اخبار   
 

 تجمع خودجوش مهندسان در برابر بانک شهر، در اعتراض به تخلف ٤٠میلیاردی

گروهی از مهندسانِ عضو سازمان نظام مهندسی روز ۳۱ فروردین با تجمع در برابر بانک شهر واقع در میدان فردوسی تهران، مراتب اعتراض خود را به بی‌اعتناییِ این بانک در خصوص وثیقه‌ی ۴۰میلیارد تومانیِ سازمان نظام مهندسی ابراز کردند ...

تجمع خودجوش مهندسان در برابر بانک شهر، در اعتراض به تخلف ٤٠میلیاردی
■ چرا کسی فریاد مهندسان را نمی‌شنود؟


گروهی از مهندسانِ عضو سازمان نظام مهندسی روز ۳۱ فروردین با تجمع در برابر بانک شهر واقع در میدان فردوسی تهران، مراتب اعتراض خود را به بی‌اعتناییِ این بانک در خصوص وثیقه‌ی ۴۰میلیارد تومانیِ سازمان نظام مهندسی ابراز کردند.

به گزارش «صما» بهمن ماه سال ۹۴ بود که پایگاه خبری«صما» با انتشار خبری با عنوان «حق‌الزحمه ۳۰ میلیارد تومانی مهندسان ناظر، وثیقه وام شخصی شد» از ماجرای سوءاستفاده از حق الزحمه مهندسان ناظر و حساب سازمان نظام مهندسی تهران پرده بر داشت.

ماجرا به این شکل بود که حق‌الزحمه مهندسان ناظر که نزد سازمان نظام مهندسی به امانت گذاشته شده بود به عنوان وثیقه وام یک شرکت خصوصی مورد استفاده قرار گرفته و برای دریافت یک وام کلان هزینه شده بود که بعد از گذشت مدتی با پیگیری هیات مدیره سازمان مشخص شد که مبلغ واقعی این وثیقه ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

از این رو با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا، ۳۱فروردین سال جاری تعداد زیادی از مهندسان و اعضای سازمان نظام‌مهندسی در میدان فردوسی و در مقابل بانک شهر تجمع خودجوشی برگزار کردند و خواستار توجه مسئولان به این موضوع شدند و اعلام کردند که باید تکلیف بازپس‌گیری و سپرده‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی بلوکه‌شده نزد بانک شهر هرچه سریع‌تر مشخص شود.


مهندسان به دنبال احقاق حق هستند

در این تجمع یکی از اعضای نظام‌مهندسی معترض بابیان اینکه هیئت‌مدیره جدید در بدو ورود اعلام کرده بود پیگیر بازپس‌گیری وثیقه ۴۰ میلیارد تومانی در بانک شهر خواهند بود به خبرنگار اعزامی «صما» می‌گوید: متأسفانه تاکنون اقدام موثری در این خصوص انجام نگرفته و به نظر می‌رسد اعضای هیئت‌مدیره فکر می‌کنند این موضوع به ورطه فراموشی سپرده خواهد شد غافل از اینکه مهندسان به‌شدت به دنبال احقاق حق خود هستند.

به گفته این فرد سازمان نظام‌مهندسی از وظایف اصلی خود غافل شده و به‌جای انجام مباحث نظارتی به کارهای غیر از آنچه قانون بدان محول کرده رو آورده و در این ‌بین کسانی که سهم کوچک‌تری از این منافع کسب کردند برای سهم خواهی و کسب منافع شخصی منافع سازمان و اعضا را زیر پا می گذارند.

این عضو نظام‌مهندسی می‌گوید: کار و فعالیت مهندسی با این منافع طلبی‌ها همخوانی ندارد و امیدوارم این مافیای قدرت‌طلبی و ثروت‌اندوزی از این سازمان برچیده شود. این سازمان مکان اصلی و واقعی مهندسان است و هیچ‌کس نباید به این مامن آسیب برساند.


بی اعتنایی دلیل اعتراضات جمعی

درست در همین زمان ۱۰ متر آن‌طرف‌تر مهندسی که یک پلاکارد با این عنوان که «چرا کسی صدای مهندسان را نمی‌شوند» در دست داشت، به خبرنگار«صما» می‌گوید: یکی از خواسته‌های مهندسان از هیئت‌مدیره جدید تعیین تکلیف ۴۰ میلیارد پولی است که نزد بانک شهر سپرده‌گذاری و بلوکه‌شده بود که متأسفانه در این خصوص تاکنون فعالیتی صورت نگرفته است.

وی درحالی‌که با صدای بلند فریاد می‌زد دلیل تجمع و حرکت خودجوش مهندسان در میدان فردوسی را بی‌اعتنایی بانک و هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی به این موضوع قلمداد می‌کند.

به گفته این عضو نظام‌مهندسی تهران به نظر می‌رسد این ارگان هیچ اعتنایی به اعتراضات اعضای نظام‌مهندسی ندارد زیرا این چندمین بار است که این مسئله دستاویز تجمع‌های خرد و کلان مهندسان شده است. بدون تردید تمامی مهندسان برای احقاق حق خود به این تجمع‌ها ادامه خواهند داد.


پلاکارد های اعتراضی ما را تخریب کردند

در این حین یکی دیگر از تجمع‌کنندگان می‌گوید: تا زمانی که هیئت‌مدیره سازمان اقدامی در این خصوص انجام دهد و تا زمان بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده، تمامی مهندسان معترض هر پنج‌شنبه مقابل بانک شهر تجمع خواهند داشت.

در همین لحظه یکی از اعضای نظام‌مهندسی خواستار عکاسی از برخورد نامطلوب یکی از نگهبانان بانک شهر می‌شود و می‌گوید: از ابتدای این تجمع بانک شهر برخورد مطلوبی با تجمع‌کنندگان ندارد؛ و متأسفانه برخی از پلاکاردهای شعاری ما رو تخریب و پاره کردند.

از نگهبان بانک شهر در خصوص دلیل این برخوردها سؤال شد که وی نبود مجوز قانونی برای این تجمع و جمع‌آوری پلاکاردها عنوان می‌کند.

درست در همین زمان اظهارات یکی دیگر از اعضای نظام‌مهندسی بیانگر این موضوع بود که برخورد این نگهبانان با معترضان صحیح نیست، آن‌ها پلاکاردها را پاره کرده و با هل دادن تجمع‌کنندگان آن‌ها را از محل دور می‌کنند و همچنین با متفرق کردن عکاسان مانع ثبت کردن این واقایع می شوند.


۴۰میلیارد اموال شخصی نبود

از سوی دیگر یکی از مهندسان مدام این سؤال را که «آیا ۴۰ میلیارد تومان اموال خصوصی سازمان نظام‌مهندسی بود که این سازمان برای دریافت وام مبلغ مذکور را به‌عنوان وثیقه نزد بانک شهر قرار داد» تکرار می‌کرد و در عین حال تاکید داشت که اعضای نظام‌مهندسی از عملکرد سازمان نظام‌مهندسی در این خصوص ناراضی هستند.

بدین ترتیب درحالی‌که خبرنگار «صما» به تهیه خبر و ثبت واقعه می‌پرداخت مأموران یگان ویژه بنا به درخواست رئیس بانک شهر به سمت تجمع‌کنندگان آمده و ضمن درخواست از تجمع کنندگان برای ترک محل، جمعیت را پراکنده کردند و به فاصله کمتر از پنج دقیقه دیگر هیچ پلاکاردی در مکان تجمع به چشم نمی‌خورد.

در نهایت باید گفت این اعتراضات در حالی انجام می‌شود که قضیه ۴۰ میلیارد تومانی همواره از سوی برخی از اعضای هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی تأیید نشده و این ادعاها را بدون پایه منطقی می‌دانند در حالی که برخی دیگر از اعضا پیگیر بازپس گیری و برخورد با افراد متخلف در هیئت مدیره قبلی هستند که در این موضوع نقش داشته اند.

  منبع : وبگاه صما
  17:54   شنبه 2 اردیبهشت 1396  
 نظرات