اخبار   
 

 اعزام تیم حقیقت‌یاب برای مسکن مهر

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از اعزام یک گروه حقیقت‌یاب، متشکل از کارشناسانِ سازمان‌های نظام مهندسی در سه استان غربی کشور (استان‌‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان) برای بررسی «علل تخریب ساختمان‌های مسکن مهر» در پی زمین‌لرزه‌ی یک‎شنبه‌شب در غرب کشور خبر داد ...

اعزام تیم حقیقت‌یاب برای مسکن مهر

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از اعزام یک گروه حقیقت‌یاب، متشکل از کارشناسانِ سازمان‌های نظام مهندسی در سه استان غربی کشور (استان‌‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان) برای بررسی «علل تخریب ساختمان‌های مسکن مهر» در پی زمین‌لرزه‌ی یک‎شنبه‌شب در غرب کشور خبر داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، فرج‌الله رجبی، درحالی دستور اعزام تیم حقیقت‌یاب را صادر کرده است که هم‌اکنون عموم مردم و جامعه کارشناسی حوزه مسکن «مهندسان» را مقصر اصلی تخریب واحدهای مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده می‌دانند. این موضوع به خصوص با انتشار تصاویری که نشان می‌دهد به رغم تخریب ساختمان‌های مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده، برخی از واحدهای شخصی‌ساز در مجاورت پروژه‌های مسکن مهر آسیبی ندیده‌اند، پررنگ‌تر شد. از آنجا که این واحدها نوساز بوده‌اند و باید در ساخت‌وسازهای چند سال اخیر –دست‌کم بعد از زلزله مخرب شهر بم در سال ۸۲-همه واحدهای مسکونی با رعایت ضوابط آیین‌نامه ۲۸۰۰(مقررات لرزه‌ای لازم‌الاجرا در ساخت‌وساز)ساخته می‌شد، تخریب این ساختمان‌ها به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بعد از وقوع زلزله غرب کشور، تبدیل شده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز روز دوشنبه در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به زلزله یکشنبه شب غرب کشور با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند را بررسی کند. وزیر راه و شهرسازی دیروز در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده اعلام کرد: از تمامی واحدهای آسیب دیده بازدید خواهیم کرد.

عباس آخوندی گفت: تیم فنی و مهندسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین معاونت مسکن و ساختمان در منطقه حضور دارند تا مسائل مرتبط با زلزله را به‌صورت دقیق بررسی کنند.گزارشی در این زمینه نیز تهیه خواهد شد که مورد بررسی دقیق‌تر قرار خواهد گرفت. وی گفت: واحدهای مسکن مهر تخریب شده استان مانند سایر واحدهای آسیب‌دیده از زلزله، مورد بازسازی و بهسازی قرار خواهند گرفت. رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تخریب ساختمان‌های مسکن مهر کرمانشاه همزمان با وقوع زلزله، تلاش برای ارزان‌سازی این واحدها و نه کیفی‌سازی مسکن مهر از بدو این طرح بوده است، اعلام کرد: ساختمان‌های مسکن مهر را می‌توان به دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد؛ یک دسته از این ساختمان‌ها، ساختمان‌هایی هستند که بدون دخالت و نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شده‌اند درحالی که برخی دیگر با نظارت این سازمان و مهندسان ناظر مورد تایید نظام مهندسی، احداث شده‌اند. در عین حال، مدیران مسکن مهر دوره گذشته در دفاع از کیفیت این ساختمان‌ها می‌گویند به رغم تمایل یک گروه در بدو ساخت مسکن مهر برای خارج کردن پروژه‌ها از چتر نظارتی سازمان نظام مهندسی، عملا همه واحدها با حضور مهندسان ناظر تحت‌نظر سازمان نظام مهندسی ساخته شده‌اند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : روزنامه‌ی دنیای اقتصاد
  18:19   چهارشنبه 24 آبان 1396  
 نظرات