعددی فرستاده تا نسبت به بکارگیری مصالح ساختمان دقت نظرداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه البته این اقدامات قطعا به تنهایی از کارآیی لازم برای نهادینه شدن به کارگیری مصالح ساختمان در ساختمان‌ها برخوردار نخواهد بود ازجمله مکانیزم‌های اثرگذار در این زمینه را به کارگیری سازنده صاحب عنوان و تاکید کرد: اگر ساختمان توسط سازنده ای ساخته شود که صلاحیت لازم را داشته باشد، آن سازنده نسبت به بکارگیری مصالح استاندارد اقدام دغدغه مند خواهد بود و اجازه نخواهد داد که اقلام غیراستاندارد در ساختمان به کارگرفته شود.

  منبع : وبگاه صما
  20:01   شنبه 9 اردیبهشت 1396  
 نظرات