اخبار   
 

 طرح نهایی مقبره مهدی آذریزدی

بنیاد مهدی آذر یزدی طرح نهایی بنای آرامگاه این نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک را با نمادی از عدد 8 به یاد مجموعه 8 جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد...

به گزارش خبرنگار مهر، دو سال بعد از درگذشت مهدی آذریزدی و همزمان با اعلام تصویب بودجه 150 میلیون تومانی برای احداث مقبره مهدی آذریزدی در قبرستان محله خرمشاد شهر یزد، دبیرخانه دائمی این بنیاد در آستانه تاسیس این بنا، نمایی از این مقبره را که در تابستان سال جاری عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد، در اختیار مهر قرار داد.

این بنا حاصل طراحی مهندس سیدعباس قیومی است که در فراخوان عمومی طراحی این مقبره در سال گذشته ارائه شده و در نهایت به عنوان طرح دوم و با لحاظ نبود طرح اول در داوری نهایی و از میان 75 اثر رسیده، انتخاب شده است.

این بنا بر پایه عدد 8 طراحی شده است که نمادی از مجموعه 8 جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته این نویسنده فقید است. همچنین نمادی از ورق‌های کتاب نیز در طراحی این مقبره مورد توجه قرار گرفته است که یادآور سادگی زندگی نویسنده و در عین حال انس او با کتاب است.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه آرامستان خرمشاد، مدفن یکی از شهدای دوران دفاع مقدس نیز به شمار می‌رود و با توجه به قدمت این قبرستان، ساماندهی مزار یکی از شهیدان نیز در جوار مقبره آذریزدی مورد توجه قرار گرفته است.

بر این اساس با هماهنگی‌های به عمل آمده با بنیاد شهید و امور ایثارگران و جانبازان استان یزد و بعد از اعلام تیپ مورد نظر برای ساماندهی این مزار، این موضوع نیز پیش از شروع ساخت این بنا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مهدی آذریزدی، نویسنده نام آشنای حوزه ادبیات کودک و نوجوان تیرماه 88 در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و در آرامستان محلی خرمشاد که محله سکونت پدری وی در شهر یزد به شمار می‌رود، به خاک سپرده شد.


 
  منبع : خبرگزاری مهر
  12:09   شنبه 5 شهریور 1390  
 نظرات    
 
بهناز فردوسی 16:14 شنبه 5 شهریور 1390
9
 بهناز فردوسی
طرحش چشمگیر و جالبه و آدمو یاد بنا یا طرح دیگه ای نمی اندازه
اما این که گفتن طرح بر مبنای عدد 8 طراحی شده خیلی حرفه ای نیست
چون اگه یک معماری بخواد یک عدد رو مبنای طراحی خودش قرار بده معمولا اون رو در تعداد اضلاع یا ستون ها یا المان های دیگه طرحش منعکس می کنه، نه در فرم مکتوب اون عدد
یا اگر هم بخواد از فرم خود اون عدد استفاده کنه، شکل لاتینش رو که جنبه جهانی بیشتری داره استفاده می کنه
مائده علیشاهی 03:23 یکشنبه 6 شهریور 1390
5
 مائده علیشاهی
از بالا به مقبره نگاه کنید 8ضلعی را میبینید....
مهرشاد مهردادیان 14:52 چهارشنبه 9 شهریور 1390
7
 مهرشاد مهردادیان
به نظر بنده که حرفه ای و زیباست ولی نظر دیگران هم محترمه ولی با در نظر گرفتن فرم لاتین یک عدد صرفا
موافق نیستم
محمد روا 19:05 چهارشنبه 9 شهریور 1390
2
 محمد روا
بسیار زیباست
وریا ژولیده 23:31 چهارشنبه 9 شهریور 1390
3
 وریا ژولیده
جالبه
حسن ابراهیمی 02:36 پنجشنبه 10 شهریور 1390
9
 حسن  ابراهیمی
با سلام
دست آقای مهندس قیومی درد نکنه که با استفاده از چند حجم ساده یک طرح متناسب با موضوع خلق کردند. در طرح کاملا پیداست که با استفاده از یک هشت ، تکرار به وجود اومده ، و این ریتم و تکرار باعث عظمت و زیبایی مجموعه شده. با تشکر
مصیب ایراندوست 15:31 پنجشنبه 10 شهریور 1390
3
 مصیب ایراندوست
بد نبود
رابین صدیق پور 12:16 یکشنبه 27 شهریور 1390
4
 رابین صدیق پور
سلام.
من با این بزرگوار در سال قبل از مرگش، دیداری خصوصی در منزل محقرش در همان محله خرمشاد یزد داشتم.
خیلی موارد و خاطرات خوبی از ایشان دارم که اگر مجالی شد، برای دوستان خواهم نوشت.
ابوذر احمدی 14:03 یکشنبه 27 شهریور 1390
0
 ابوذر احمدی
بد نیست/میتونست بهتر کار بشه /