اخبار   
 

 میدان تاریخی کرمان جان تازه می‌گیرد / ارگ سنگ‌فرش می‌شود

میدان تاریخی ارگ کرمان که یکی از زیباترین میدان‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود، به علت سامان‌دهی نشدن به پارکینگ بزرگ و گذرگاه بار ترافیکی کرمان تبدیل شده است...


میدان تاریخی ارگ کرمان که یکی از زیباترین میدان‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود، به علت سامان‌دهی نشدن به پارکینگ بزرگ و گذرگاه بار ترافیکی کرمان تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، شهر کرمان دارای اماکن تاریخی متعددی است. این شهر که مکانهای تاریخی آن از هزاران سال قبل تا دوران معاصر شکل گرفته اند دارای سه میدان تاریخی است که شامل میدان ارگ، میدان مشتاق و میدان گنجعلیخان هستند.
هر سه این میدان ها در مسیر راسته بازار کرمان قرار گرفته اند در واقع بازار کرمان که بزرگترین راسته بازار ایران است از میدان ارگ آغاز می شود و در نهایت پس از گذر از کنار میدان گنجعلیخان به میدان مشتاق ختم می شود.
هر یک از این میدانها دارای آثار متعددی است. بدنه میدان ارگ و گنجعلیخان کاملا قدیمی و بدنه میدان مشتاق مدرن تر است اما هر سه این میدانها در تاریخ این شهر نقش قابل توجهی داشته اند و اتفاقات و حوادث قابل توجهی در طول تاریخ کرمان در این میدانها افتاده است.


میدان گنجعلیخان همچنان با چالش مواجه است
بدون شک این مکان ها هر کدام می تواند نقش قابل توجهی در جذب گردشگر داشته باشند، میدان گنجعلیخان که چند سال قبل به یکباره زیر رو و دلیل آن نیز بازسازی میدان اعلام شد پس از گذشت دو سال هنوز نتوانسته جایگاه خود را باز یابد به خصوص فضای سبز این میدان با چالش عمده مواجه شد.
در زمان بازسازی کارشناسان میراث تاریخی اعلام کردند که برای بهتر شدن منظر میدان و دید بناهای تاریخی از اطراف میدان تصمیم به حذف درختان میدان ارگ گرفته اند اما چهار باغچه ای که در اطراف حوض مرکزی این میدان ایجاد شد هیچ گاه سامان مناسبی نگرفتند و هم اکنون نیز شاهد خاک برداری وسیع این باغچه ها تنها چند روز به آغاز فصل گردشگری کرمان هستیم.


شهرداری کرمان به داد میدان تاریخی رسید
اما در این میان میدان ارگ کرمان که سالها مورد بی مهری قرار گرفته بود در ایام نوروز سال گذشته شاهد یک تحول اساسی بود و پس از سالها سر و شکل شکیل تری به خود گرفت.
شهرداری کرمان مطابق اصول میراث فرهنگی سال قبل، بدنه میدان ارگ کرمان را ساماندهی کرد و یکی از شلوغ ترین و بی سامانترین میدانهای شهر سامان یافت و زیبا شد.
این بخش از تاریخ کرمان حدود یک قرن قدمت دارد و شامل ۱۴۰ باب حجره تجاری با مالکیت خصوصی است.
این میدان به بازار ارگ نیز شهرت دارد و برخی از بخش های این میدان نیز دو طبقه است که متاسفانه بخشی از حجره ها به خصوص در طبقه دوم در حال تخریب است.
این میدان چهار سردر زیبای ورودی و خروجی دارد و سردر اصلی بازار کرمان نیز در این ارگ واقع شده است.
میدان ارگ کرمان به سادگی می تواند به قلب گردشگری کرمان تبدیل شود و حجره های این میدان نیز مکانی برای عرضه صنایع دستی کرمان باشد اما هم اکنون اکثر این میدان تاریخی در اختیار اصنافی است که عملا جایگاه تاریخی این میدان را زیر سوال می برند از سوی دیگر وجود دست فروشان و در برخی موارد اراذل و اوباش در این میدان جایگاه میدان ارگ را با چالش مواجه کرده است.


ساماندهی میدان ارگ به همکاری اصناف پیرامون بنا نیاز دارد
علی مهاجری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با مهر از ساماندهی این میدان استقبال کرد و به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه میدان ارگ در سالهای گذشته توسط شهرداری ساماندهی شده است اما به دلیل مالکیت خصوصی حجره های میدان باید همکاری مردم در این زمینه بیشتر باشد.
وی به بازسازی بازار کرمان اشاره کرد و گفت: بازار کرمان سالها به حال خود رها شده بود اما از چند ماه قبل کار بازسازی بازار آغاز شده که میدان ارگ نیز بخشی از این بازار است.
وی تصریح کرد: برای بازسازی بناهای تاریخی به همکاری مردم نیز نیاز داریم و به نظر می رسد با اجرای طرح هایی مانند گود خشت مالها و طرح شش دروازه که با همکاری سرمایه گذاران و شهرداری کرمان انجام می شود شاهد تحول در میدان ارگ و میدان مشتاق به عنوان دو میدان اصلی در بافت تاریخی خواهیم بود.
مهاجری ادامه داد: بازار کرمان هم اکنون کف سازی شده و بدنه سازی بازار نیز در دست انجام است و هم اکنون کار بهسازی منظر میدان گنجعلیخان و نقاشیهای چهار سوق کرمان نیز در حال انجام است.


عمارت ارگ نمایشگاه دائمی صنایع دستی شود
محمد زیبا رو، فعال بناهای تاریخی در گفتگو با مهر اظهارداشت: میدان ارگ کرمان میدانی تاریخی و زیباست و در کشور از شهرت و مشخصات خاصی برخوردار است.
وی یکی از چالشهای اصلی این میدان را ورود بار ترافیکی کرمان به این میدان دانست و گفت: این میدان هم اکنون بیشتر شبیه پارکینگ است و بهتر است جلوی ورود خودروها به این میدان گرفته شود و کف میدان سنگ فرش شود و به مکانی تاریخی تبدیل شود.
وی ادامه داد: کرمان بازار تخصصی صنایع دستی ندارد میدان ارگ کرمان مکانی مناسب برای تبدیل شدن به مرکز خرید و فروش آثار صنایع دستی و ایجاد نمایشگاه دائمی در این زمینه است. هم اکنون این میدان یا قهوه خانه های قدیمی دارد یا لباس فروشی و اصناف مختلف و غیر مرتبط که باید در این زمینه تجدید نظر شود.
زیبارو افزود: متاسفانه اراذل و اوباش و دست فروشان نیز در این میدان رفت و آمد می کنند و منظر اجتماعی میدان را نیز مخدوش کرده اند و تجمع این افراد شکل نازیبایی را به میدان تاریخی کرمان می دهد.
وی افزود: یکی از پروژه هایی که در نزدیکی این میدان اجرا می شود گودال خشت مالهاست این گودال بسیار بزرگ که در بخش جنوبی میدان قرار گرفته است برای تبدیل شدن به یک مجتمع تجاری و پارکینگ به سرمایه گذار واگذار شده است که در صورت اجرای این طرح بسیاری از مشکلات میدان نیز رفع می شود و می توان عملا ورود و خروج خودرو به این میدان را متوقف و آن را تبدیل به یک مرکز تاریخی منحصر به فرد کرد.
این کارشناس میراث فرهنگی افزود: شهرداری کرمان این میدان را که دچار فرسودگی شدید شده بود را بهسازی و زیبا کرده است اما حجره های اطراف این میدان وضعیت نامناسبی دارند و بازسازی و ساماندهی اصناف میدان ضروری است.


ارگ سنگ فرش می شود
شهردار کرمان نیز در گفتگو با مهر یکی از طرحهای انجام شده در زمینه زیباسازی شهر کرمان به خصوص در بافت تاریخی را بهسازی میدان ارگ کرمان دانست و افزود: کرمان شهری تاریخی است و در صورت رونق تاریخی این شهر اقتصاد کرمان نیز رونق می گیرد و پویا می شود به همین دلیل شهرداری نیز در مسیر بهسازی و مرمت آثار و اماکن تاریخی کرمان همکاری می کند که یکی از این پروژه ها بازار بزرگ کرمان بود که کار با موفقیت انجام شد و حالا نیز طرح شش دروازه نیز در میدان مشتاق کرمان در حال انجام است که مبلغی معادل هشت میلیارد تومان در این طرح هزینه می شود.
ابوالقاسم سیف الهی افزود: کار بهسازی قدمگاه کرمان مطابق منظر سنتی بازار نیز در دست اجرا شده است.
وی افزود: چهار میلیارد تومان طرح شش دروازه کرمان توسط شهرداری و نیمی از آن توسط استانداری کرمان تامین می شود و منظر تاریخی کرمان را تقویت خواهد کرد.
وی در خصوص میدان ارگ نیز گفت: استفاده از نمادهای سنتی و معماری اصیل در بهسازی این میدان از جمله هدفهای اصلی شهرداری است.
شهردار کرمان همچنین به اجرای پروژه گودال خشت مالهای در مجاورت میدان تاریخی کرمان اشاره کرد و گفت: این پروژه می تواند میدان ارگ را احیا کند و بازار کرمان را نیز متحول کند.
وی از جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه خشت مالها خبر داد و افزود: در صورت اجرای این پروژه عملا وضعیت میدان ارگ نیز ساماندهی می شود پس باید همه در مسیر اجرای این پروژه همراهی کنند و موانع برطرف شود.
وی اجرای این پروژه را مطابق با موازین میراث فرهنگی دانست و افزود: معماری بنا سنتی خواهد بود و موجب رونق بافت تاریخی کرمان می شود.
سیف الهی افزود: در پروژه خشت مالها هزاران پارکینگ احداث می شود و در نهایت از ورود خودروها به میدان ارگ جلوگیری می شود و کف این میدان سنگ فرش می شود و مکان مناسبی برای جذب گردشگر خواهد شد.


برگرفته از :
http://www.mehrnews.com

  منبع : ارسال شده توسط گروه رسانه‌ای دیرین
  09:58   چهارشنبه 6 اسفند 1393  
 نظرات