اخبار   
 

 نبود مجری ذی‌صلاح، منشأ اتلاف انرژی در ساختمان‌ها

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک سلولی ایران ( CLC) با انتقاد از عقب‌ماندگی کشور در زمینه‌ی به‌کارگیری تجهیزات و فن‌آوری‌های نوین مؤثر در کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها، گفت: مشکل بزرگ ما در این حوزه آن است که سازمان استاندارد در کشور قدرت واقعی و بایسته‌ی خود را ندارد ...

غیبت مجری ذی‌صلاح، منشأ اتلاف انرژی در ساختمان‌ها
■ عقب‌ماندگی صنعت ساختمان از کاربرد فن‌آوری‌های نوین


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک سلولی ایران ( CLC) با انتقاد از عقب‌ماندگی کشور در زمینه‌ی به‌کارگیری تجهیزات و فن‌آوری‌های نوین مؤثر در کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها، گفت: مشکل بزرگ ما در این حوزه آن است که سازمان استاندارد در کشور قدرت واقعی و بایسته‌ی خود را ندارد.

رفیع خوشنویس در گفت‌وگو با «صما» با اشاره به اینکه موازی کاری در حوزه ارائه گواهی و تاییدیه فناوری ها و مصالح نوین زیاد است افزود: متاسفانه سازمان استاندارد تنها مرجع ما در بخش استاندارد مصالح ساختمانی نیست و این در حالی است که باید تنها مرجع ما برای تایید مصالح و تجهیزات باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه بروکراسی در بخش استاندارد مصالح زیاد است تصریح کرد: بقیه ارگان ها و نهادها مثل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که برای مصالح نوین جواز صادر می کنند، باید زیرمجموعه سازمان استاندارد به عنوان یک نهاد مرجع و مشخص در این زمینه شوند.

خوشنویس در عین حال با انتقاد از ضعف آشنایی و فرهنگ سازی در حوزه کاربرد فناوری های نوین ساختمانی عنوان کرد: این مسئله هم باز به قدرت سازمان استاندارد برمی گردد که این سازمان از قدرت بیشتری برخوردار شو د و بیشتر از قبل این مهم را مطاله و پیگیری کند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

کاربرد مصالح ساختمانی فاقد مهر استاندارد

این تولیدکننده همچنین بیان کرد: چندی پیش اگرچه در پی پیگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران مبنی بر اینکه تمامی مصالح ساختمانی باید دارای مهر استاندارد باشد، بخشنامه ای در این راستا صادر شد، اما در حال حاضر عملا آنچه اجرایی می شود، مطابق با این بخشنامه نیست و بسیاری از مصالح ساختمانی بدون مهر استاندارد تولید و استفاده می شود.

وی ادامه داد: یک اقدام خوب سازمان نظام مهندسی این بود که استاندارد بودن مصالح تیرچه و بلوک را الزامی کردند که همچنان این موضوع اجرایی می شود و جای امیدواری دارد که حداقل در این حوزه فرهنگ سازی انجام شده که مالکان و سازندگان و بساز و بفروش ها فرق بین تیرچه و بلوک استاندارد را از غیراستاندارد تشخیص دهند.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان بتن سبک سلولی ایران با بیان اینکه در رسانه ها و به ویژه صدا وسیما تمرکزی روی این موضوعات انجام نشده است، افزود: با این حال چون این امر با جان مردم در ارتباط است، بسیاری از مالکان اهمیت زیادی برای این موضوع قایلند و از آن استقبال می کنند.

خوشنویس در ادامه سخنان خود با انتقاد از اینکه شفاف سازی در زمینه مصالح ساختمانی اثرگذار در ذخیره انرژی انجام نشده است گفت: متاسفانه مردم لزوم اهمیت این مصالح را در ک نمی کنند و برای آنها فرقی ندارد که چه نوع مصالحی در ساختمان‌ها استفاده شود و به همین دلیل اقدام خاصی برای ذخیره انرژی انجام نمی شود.

غیبت مجری ذی‌صلاح، اتلاف انرژی را رقم می‌زند

خوشنویس در عین حال با اشاره به ضرورت حضور مجریان ذی صلاح در حوزه ساخت و ساز گفت: حدود دو سال است که سازمان نظام مهنسی در حال پیگیری اجرایی شدن مجری ذی صلاح است اما بحث این است که در حوزه ساخت و ساز، متولیان امر مهندسان نیستند و درواقع متولیان افرادی هستند که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند و شاید هیچ ارتباطی هم به این حرفه ندارند.

وی با بیان اینکه در گام اول باید ساخت و ساز به دست مجریان ذی صلاح سپرده شود گفت: در تمامی صنوف و حرفه ها افراد برای فعالیت نیاز به داشتن صلاحیت و پروانه دارند و به یقین صنعت ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست. چون احداث ساختمان توسط افراد فاقد صلاحیت موجب می شود که ساختمان ها با کیفیت پایین ساخته شود و مباحثی مثل ذخیره انرژی و سایر اصول نادیده گرفته شود.

وی همچنین ارزیابی مهندسان از این گونه مصالح و فناوری های نوین را در حد مناسبی برشمرد و افزود: در سرفصل های دانشگاهی تاحدودی به این مباحث پرداخته شده و آموزش های اولیه داده می شود، هرچند که جای بازنگری در حوزه آموزش هم وجود دارد.

سازمان استاندارد بر واحدهای تولیدی کوچک نظارت ندارد

این فعال بخش خصوصی در ادامه با بیان اینکه بودجه و درآمد حاصل از محل بهینه سازی مصرف انرژی را می توان صرف امور زیربنایی کرد، افزود: نص صریح مقررات ملی ساختمان و تاکید وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای ذی صلاح آن است که حتما مصالح دارای نشان استاندارد باشند، اما این نشان استاندارد به حرف و شعار تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: سازمان استاندارد باید در عی اینکه بازوی اجرایی قوی داشته باشد، باید به عنوان نهاد نظارتی، نظارت دقیق و درستی هم روی مهندسان اعمال کند تا در ساخت و سازها از مصالح استاندارد استفاده کنند.

خوشنویس با بیان اینکه در حال حاضر سازمان استاندارد روی کارخانه های بزرگ که به صورت سیستماتیک سرمایه گذاری کرده اند نظارت می کند افزود: اما حساسیت و نظارت زیادی درمورد واحدهای تولیدی کوچک اعمال نمی کند.

یادآور می‌‍شود سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه‌سازی انرژی با همکاری سه‌جانبه مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان ،سازمان نظام‌مهندسی کشور و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ۲۰ و ۲۱ آذرماه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد

  منبع : وبگاه صما
  13:11   سه شنبه 14 آذر 1396  
 نظرات