اخبار   
 

 دبیرخانه مسابقات معماری یک برند است

معاون وزیر راه و شهرسازی به مناسبت «روز معمار» در پیامی خطاب به مهندسان معمار و نسل جدید معماران گفت: در یک کلام باید بگویم که جای معماری فاخر در شهرهای ما خالی است...

جای معماری فاخر در شهرهای ما خالی است/ دبیرخانه مسابقات معماری یک برند است

ویژه «روز معمار»- معاون وزیر راه و شهرسازی به مناسبت «روز معمار» در پیامی خطاب به مهندسان معمار و نسل جدید معماران گفت: در یک کلام باید بگویم که جای معماری فاخر در شهرهای ما خالی است.

پیروز حناچی در حاشیه برگزاری نهمین دوره مسابقات معماری میرمیران، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» با بیان مطلب فوق افزود: بخشی از این مسئولیت بر عهده کسانی است که بستر ملی آن را فراهم می کنند و بخش دیگر نیز بر عهده معماران و مسئولین محلی است و از همین رو ما در تلاش هستیم تا این بستر را برای آفرینش معماری فراهم کنیم.

دبیرخانه مسابقات معماری یک برند است

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در خصوص تاثیرات تشکیل دبیرخانه رسمی پایگاه مسابقات معماری و شهرسازی از سوی وزارت راه وشهرسازی اظهار داشت: درحقیقت دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی یک برند و یک مجوز است، برای اینکه مسابقات معماری مسیر خود را هم به شکل حرفه ای و هم در جهت انطباق با طرح های بالادست طی کند.

حناچی در ادامه تصریح کرد: چون متاسفانه اخیرا شاهد هستیم که پروژه هایی که صورت مسئله غلط دارند و یا حتی قابل دفاع نیستند، در قالب مسابقات معماری مطرح می شوند. لذا این بزرگترین ضربه به حرفه معماری است که صورت مسئله ای که از اساس غلط است، به مسابقه گذاشته می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم استفاده از خرد جمعی برای اداره فضای سرزمین عنوان کرد: طبیعتا ما باید از خرد جمعی برای اداره خردمندانه فضای سرزمین استفاده کنیم و دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی تلاش می کند تا بستر حرفه ای برای مسابقات حرفه ای فراهم کند. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکلی، مسائل در قالب این دبیرخانه حل شود.

معماری پس از انقلاب عارضه بسیاری از اتفاقات کشور است

دبیر شورای عالی شهرسازی در عین حال در پاسخ به تفاوت معماری امروز با معماری سال های قبل از انقلاب به «صما» گفت: در هر صورت معماری پس از انقلاب عارضه بسیاری از مسائل و اتفاقاتی است که در کشور رخ داده است. ازجمله این اتفاقات، جنگ و شرایط اقتصادی است که بطور مستقیم و غیرمستقیم بر روی زندگی در شهرهای ما تاثیر گذاشته است.

حناچی ادامه داد: شیوه اداره شهرهای کشور و رشد سریع جمعیت کشور در دهه اول انقلاب بیش از 3.5 درصد، تاثیرات خود را هم اکنون در شهرها نشان می دهد. همچنین تاثیرات اقتصادی اقتصاد کلان هم خود را به صورت تمرکز در کلانشهرها و تهران جلوه گر می سازد.

وی خاطرنشان کرد: حال در چنین شرایطی آفرینش معماری هرچند کار مشکلی است، اما غیرممکن نیست و در گام اول باید بخواهیم، تا چنین هدفی محقق و عملیاتی شود.

  منبع : صما
  07:23   شنبه 5 اردیبهشت 1394  
 نظرات