اخبار   
 

 آیین اختتامیه‌ی نخستین جشنواره‌ی بتن بانه برگزار شد

نخستین جشنواره‌ی بتن بانه که از سوی نظام مهندسی ساختمان بانه برگزار شده بود، شامگاه آدینه طی آیینی با معرفی بهترین‌ها در بانه به کار خود پایان داد ...

آیین اختتامیه‌ی نخستین جشنواره‌ی بتن بانه برگزار شد

نخستین جشنواره‌ی بتن بانه که از سوی نظام مهندسی ساختمان بانه برگزار شده بود، شامگاه آدینه طی آیینی با معرفی بهترین‌ها در بانه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نخستین جشنواره بتن بانه به همت نظام مهندسی ساختمان و همکاری آزمایشگاه مقاومت مصالح کارآرا آزما، اداره استاندارد، شهرداری و بنیاد مسکن بانه با شرکت ۳۱ تیم و رقابت ۲۵ تیم و با هدف بومی سازی مصالح ساختمان و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمان در بانه برگزار شد.

در آیین اختتامیه رئیس نظام مهندسی ساختمان بانه گفت: برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات بتن از آبان ماه سال ۹۵ انجام شده و این جشنواره مرهون همت جمعی، همکاری و همفکری از سوی هیات رئیسه دوره پیشین نظام مهندسی ساختمان بانه است.

فریدون علی محمدی افزود: این مسابقات با همکاری آزمایشگاه مقاومت مصالح کارآ آزما و ارگان های مربوطه بانه و با تشکیل کمیته های علمی، اجرایی و مالی برگزار شد.
به گفته علی محمدی این مسابقه در چهار مرحله با برگزاری کارگاه آموزشی و توجیهی برای تیم های شرکت کننده در ۲۵ فروردین ماه سال جاری شروع شد و در ۲۹ فروردین کارگاه تمرینی برگزار شد. وی ادامه داد: در هشتم اردیبهشت روز مسابقه نمونه های ساخته شده و نمونه های بتن بر اساس طرح های ارائه شده قالب گیری شد و روز پنجشنبه پنجم خرداد نمونه های بتن قالب گیری شده شکسته شد.

وی به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: این جشنواره با هدف بومی سازی مصالح ساختمانی، ارتقاء کیفیت بتن تولید شده و استفاده از مصالح تولید بومی که اشتغال زایی ایجاد می کند، برگزار شده است. وی با اشاره به اینکه در تعریف اولیه کار تغییری مد نظر نبوده و با مصالح موجود در شهرستان بتن ها تولید می شود، گفت: با این شرایط نمونه های بتن تولید شده از کیفیت خوبی برخوردار است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه این برنامه یک کار تحقیقی و ترویجی است ادامه داد: دستگاه های خدمات رسان که در بحث عمران و آبادانی فعالیت می کنند بودجه پژوهشی ویژه دارند که می توانند با همکاری نظام مهندسی برای تخصیص اعتبارات پژوهشی و در راستای کاربردی کردن تحقیق و پژوهشی های که در این زمینه انجام می شود فعالیت خود با نظام مهندسی ساختمان را آغاز کنند.


وی تاکید کرد: آزمایشگاه های مقاومت مصالح شهر باید به شیوه ای عمل کنند که بتن تولید شده دارای کیفیت لازم و منطبق با استانداردهای مشخص شده باشد و طرح ها نیز در نظر گرفته می شود. علی محمدی ادامه داد: در ساختمان های که بتن بکارگیری می شود باید نمونه های بتن آزمایشگاهی تهیه شود، پروسه زمانی خود را طی کند و ما از کیفیت بتن تولید مطمئن شویم.

در ادامه این برنامه دبیر این جشنواره گفت: بومی سازی مصالح و استفاده مصالح هر منطقه ارتباط مستقیمی با کاهش هزینه های تولید دارد که تهیه و تولید بتن از این امر جدا نیست.
ذکریا سمندری افزود: شهر بانه به لحاظ تولید مصالح زیر خط فقر و بسیاری از مصالح وارداتی بود که در چند سال اخیر چندین کارگاه تولید مصالح ساختمانی راه اندازی شد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی برای برگزاری این جشنواره در آبان سال ۹۵ انجام شده، دعوت از جامعه هدف و ذی نفعان و تشکیل دبیر خانه در دی ماه ۹۵، تبلیغات برنامه در اسفند ۹۵، افتتاحیه کارگاه آموزشی در ۲۵ فروردین، مسابقه و تهیه نمونه ها در هشتم اردیبهشت و مراسم اختتامیه در چهارم خرداد انجام شد.

سمندری، اهداف برگزاری این جشنواره را بومی سازی مصالح، کنترل حمل مصالح، عقد قرارداد فروش بتن بر اساس رده مقاومتی، لزوم بازنگری و اصلاح طرح های اختلاط بر اساس وضعیت موجود، اجباری نمودن انجام آزمایش های بتن توسط ناظرین نظام مهندسی و کمک به کنترل بی ثباتی بازار و تاکید بر عدم تولید بتن دستی عنوان کرد. وی به چالش ها و آسیب های موجود و ضرورت برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: مشکلات حمل، نبود طرح اختلاط مختلف با توجه به تنوع مصالح در کارگاه ها، فروش بتن بر اساس عیار و عدم درج رده مقاومتی در قراردادها و حجم مصالح از ضرورت های برگزاری این جشنواره است.

وی به مهمترین مشکلات حمل بتن اشاره کرد و ادامه داد: نبود کنترل و نظارت در مسیرهای برون شهر و درون شهری، سلیقه ای بودن قیمت تمام شده بتن و عدم کنترل و نظارت و حمل بار مازاد بر ظرفیت کامیون ها با توجیه های متفاوت که سبب تخریب جاده های بین راهی شده است، از جمله این مشکلات است.
وی خاطر نشان کرد: باید نظارت کامل و بررسی قیمت حمل مصالح در شهرستان توسط اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره تعزیرات حکومتی انجام شود.

در ادامه این همایش رئیس اداره استاندارد سقز و بانه گفت: برای توسعه و اشتغال پایدار در جامعه رعایت استاندارد در همه زمینه ها ضروری ترین هدف است که تاکنون آنطور که لازم است به آن توجه نشده است.

هیوا اردلان افزود: هر ساختمان برای اینکه محکم، پایدار و از کیفیت مناسب برخوردار شود باید حداقل استانداردها در آن رعایت شود که در بسیاری از موارد کف کیفیت استانداردها رعایت نمی شود؛ و خاطر نشان کرد: برای داشتن مصالح و ساختمان با کیفیت باید ارگان های مرتبط با ساختمان استاندارد مصالح را به صورت کامل در نظر داشته و از بکارگیری مصالح غیر استاندارد جلوگیری کنند.

تیم اول ثقل بتن سقز که با همکاری کامران کریم قاسمی پور، همایون سلطانی و امید سلطانی، تیم دوم تیرچه باروران بانه با همکاری امید مولودی، آرام نادری و فرهاد سلیم پور و تیم سوم نواندیشان با همکاری سارو سلام زاده، سلیمان حسینی، فخرالدین عارفی و عادل رحمانی به عنوان تیم های برگزیده مسابقات بتن بانه انتخاب شدند.

بانه در ۲۴۲ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  00:06   سه شنبه 9 خرداد 1396  
 نظرات