اخبار   
 

 ثبت ملی، تنها نیازِ «ثابت پاسال» نیست

عمارت ثابت پاسال «حریم» ندارد و در این شرایط با توجه به طرح مالکِ جدیدِ این بنای تاریخی که درخواست ساختمانی با ۱۴ طبقه را داده، «تعداد طبقات را کمیسیون ماده‌ی پنج تعیین می‌کند، نه اداره‌ی کل میراث استان.» ...

ثبت ملی، تنها نیازِ «ثابت پاسال» نیست

عمارت ثابت پاسال «حریم» ندارد و در این شرایط با توجه به طرح مالکِ جدیدِ این بنای تاریخی که درخواست ساختمانی با ۱۴ طبقه را داده، «تعداد طبقات را کمیسیون ماده‌ی پنج تعیین می‌کند، نه اداره‌ی کل میراث استان.»

به گزارش ایسنا، با ثبت ملی ثابت پاسال، قدم‌های بعدی برای حفاظت از این بنای تاریخی را راحت‌تر می‌توان برداشت، البته به شرطی که مانند گذشته متولیان میراث فرهنگی وظایف خود را گردن بخش‌های مختلف سازمان نیندازند. بنابراین مالک این بنا نیز موظف به ارائه‌ی طرح خود به میراث فرهنگی شده، اما باز هم در این میان یک مشکل وجود دارد، نداشتن «تعیین حریم» که در این شرایط مشخص نیست چقدر برای تعیین و تصویب آن به ضوابط میراث فرهنگی توجه می‌شود؟

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی درباره‌ی زمان تعیین حریم بزرگترین خانه تهران به ایسنا تاکید می‌کند: «برای تعیین حریم این محوطه‌ی تاریخی، نخست باید اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران پیشنهاد حریم این بنای تاریخی را به ما بدهد تا ما بتوانیم آن را به تصویب برسانیم.»

این در حالی است که رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران پنجم شهریور درباره‌ی تعداد طبقات اعلام شده برای این پروژه که از سوی مالک حدود ۱۴ طبقه اعلام شده، به ایسنا گفته بود: برای این عمارت تاریخی هنوز حریم تعیین نشده است. بنابراین تعداد طبقات را کمیسیون ماده پنج تعیین می‌کند، نه اداره کل میراث استان. این اداره کل طرح را مشروط به آن دو شرط (دادن تعهد برای حفظ بنا و رعایت فاصله‌ی مناسب برای ساختطرح جدید در فضای باز عمارت) قبول می‌کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد درست مانند پروسه‌ی چند ساله‌ی ثبتِ ملی این بنای تاریخی که بالاخره پس از فشارهای رسانه‌ای از سوی اداره کل ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرونده‌ی آن تهیه و به ثبت رسید تا مالک موظف به ارائه‌ی طرح‌های خود به اداره کل میراث فرهنگی استان شود، این‌بار نیز همان اداره‌کل ثبت آثار تاریخی باید در این زمینه پیشقدم شود، تا کمیسیون ماده ۵ به در حریم بودن طرح پیشنهادی و لزوم هر چه سریع تر تهیه‌ی حریم این بنای تاریخی توجه کند.

به گزارش ایسنا، با ارائه‌ طرحِ جدیدِ برای "ثابت‌پاسال"، شورای فنی سازمان میراث فرهنگی با دو شرط، اجرایی شدن طرح را به تصویب رسانده؛ اما تا زمانی‌که مالک "ثابت‌پاسال" تعهد محضری ندهد، اجازه‌ هیچ‌کاری برای این پروژه داده نمی‌شود.»

براساس این طرح، مالک در ضلع شمال غربی، زمینی با حدود ۱۵۰۰ متر مساحت گرفته و فقط ۱۰ درصد از فضای بیرونی ثابت پاسال در طرح ارائه شده‌اش اشغال می‌شود. عمارت یک ساختمان اصلی و یک کناره شرقی و غربی دارد که هر دو آن‌ها حفظ می‌شوند. براساس طرح ارائه شده، عمارت ثابت پاسال می‌تواند مکمل و VIP هتل در نظر گرفته شود.»

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  05:22   پنجشنبه 9 شهریور 1396  
 نظرات