اخبار   
 

 نقاط تاریک و روشنِ کمیته‌های نمای ساختمان

با توجه به حساسیت موضوع هویت شهر، سال گذشته شهرداری تهران لایحه‌ای برای تعیین ضوابط و معیارهای نمای ساختمان برای تصویب به شورای شهر بُرد و سرانجام اعضای شورای شهر کلیات لایحه‌ی «طراحی و پایش نمای شهر تهران» را تصویب کردند و مقرر شد کمیته‌های نما در مناطق ۲۲گانه‌ی تهران، ضوابط و مقررات نمای ساختمان را معین کنند ...

نقاط تاریک و روشنِ کمیته‌های نمای ساختمان

با توجه به حساسیت موضوع هویت شهر، سال گذشته شهرداری تهران لایحه‌ای برای تعیین ضوابط و معیارهای نمای ساختمان برای تصویب به شورای شهر بُرد و سرانجام اعضای شورای شهر کلیات لایحه‌ی «طراحی و پایش نمای شهر تهران» را تصویب کردند و مقرر شد کمیته‌های نما در مناطق ۲۲گانه‌ی تهران، ضوابط و مقررات نمای ساختمان را معین کنند.

این روزها یکی از مهم ترین مسائلی که نظر معماران، جامعه شناسان و عموم مردم را به خود جلب کرده، فقدان هویت و نابسامانی در سیمای شهر است، سیمایی که بیشتر ناشی از تقلید کورکورانه از سبک های معماری است. درواقع شاهد هستیم که نمای ساختمان های پایتخت هر روز آشفته تر شده و منظر شهرها با هویت و ریشه‌های معماری ایران فاصله دارد. این در حالی است که در بسیاری از شهر های بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ویژه‌ای در ارتباط با سیما و کالبد شهر وجود دارد و گروهی از برجسته‌ترین افراد با تخصص‌‌های مرتبط با هنر زیبا سازی به کنترل و نظارت طرح های بزرگ و کوچک معماری و شهری می پردازند تا نمای بیرونی ساختمان با هویت کشور آنها سنخیت داشته باشد.

با توجه به این امر و حساسیت موضوع هویت شهر، سال گذشته شهرداری تهران لایحه‌ای برای تعیین ضوابط و معیارهای نمای ساختمان برای تصویب به شورای شهر آورد و در نهایت اعضای شورای شهر کلیات لایحه «طراحی، پایش و نمای شهر تهران» را تصویب کردند و مقرر شد کمیته های نما در مناطق ۲۲ گانه تهران ضوابط و مقررات نمای ساختمان را معین کنند.

موضوع نما نباید وابسته و قائم به اشخاص باشد

شهرام علیزاده، مدیر عامل شرکت «آلوم کاردینه» در این رابطه به خبرنگار «صما» گفت: موضوع نما نباید قائم به نظر و سلیقه شهردارها باشد بلکه باید قواعدی ثابت تدوین شود و مبنای کار همه قرار بگیرد. وی افزود: معتقدم اگر چه با شکل گیری کمیته های نما بر خلاف گذشته موضوع نما و هویت شهری در دستور کار شهرداری قرار گرفته است اما نباید این بار از طرف دیگر بام بیفتیم. بدین معنا که نباید قوانین آنقدر سخت باشد که سرمایه گذار و سازنده را با چالش بزرگی مواجه کند.

علیزاده با بیان اینکه نباید ممنوعیت را برای تمام مناطق شهر قائل شویم، ادامه داد: برخی فضاها باید مدرن باشد. مثلا موزه هنرهای معاصر در زمانی که ساخته شد در حالی که امروز به عنوان یک اثر زیبای معماری مطرح می شود. همانطور که نمی توان به همه مردم گفت کت و شلوار بپوسید، نمی توان مردم را مجبور به استفاده از نماهای خاص کرد. این کارشناس معماری افزود: معماری هر دوره ای متعلق به همان زمان است. اگر امروز دنبال معماری صفویه باشیم، به بیراهه رفته ایم. به طور مثال مسجد الجواد بر خلاف مسجد های سنتی ساخته شده اما بسیار زیباست. بنابراین باید ساختمان ها با تکنولوژی روز ساخته شود.

وی با بیان اینکه شهر های بزرگ دنیا بافت قدیمی دارند که با همان شکل حفظ شده و ساختمان هایی که درآن محدوده ساخته می شوند، باید از قوانینی تبعیت کنند اما در این شهر ها منطقه ای جدید تعریف کرده اند تا با رعایت استاندارد ها هر طوری که سازنده ها می خواهند، بسازند. به طور نمونه شهردار شهر استامبول دستورالعمل هایی برای اطراف «سلطان احمد» تعریف کرده اما کسانی که می خواهند ساخت و ساز مدرن داشته باشند، می توانند در نقاطی غیر از آنچه به عنوان بافت تاریخی مشخص شده، ساخت و ساز کنند..

علیزاده تصریح کرد: هیچ کس تایید نمی کند که در اطراف میدان توپخانه ساختمان چند طبقه شیشه ای ساخته شود اما سوال من این است که مگر الهیه، قیطریه، جنت آباد و... جزء هویت تهران هستند؟! قطعا همین ساخت و سازهای مدرن ۱۰۰ سال دیگر جزء بافت تاریخی به حساب می آید.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
تدوین قواعد نما به صورت منطقه‌ای

همچنین محمد حسین فریور، مدیرعامل شرکت «والاد» نیز به پیام ساختمان گفت: با حضور آقای حناچی در شهرداری تهران اقدامات قابل توجهی در رابطه با نمای ساختمان انجام شده اما کافی نیست. وی با اشاره به اینکه برای هر منطقه باید الزامات مورد نظر تعریف شود تا کارها به سمت و سوی سلیقه کارشناسان نرود، افزود: موضوع نمای ساختمان منحصر به نوع نماها و مصالح نیست بلکه ارتفاع ساختمان ها در بسیاری مواقع به افق شهر لطمه می زند.

فریور خاطر نشان کرد: اینکه برخی مناطق را مشمول مقررات کنیم و سایرین را به عنوان منطقه آزاد برای ورود سازندگان در نظر بگیریم به عقیده من نتایج خوبی به بار نخواهد آورد. باید هر منطقه قواعد و دستورالعمل های خاص خود را داشته باشد.

این کارشناس معماری با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم شهرداری تعیین کمیته های نماست، تصریح کرد: راه اندازی کمپین نما برای فرهنگ سازی و آموزش سازندگان بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه مالکان و سازندگان باید از استانداردها، محدودیت ها و همچنین از عواقب ساخت و ساز خلاف مقررات مطلع شوند، این کمپین در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران کارگاه های آموزشی برگزار می کند. فریور اظهار داشت: معتقدم علاوه بر سازندگان، کارفرمایان و تولید کنندگان هم با حضور در این کمپین می توانند اطلاعات مطلوبی در رابطه با استاندارد ها پیدا کنند.

ایجاد ارتباط میان سندیکاها و کمیته‌های نما

آرش پور فداکار، مدیرعامل شرکت «سایتال ساخت» نیز به خبرنگار «صما» گفت: اقدام شهرداری تهران در تشکیل کمیته های نما منجر به پیاده سازی مفاهیم مهندسی در امر نما و توجه بیشتر به فراگیر شدن اصول مهندسی نما در گستره بزرگ مهندسی ساختمان کلان شهر تهران شده است. همچنین این موضوع با ایجاد وحدت رویه ای مناسب در ارتقاء کیفیت نماهای شهری موثر بوده است.

وی افزود: قطعا با دعوت از مجریان نما و ایجاد ارتباط بین سندیکای نما با این کمیته ها، لحاظ نمودن اصول اجرائی و تجربی احداث نما در طرح های مصوب کمیته های نما پر رنگ تر خواهد شد.

فداکار در مورد نقش طراحان در ارتقای سیما و منظر شهری اظهار داشت: طراحان می توانند با همکاری و هماهنگی بیشتر با کارفرمایان و مراجع تصویب طرح های شهری از آشفتگی کنونی نماهای شهری بکاهند و اصلاحات لازم را به عمل آورند.

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه¬های آموزشی برای سازندگان و طراحان نقش مهمی در تحقق پذیری و اجرایی شدن ایده های مهندسان نما در عرصه نماهای شهری ایفا می نماید، خاطر نشان کرد: این امر با توجه به تاریخچه اجرای نماهای ساختمان¬های شهر می تواند خلاءهای بسیاری را که بین طرح های مبتنی بر تفکرات صرفا تئوری و طرح های اجرایی مبتنی بر سلایق عموما غیرحرفه ای وجود دارد، را پر نماید.

  منبع : وبگاه صما
  07:30   سه شنبه 25 تیر 1398  
 نظرات