اخبار   
 

 صنعت ساختمان پس از بازگشت بیطرف به وزارت نیرو

رییس‌جمهور در حالی وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد که همزمان معرفی حبیب‌الله بیطرف به‌عنوان گزینه‌ی نهایی پیشنهادی وزارتخانه‌ی نیرو، با واکنش‌های بسیاری از سوی محافل گوناگون کارشناسی و اقبال آن‌ها روبه‌رو شده است ...

صنعت ساختمان پس از بازگشت بیطرف به وزارت نیرو
■ بحران انرژی و وزیر آینده‌ی نیرو


رییس‌جمهور در حالی وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد که همزمان معرفی حبیب‌الله بیطرف به‌عنوان گزینه‌ی نهایی پیشنهادی وزارتخانه‌ی نیرو، با واکنش‌های بسیاری از سوی محافل گوناگون کارشناسی و اقبال آن‌ها روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار «صما»، حبیب‌الله بیطرف در دوران اصلاحات، به مدت هشت سال سکان‌دار وزارتخانه نیرو بود و طی این هشت سال به اذعان بسیاری از کارشناسان، کارنامه موفق کاری خوبی از خود به‌جای گذاشت، بر این اساس با توجه به وعده حسن روحانی، مبنی بر اینکه کابینه او فراجناحی و متشکل از اردوگاه سه‌گانه اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان و اعتدال‌گرایان خواهد بود، ازاین‌رو حبیب‌الله بیطرف به‌عنوان گزینه قطعی وزارت نیرو معرفی شد.

اما حبیب‌الله بیطرف برای اهالی صنعت ساختمان نیز نامی آشنا است و دلیل آن‌هم ناشی از قرارگیری او به مدت یکسال در ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران بود.

بسیاری از جامعه مهندسی براین باورهستند که نحوه مدیریت او در سازمان نظام‌مهندسی که ناشی از سابقه کاری او در هشت سال دوران وزارت نیرو بوده است، باعث شد که او در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران اصلاحات خوبی انجام دهد و در این سازمان نیز کارنامه کاری قابل دفاعی از خود به‌جای بگذارد.

به باور بسیاری حبیب‌الله بیطرف در زمان تصدی ریاست سازمان مذکور، موفق شد که با مدیرت دقیق و ضابطه‌مند، شرایطی را فراهم کند که بساط بسیاری از شرایط رانتی در این سازمان برچیده شود. او حتی تلاش بسیاری کرد که از واریز حق‌الزحمه مهندسان به سازمان نظام‌مهندسی تهران که سبب ایجاد برخی سو استفاده‌ها شده بود نیز خودداری کند و در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد که ازجمله اهداف اصلی او در دوره مدیریت متبوعش، ممانعت از واریز حق‌الزحمه اعضا به‌حساب سازمان نظام‌مهندسی است اما با توجه به اتمام دوره کاری او، عملیاتی کردن این مهم امکان‌پذیر نشد.


در همین حال یکی دیگر از اقدامات شاخص او در زمان حضورش در بدنه سازمان نظام‌مهندسی تهران، مقابله با شهرداری تهران در زمان لغو ارجاع نظارت بود و برخورد قاطعانه وی با مسئولان ارشد شهرداری باعث شد که شهرداری از این موضع غیرقانونی خود عقب‌نشینی کند و ارجاع کار را مجدداً به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران واگذار کند.

در طی دوران یکساله مدیریت حبیب‌الله بیطرف در نظام‌مهندسی تهران، باتوجه به شیوه‌های مدیریتی او، یکی ازاختلاس های بزرگ سازمان‌های نظام‌مهندسی کشور موسوم به اختلاس ۴۰ میلیاردی، فاش شد که به باور جامعه مهندسی توانایی سازماندهی او در زمان تصدی‌اش در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران باعث شد که اقدامات متعددی انجام دهد که ازجمله آن تجمیع حساب‌های سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در حساب متمرکز بود که این تمرکز باعث شد که اختلاس ۴۰ میلیاردی دراین سازمان رونمایی شود.

درحال حاضر وزارتخانه راه وشهرسازی و نیز سازمان نظام‌مهندسی تهران با جدیت به دنبال آن هستند که افراد متخلف را به محاکم قضایی معرفی کنند و در همین راستا نیز برای روسای بانک مربوطه قرار وثیقه صادرشده است و متخلفان عضو نظام‌مهندسی نیز به دادگاه معرفی شده است.

ناظران بر این باور هستند که با بازخوانی کارنامه کاری حبیب‌الله بیطرف در زمان فعالیت‌های کاری‌اش، به نظرمی رسد که او یکی از بهترین گزینه‌ها برای قرارگیری در سمت وزارتخانه نیرواست.

در همین حال گفته می‌شود با توجه به اینکه درحال حاضر بخش عمده ای از انرژی‌های مصرفی در ساختمان‌های کشورهدر می‌رود به طوری که براساس آمارها سالانه شش میلیارد دلار انرژی در ساختمان‌های کشور هدر می‌رود و با در نظر گرفتن اینکه حبیب‌الله بیطرف در بدنه وزارت نیرو و نیز با حضور در جامعه مهندسی، اشراف کاملی درباره این مباحث پیدا کرده است، حضور او در وزارت خانه نیرو باعث خواهد شد که صنعت ساختمان نیز از این انتخاب منتفع شود و همسویی او با سایر ارگان‌های ذی ربط باعث خواهد شد که بسیاری ازاهداف موردنظر به منظور بهینه سازی مصرف انرژی محقق شود.

درعین‌حال گفته می‌شود که با توجه به بحران آب و نیز سایر هشدارهای زیست‌محیطی مربوطه، قطعاً حضور حبیب‌الله بیطرف در وزارتخانه نیرو، نیز دربردارنده شرایط مثبتی خواهد شد و باعث می‌شود که اهداف موردنظر در این زمینه نیز محقق شود.

  منبع : وبگاه صما
  18:43   چهارشنبه 18 مرداد 1396  
 نظرات