اخبار   
 

 انتخاب میان روش گذشتگان یا سبک مغرب زمین کشمکش معماری امروز است

دکترامیر محمد خانی استاد دانشگاه ودبیر جشنواره معماری ایران1404: پنهان شدن در پشت افتخارات پدرانمان ویا پناه بردن به فرهنگ بیگانه چه شرق ویا غرب باعث شده که نسل امروز چیزی برای ارئه نداشته باشد، کشمکشی که امروز در معماری...

دکترامیر محمد خانی استاد دانشگاه ودبیر جشنواره معماری ایران1404: پنهان شدن در پشت افتخارات پدرانمان ویا پناه بردن به فرهنگ بیگانه چه شرق ویا غرب باعث شده که نسل امروز چیزی برای ارئه نداشته باشد، کشمکشی که امروز در معماری داریم انتخاب میان دانش گذشتگان است با دانش ملل دیگر ،که این خود بیانگر این امر است که راه نجات در معماری ما خلاقیت ونوآوری است.
به گزارش ستاد خبری جشنواره معماری "ایران 1404"، محمد خانی دبیربخش معماری جشنواره هنری ایران1404 در راستای برگزاری این جشنواره به بررسی برخی مشکلات ریشه ای در معماری امروز کشورمان پرداخت وگفت در 100 سال اخیر فرهنگ ما میان دو راهی قرار گرفته که از میان این دو راهی مجبور به انتخاب شده ایم، یک راه فرار به فرمهای گذشتگان است و راه دیگر پناه بردن به دامان غرب است ،هر دوی این راه ها برخوردی انفعالی با اصل مسئله است، پنهان شدن در پشت افتخارات پدرانمان ویا پناه بردن به فرهنگ بیگانه چه شرق ویا غرب باعث شده که نسل امروز چیزی برای ارئه نداشته باشد.اگر پدران ما به خاطر پناه بردن به گذشته اشان ساکن می ماندند امروزه این تعداد آثار هنری بوجود نیامده بود .
پدران ما با کشف راه حلهای جدید ومتناسب با فرهنگ ایرانی خود راه سومی ایجاد کردندودست به ساخت آثار معماری زدند که نه تنها تحسین مردم زمان خودشان را برانگیخت بلکه نسل های آینده نیز از آن بی بهره نماندند. محمد خانی در ادامه افزود:امروز روز انتخاب معماری ماست انتخابی که فردای ما را می سازد،این انتخاب باید برای مردم خودمان و متعلق به امروزمان باشد انتخابی که بتواند رشد کند. اگر بجای انتخاب سوم راه گریز و پناهندگی را انتخاب کنیم نمی توانیم به جلو حرکت کنیم ودر این زمان است که مرگ هنر رخ می دهد و به تبع آن انحطاط باورهای یک جامعه شکل خواهد گرفت چرا که معمار هنری را خلق می کند که جامعه نمی تواند آن را تغییر دهد . کشمکشی که در معماری و شهرسازی بی هویت امروز داریم نتیجه درماندگی میان دو انتخاب اشتباه است . انتخابی میان رجعت به فرم های گذشته و یا فرار به سمت غرب و شرق راه نجات در معماری ما انتخاب راه سوم مبتنی بر باورهای اجتماعی و نوآوری آینده اندیشانه است.
وی عدم آگاهی عده ای از معماران نسبت به باورهای جامعه خود را مهمترین نقطه ضعف در معماری دوره کنونی دانست وادامه داد؛خلاقیت یک معمار زمانی اتفاق میافتد که یک معمار جامعه خود را بشناسد ونیازهای شهروندان را درک کند و فضاهای خود را بر مبنای این نیازها طراحی کند به بیان دیگر این معمار است که باید نیازمند خواسته های شهروندان باشد نه آنکه شهروندان طرحهای معماران را تحمل کنند،ما معماران می توانیم ایدهای خود را در جامعه به اجباربر شهروندان القا کنیم حال آنکه اگر این ایده ها بر خلاف نظرات شهروندان وخواسته های یک جامعه باشد مردم مجبورند آن را تحمل کنند،درحالی که در سایر هنرها آگر هنرمند نسبت به جامعه بی اعتنا باشد ، جامعه میتواند آنرا انتخاب نکند و نسبت به آن واکنش منفی نشان دهد و آن اثررا به حاشیه براند ولی این اتفاق در معماری رخ نخواهد داد چرا که آثار یک معمار با زنگی مردم عجین است وهر روز آن را مشاهده و در آن زندگی میکنند بدین گونه اگر اثر نامناسبی خلق شود باعث آشفتگی بصری خواهد شد.
این استاد دانشگاه راه حل این مشکل را حضور رسانه ها به صورت جدی در نقد آثار معماری دانست وگفت؛ نباید این نکته را فراموش کرد که زمانی مردم یک جامعه می توانند نسبت به موضوعی واکنش نشان دهند که نسبت به آن مسئله آگاهی داشته باشند مثلا در گذشته مردم جامعه ایرانی هر کدام دارای خودآگاهی معماری بودند وبه نوعی هر کس معمار خود بود . بدینگونه می توانستند در خلق آثارآن دوره دخیل باشند .
در قرن اخیر و ورود معارف غربی در حوزه معماری و ایجاد آکادمی های آموزش معماری وداشتن دیدهای محدود در رشته معماری فاصله عمیقی میان نظرات معماران و باورهای جامعه اشان به وجود آمدکه ترمیم این فاصله از وظایف رسانه هاست تا با دادن آگاهیهای معماری به مردم ،سطح توقعات عمومی را بالا ببرند و بدین گونه با اصلاح ذائقه اجتماعی ، نظام تولید ساختمان تحت فشار نیازهای اجتماعی قرار گیرد اینگونه معماران به خلق آثاری خواهند پرداخت که مناسب مردم وجامعه امروزشان باشد .
محمد خانی در آخر با اشاره به برگزاری جشنواره معماری ایران1404آن را گام نخستی دانست جهت ایجاد انگیزه وتفکرات نوین در حوزه آینده معماری ایران وادامه داد؛تمامی موارد ذکر شده در مورد ضعف معماری امروز میتواند در نشستها ، مسابقات و گردهمایی ها مطرح شده و با ارائه طرحهایی از سوی معماران همراه باشد چرا که آینده ای زیبا بدون گفتمان وحضور نظرات مختلف به وجود نمی آید ، جشنواره معماری ایران1404 با هدف جمع آوری ایده های مختلف به دنبال ایجاد سبکهای نوینی مربوط به ایران امروزااست . این هدف زمانی می تواند محقق شود که تمامی معماران ودستگاههای مختلف که ادعای دلسوزی برای معماری جامعه اشان را دارند در این جشنواره گردهم آیند وبا ارائه طرح ها یا نظرات خود ویا حتی اعلام آمادگی برای پیشبرد اهداف این جشنواره تلاش نمایند.
گفتنی است جشنواره معماری ایران1404 به همت خانه آرمانشهر حوزه هنری برگزار می گردد که در دو بخش طراحی ومطالعات نظری (پایان نامه،کتب،مقالات)با موضوعات خانه، محله، شهرآثار علاقه مندان را جمع آوری وبه آثار برگزیده جوائزی اهدا می گردد این جوائز در هر دوبخش شامل:
بخش طراحی:
اثر اول: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه 100میلیون ریال
اثر دوم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه 50میلیون ریال
اثر سوم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه 30 میلیون ریال
اثر چهارم ـ دهم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه 5 میلیون ریال
بخش مطالعات نظری :اثر اول: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه 30 میلیون ریال
اثر دوم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه 20میلیون ریال
اثر سوم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه 10میلیون ریال می باشد.
علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می توانند با مراجعه به سایت www.irac.irوکسب اطلاعات بیشتر آثار خود را تا تاریخ 10 اردیبهشت 1390 به دبیرخانه این جشنواره واقع در خیابن حافظ-تقاطع خیابان سمیه –حوزه هنری- دفتر آرمانشهر کد پستی :1599719513ارسال نمایند
  منبع : آرونا
  10:28   یکشنبه 26 دی 1389  
 نظرات