اخبار   
 

 شواهدی ازمعماری فرهنگ یانیق درقلعه تپه ابهر کشف شد

روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد: نخستین فصل کاوش در قلعه تپه ابهر استان زنجان منجر به کشف شواهدی از معماری فرهنگ یانیق شد...

گزارش ارسالی این روابط عمومی به ایرنا حاکی است: دکتر امیر صادق نقشینه سرپرست کاوش در محوطه قلعه تپه، هدف از این فعالیت باستان شناسی را لایه نگاری، شناسایی و مطالعه بقایای برجای مانده از دوره های مختلف عنوان کرد.
وی افزود: در این کاوش یک ترانشه لایه نگاری در قسمت مرکزی تپه و همچنین چندین گمانه آزمایشی در اطراف آن ایجاد شد و بقایای مهمی از دوره های مختلف اسلامی ، تاریخی و پیش از تاریخی بدست آمد.
وی ادامه داد: یافته های دوره تاریخی عموما مربوط به دوره اشکانی و احتمالا ساسانی و یافته های دوره اسلامی مربوط به قرون میانی است.
نقشینه بخش مهمی از یافته ها را مربوط به دوره پیش از تاریخ و عصر مفرغ قدیم دانست و اظهار داشت: شواهدی از معماری فرهنگ یانیق در این کاوش بدست آمده است. این باستان شناس بیان کرد: در کف این واحد ساختمانی بقایایی از وسایل و اشیای مورد استفاده در آن زمان به صورت یکجا بدست آمده است.
وی با تاکید بر اینکه سابقه حضور انسان در قلعه تپه به عصر مفرغ محدود نیست افزود: شواهدی از دور های قدیم تر ، دوره پارینه سنگی جدید در دست است که انتظار می رود با ادامه کاوش ها و مطالعات باستان شناختی بتوان از چگونگی آن، اطلاعات و داده های جدیدی بدست آورد.
سرپرست کاوش در محوطه قلعه تپه ضمن ابراز امیدواری از ادامه مطالعات و شناخت بهتر پیشینه فرهنگی تاریخی این منطقه ادامه داد:باید به موقعیت خاص قلعه تپه در بافت شهری ابهر توجه داشت و با ایجاد مراکز فرهنگی - آموزشی همچون سایت موزه در این محل، زمینه ساز توسعه گردشگری در این منطقه شد.
مجوزهای باستان شناسی را پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر می کند
  منبع : ایرنا
  13:08   سه شنبه 25 مرداد 1390  
 نظرات