اخبار   
 

 جامعه‌ی مهندسی ایران، یکی از ستون‌های استوارش را از دست داد ...

جامعه‌ی مهندسیِ سرزمین ما ستونی استوار و عزیز را از دست داد. مهندس بهمن حقیقی پوده، که بسیاری از مهندسانِ چیره‌دست و کاربلد امروز با راهنمایی‌های او به جهان مهندسی گام نهادند و راه یافتند، دیروز از این جهان خاکی پر کشید. او نایب رییسِ هیأت‌مدیره‌ی شرکت مهندسان مشاور «طرح و توسعه‌ی بلندپایه» و طراح و محاسب برج مخابراتی چندمنظوره‌ی میلاد تهران و بسیاری از پروژه‌های بزرگِ درون و بیرون کشور بود ...

جامعه‌ی مهندسی ایران، یکی از ستون‌های استوارش را از دست داد ...

جامعه‌ی مهندسیِ سرزمین ما ستونی استوار و عزیز را از دست داد. مهندس بهمن حقیقی پوده، که بسیاری از مهندسانِ چیره‌دست و کاربلد امروز با راهنمایی‌های او به جهان مهندسی گام نهادند و راه یافتند، دیروز از این جهان خاکی پر کشید. او نایب رییسِ هیأت‌مدیره‌ی شرکت مهندسان مشاور «طرح و توسعه‌ی بلندپایه» و طراح و محاسب برج مخابراتی چندمنظوره‌ی میلاد تهران و بسیاری از پروژه‌های بزرگِ درون و بیرون کشور بود.

وی دانش‌آموخته‌ی مقطع کارشناسی در رشته‌ی مهندسی عمران از دانشگاه پلی‌تکنیک (امیرکبیر) به سال ۱۳۵۳ و مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی عمران ـ گرایش سازه از دانشگاه صنعتی اصفهان به سال ۱۳۷۲ بود. فعالیت‌های اجراییِ آن زنده‌یاد پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی و در سال ۱۳۵۴ با سِمت مهندس اجرایی کارگاه در شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی خدمت سربازی آغاز شد و به مدت دو سال ادامه یافت. پس از آن، تا سال ۱۳۵۷ با سمت رییس کارگاه در کارخانه‌ی سیکاب قزوین سرگرم کار بود و پس از انقلاب با سمت سرپرست و طراح سازه در دفتر طراحی شهرداری اصفهان تا سال ۱۳۸۰ به کار و فعالیت و نوآوری پرداخت؛ و طی این مدت همچنین به‌عنوان مشاور فنی با شماری از اداره‌ها و نهادها و سازمان‌های شهر اصفهان و دیگر شهرهای کشور، همکاریِ فنی و مهندسی داشت. طراحی پایانه‌های کاوه، صفه، زاینده‌رود و جی اصفهان، پارکینگ‌های طبقاتی در فازهای متعدد توسعه‌ی شهری اصفهان، مجتمع پزشکان اصفهان، و طرح توسعه‌ی مجموعه‌های رفاهی ـ تجاری امید اطراف حرم امام رضا نمونه‌هایی از کارها و یادگاری‌های او هستند.


وی در شرکت بلندپایه سرپرست گروه مهندسی و بخش سیویل و سازه و مدیر گروه طراحان سیویل و سازه بود. بومی‌سازی دانش طراحی برج‌های خنک‌کن نیروگاهی با طراحی برج‌های بتنی خنک‌کن نیروگاه شهید منتظری و پس از آن طراحی برج‌های متعدد نیروگاهی (همچون بیستون و کازرون) و طراحی مخازن پرشمار استراتژیک سوختِ نیروگاه‌ها (نظیر امیدیه، همدان و ایرانشهر) از مهم‌ترین سرفصل‌های خدمات مهندسی وی در شرکت بلندپایه بود. از دیگر خدمات مهندسی وی به نظام فنی و اجرایی کشور و عرصه‌ی بین‌الملل که در شرکت بلندپایه انجام پذیرفت، می‌توان به طراحی برج مخابراتی چندمنظوره‌ی میلاد تهران، پارکینگ طبقاتی برج میلاد، پل کابلی لالی بر روی رودخانه‌ی کارون، پل گتوند، خط‌های ۳ و ۴ متروی تهران و مسیر اختصاصی فرودگاه مهرآباد و شهر ورزشی و استادیوم شصت‌هزار نفره‌ی المپیک و جام جهانی بغداد اشاره کرد. وی از سال ۱۳۸۶ و پس از تشکیل شرکت مهندسان مشاور طرح و توسعه‌ی بلندپایه، به‌عنوان نایب‌رییسِ هیأت‌مدیره و مدیر رسته‌ی مهندسی سازه و سیویل، به ارائه‌ی خدمات راهبردی و عملیاتی در حوزه‌ی مهندسی سازه و مدیریت ساخت پرداخت. وی همچنین طی سالهای اخیر، خدماتی ارزنده و راهبردی در تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های متعدد عمرانی در مشارکت با سازمان نظام مهندسی ساختمان، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و دانشگاه‌های کشور ارائه نمود.

مهندس بهمن حقیقی معنای واژه‌ی «مهندس» را به راستی و به حقیقت تعریف کرد: درک دقیق، شجاعت بی‌مانند و تلاش مداومِ او، یادگارانی بی‌بدیل در جامعه‌ی مهندسی ایران به جا گذاشت. در دهه‌های گذشته پروژه‌هایی طراحی شدند که سیستم‌های سازه‌ایِ آن‌ها برای نخستین بار در اضفهان یا شاید در ایران اجرا می‌شدند. تنها کسی که می‌توانست به‌عنوان یک مهندسِ باسابقه به این تهور پشتگرمی بدهد، زنده‌یاد مهندس بهمن حقیقی بود. به‌عنوان طراح پروژه میلاد، امضای او در تائید پروژه‌های متهورانه، اجازه‌ی جولان به روح‌های کوچک نمی‌داد. با هجرت او، جامعه‌ی حرفه ای مهندسی یک پشتیبان واقعی را از دست داد. خاطره‌ی او، به‌عنوان مدیر طراحیِ شاهکار مهندسی سازه‌ی ایران (برج میلاد)، هیچگاه از جان جامعه‌ی مهندسی پاک نخواهد شد.

آموزه‌هایش تا همیشه برایمان خواهد ماند.
روحش شاد، یادش گرامی و راهش پاینده ...

  منبع : گروه نرم‌افزاری سازه
  12:10   شنبه 25 آذر 1396  
 نظرات    
 
سیدرسول سجادی 08:38 چهارشنبه 29 آذر 1396
0
 سیدرسول سجادی
روحش شاد

بهروز شیربان 14:01 چهارشنبه 29 آذر 1396
0
 بهروز شیربان
روحش شاد، یادش گرامی و راهش پاینده ...