اخبار   
 

 گفت‌گوی روزنامه‌ی «شرق» با «هوشنگ سیحون»، معمار نامدار

روزنامه‌ی شرق در شماره‌ی روز یکشنبه‌ی خود به تاریخ دهم اردیبهشت 1391، متن گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با استاد هوشنگ سیحون...

برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
روزنامه‌ی «شرق» در شماره‌ی روز یکشنبه‌ی خود به تاریخ دهم اردیبهشت 1391، متن گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با استاد هوشنگ سیحون، معمار نامدار کشورمان را به چاپ رساند.

 


 

مهندس سیحون نیاز به معرفی چندانی ندارد. فعالیت هنری و معماری ایشان در طول نیم قرن زبانزد همه‌ی عاشقان فرهنگ و هنر ایران‌زمین بوده است؛ از طراحی آرامگاه‌های خیام، ابوعلی‌سینا، کمال‌الملک، نادرشاه افشار، کلنل محمدتقی‌خان پسیان و ده‌ها اثر معماری جاودانه‌ی دیگر همچون موزه‌ی توس و ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه، تا صدها نقاشی و سیاه‌قلم و چند سال تدریس در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر مهندس سیحون
هستند.

به پیوست، متن این گفت‌وگو که آن را مهندس علی فراستی، استاد دانشگاه ایالتی فرانسه انجام داده و در تاریخ دهم اردیبهشت‌ماه 1391 در صفحات 9 و 12 روزنامه‌ی «شرق» به چاپ رسیده، در قالب دو فایل PDF در دسترس دوستداران است.
    


 


 


 

 
  منبع : ارسال شده توسط امیریاشار فیلا
  09:03   سه شنبه 12 اردیبهشت 1391  
 نظرات    
 
بهنام مکسایی 00:54 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391
1
 بهنام مکسایی
سلام ممنون
امید خسروی دانش 11:36 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391
1
 امید  خسروی دانش
سلام .خواندن و شنیدن در خصوص معماری ایران و بنیان گذاران معاصر آن زیباست و بارها و بارها بایستی تکرار شود . اما مقاله ارائه شده با کمی تاخیر !!! حدود 19 سال به چاپ میرسد . جای تاسف است که روزنامه ها هم کفگیرشان به ته دیگ رسیده !!! ای کاش میشد از معمارانی که در آن طرف آب هستند درخواست میکردیم تا مصاحبه ای جدید با مهندس سیحون ترتیب دهند چرا که گوهر وجود ایشان هنوز ارزشمند است . و درسهای زیادی دارد .
بهزاد حسین زاده 20:14 شنبه 16 اردیبهشت 1391
0
 بهزاد  حسین زاده
جناب خسروی دانش تقریبا سال گذشته مطلبی با همین عنوان درهمین سایت درج شده بود لازم به ذکر است شبکه بی بی سی با مهندس سیحون ومهندس امانت مصاحبه مفصلی انجام داده بود اگر تمایل داشتید برای شما ایمیل کنم
امیر یاشار فیلا 10:36 سه شنبه 19 اردیبهشت 1391
0
 امیر یاشار فیلا

درود بر دوستان و همکاران ارجمند.
همان‌گونه که آقای مهندس خسروی‌دانش فرموده‌اند و دبیر سرویس معماری و هنر روزنامه‌ی «شرق» هم در دیباچه‌ی گفت‌وگو اشاره کرده‌اند، آقای مهندس علی فراستی ـ که احتمالاً اکنون دیگر «دکتری» یا مدارج بالاتر را هم پیموده‌اند ـ این گفت‌وشنود را در زمستان سال 1372 با استاد هوشنگ سیحون انجام داده‌اند.
این نکته را که روزنامه‌نگاریِ ما در زمینه‌ی معماری و بیان مفاهیمِ آن، همچنان به تکرار سخنان و ایده‌های بزرگانی همچون استاد سیحون وابسته است، شاید بتوان پیامد و بازتابِ طبیعی وضعیتِ کنونی معماری معاصر ایران دانست که تقریباً خالی از نوآوری و ابتکار و جریان‌های مدرن است؛ همچنان‌که برای مثال در زمینه‌ی طراحی و ساختِ بناهای یادمانی، هنوز و پس از گذشت چندین دهه، آثار شاخص، شایسته و ماندگاری که بتوان آن‌ها را نسلِ تازه‌ی بناهای یادمانی (پس از دوره‌ی استاد سیحون) دانست، پدید نیامده‌اند.
ضمن آن که به‌هرحال بازخوانی ایده‌ها، اندیشه‌ها و جریان‌های فکری و عملی تأثیرگذار در زمینه‌های گوناگونِ دانش ـ که معماری هم یکی از آن‌هاست ـ در قالب «پرونده»ها و «ویژه‌نامه»ها و «یادکرد»های مطبوعاتی و رسانه‌ای، در همه‌جای جهان کاری معمول و متداول و پسندیده است؛ که تأثیر مثبتِ آن در آشناتر کردنِ نسل تازه‌ی دانشجویان و پژوهندگان با اندیشه‌ها و جریان‌های دوران‌ساز، بر کسی پوشیده نیست.
علی فراستی 07:16 پنجشنبه 4 خرداد 1391
0
 علی فراستی
با سلام
مصاحبه جدیدی با مهندس هوشنگ سیحون انجام دادم که در شماره بعد ماهنامه "تجربه" منتشر خواهد شد. خوشحال خواهم شد سؤالات نسل جوان آرشیتکت های ایرانی را با ایشان مطرح کرده و در آینده منتشر کنم. ایمیل این جانب برای این منظور اینست: afarassati@yahoo.com
با تشکر از نظراتتان
علی فراستی
لوس آنجلس
امیر یاشار فیلا 13:14 پنجشنبه 4 خرداد 1391
0
 امیر یاشار فیلا

سلام آقای مهندس فراستی؛
جای بسی خوشنودی‌ست که نقل آن گفت‌وگو با استاد سیحون از روزنامه‌ی «شرق»، زمینه‌ساز حضور جناب‌عالی در این شبکه‌ی تخصصیِ مهندسان و معماران شده است.

با سپاس از این که با این دعوتِ خود، پذیرفته‌اید که واسطه‌ی گفت‌وگوی نسل جوانِ معماران ایران با استاد سیحون باشید، این بنده به‌عنوان روزنامه‌نگار حوزه‌ی مهندسی، معماری و شهرسازی، قول می‌دهم به سهم خود قدر این فرصتی را که به لطف شما پدید آمده، بدانم؛ و با جویش و گردآوری دیدگاه‌ها و پرسش‌های آرشیتکت‌های جوان ـ تا جایی که بتوانم ـ و فرستادنِ آن‌ها برای جناب‌عالی، گامی در راستای رونق گرفتنِ «هنر گفت‌وگوهای تخصصی» بردارم.

نزدیک به هشت سال پیش نیز فرصتی پیش آمد تا در ماهنامه‌ی «دانش‌نما» (نشریه‌ی فنی ـ تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان) چندین نوارکاست حاویِ گفت‌وگوی آقای مهندس محمود درویش با استاد سیحون را به فایل آوایی رایانه‌ای تبدیل کنیم، تا زمینه‌ی پیاده‌سازی، ویرایش و انتشار آن‌ها پدید آید؛ که متأسفانه به علتی که بر من روشن نیست، آن پروژه پس از تبدیل فایل‌ها متوقف ماند.
با این پس‌زمینه‌ی ذهنی و آگاهی از دشواری‌های شناخته و ناشناخته‌ی نشر محتواهایی از این دست، مشتاقانه چشم‌به‌راهِ خواندنِ گفت‌وگوی تازه‌ی جناب‌عالی با استاد سیحون در شماره‌ی آینده‌ی ماه‌نامه‌ی «تجربه» هستم.
همچنین، با توجه به زمینه‌ی فعالیتم و به‌واسطه‌ی اقامتم در ایران و شهر اصفهان، اگر به هر نحو بتوانم کاری و کمکی در راستای برنامه‌های رسانه‌ایِ شما و گروه همکاران‌تان انجام دهم، باعث شادمانی و افتخارم خواهد بود.
این هم نشانی ایمیل من برای تماس‌های احتمالی :

fila_amir.yashar@yahoo.com

با سپاس دیگربار
.