اخبار   
 

 ایجاد دبیرخانه مسابقات معماری، نص صریح قانون است

دبیر جامعه مهندسین معمار ایران با تاکید بر تاثیرات مثبت راه اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت...

ایجاد دبیرخانه مسابقات معماری، نص صریح قانون است/ تاییدیه دبیرخانه مثل نشان استاندارد عمل می کند

دبیر جامعه مهندسین معمار ایران با تاکید بر تاثیرات مثبت راه اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس نص صریح قانون، این وزارتخانه متولی ایجاد دبیرخانه مرکزی مسابقات معماری و شهرسازی است و تشکیل این دبیرخانه یک عملکرد سلیقه ای و محدود کردن مسابقات در چارچوب دولت تلقی نمی شود.

به گزارش «صما» مهرداد زواره محمدی با بیان اینکه ایجاد دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی به هیچ وجه به معنای دولتی شدن مسابقات نیست افزود: هرچند این اقدام در ابتدای راه، ممکن است نقایص و طبیعتا انتقاداتی هم به همراه داشته باشد، اما در هر صورت ما پذیرای انتقادات بجا و منصفانه هستیم تا برای رسیدن به تکامل، درجهت شناسایی و رفع کاستی ها و مشکلات موجود گام برداریم.

عضو کمیته مشورتی مسابقات وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اعلام اینکه با آغاز به کار این دبیرخانه تمامی طرحها از کلیه مناطق کشور امکان شرکت در مسابقات را خواهند داشت، گفت: انتخاب داوران بر عهده دبیرخانه نیست و برگزار کننده مسابقات خود نسبت به تعیین و انتخاب داوران اقدام می کند که البته دبیرخانه در مرحله انتخاب داوران، مواردی نظیر نداشتن تخلفات انضباطی و عملکرد مغایر با قانون و آیین نامه مصوب سال 81 از سوی داوران را به صورت دقیق بررسی و نتیجه را اعلام می کند.

محمدی در عین حال با بیان اینکه در گام اول امکان پوشش دادن تمامی مسابقات کشور در این دبیرخانه وجود ندارد گفت: اگر در مسیر رو به رشد قرار بگیریم، تلاش ما این است که در ابتدا مسابقات بزرگ و درجه یک را پوشش دهیم و سپس این پوشش دهی را به سایر مسابقات تسری دهیم.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفتگوی خود با «صما» تشریح کرد: در این دبیرخانه تکنیک ها و کنترل های لازم در چک لیست های متعددی برای برگزارکنندگان، داوران و مشاوران پیش بینی شده که براساس آن، برگزارکننده باید قبل از اعلان و فراخوان مسابقه، طبق آیین نامه مربوطه برای نحوه انتخاب داوران، داشتن ضمانت لازم برای پرداخت جوایز و اجرای پروژه منتخب، برنامه ریزی دقیق با مشارکت یک مشاور ذیصلاح و نظارت داوران انجام دهد.

دلایل تشکیل دبیرخانه مسابقات معماری

وی همچنین درخصوص دلایل راه اندازی دبیرخانه مذکور گفت: در آیین نامه جامع مسابقات معماری و شهرسازی مدون سال 81، ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای این مسابقات پیش بینی و مقرر شد که پس از تصویب آن درمجلس، یک پیوست تفصیلی نیز تهیه شود که مبنای سازوکار اجرایی مسابقات معماری و شهرسازی کشور قرار گیرد که البته این اتفاق نیفتاد.

محمدی افزود: در این آیین نامه حضور دائمی پنج عضو و نماینده از وزارت راه و شهرسازی، جامعه مهندسان مشاور، فرهنگستان هنر، سازمان برنامه و بودجه (معاونت نظارتی و راهبردی فعلی) و یک استاد برجسته و زبده معماری دراین دبیرخانه پیش بینی شد تا این افراد به صورت جدی رویدادهای حوزه مسابقات را رصد و کنترل کنند که این اتفاق هم عملی نشد.

این معمار با انتقاد از نحوه برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی در سال های اخیر تصریح کرد: در سال های گذشته در بین شرکت کنندگان و در بدنه داوران و کارفرمایان به عنوان برگزارکنندگان مسابقات، اتفاقات ناخوشایندی افتاد و اهداف اصلی برگزاری مسابقات که غنا و شکوفایی فرهنگ و معماری کشور و دگرگونی کیفی چهره شهرها با اجرای پروژه های شاخص بود، مغفول ماند.

به گفته عضو کمیته مشورتی مسابقات وزارت راه و شهرسازی، درنتیجه مسابقات که باید به بستری برای پویایی جامعه مهندسین و معرفی نسل جدید معماران و ایجاد رقابت سالم در بین آنها تبدیل می شد، از مسیر اصلی خود دور شد و معماران جوان از نابسامانی های این حوزه سرخورده شدند و راه پیشرفت به روی آنها بسته شد.

محمدی با بیان اینکه در چنین وضعیتی، دیگر معماران جوان تمایلی به شرکت در مسابقات نداشتنند گفت: دو سال قبل گروهی از نسل جدید معماران به صورت کاملا خودجوش برای بهبود روند برگزاری مسابقات دور هم جمع شده و با برگزاری چند جلسه که سپس این جلسات در کارگروه هایی به بدنه مسئولان سازمان نظام مهندسی تهران کشیده شد، تاسیس دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی را کلید زدند.

وی ادامه داد: در زمستان سال گذشته در جلسه ای با حضور پیشکسوتان برجسته حوزه معماری، نتایج خوبی حاصل و مقرر شد که مراج متولی معماری، این موضوع را به سرانجام برسانند و دکتر مظاهریان نمایندگانی را برای پیگیری امور مربوطه انتخاب کردند.

دبیر جامعه مهندسین معمار ایران در گفتگو با «صما» تاکید کرد: به این ترتیب با هشت ماه فعالیت مستمر، حدود شش جلد شامل ضوابط کامل برگرفته از ضوابط مسابقات معماری آمریکا و انگلستان تهیه و ضوابط موجود به روزرسانی و چک لیست هایی تهیه شد که کارفرمایان مجبور یا تشویق به همکاری با دبیرخانه شوند.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که تاییدیه دبیرخانه مثل یک نشان استاندارد عمل کند، که اگر برگزارکننده یک مسابقه فراخوان آن را داد، اعتماد افراد به آن جلب شده و حداقل از رعایت ضابطه های کیفی، قانونی و حقوقی لازم در آن مطمئن باشند.

  منبع : صما
  09:44   سه شنبه 1 اردیبهشت 1394  
 نظرات    
 
سن سی خلیلی فرد 16:11 پنجشنبه 3 اردیبهشت 1394
0
 سن سی خلیلی فرد
سپاس ودرود فروان  انشاله که هرجه سریع تر این نمودار شکل واقعی خود را تثبیت کند 
 باارزوی موفقیت  وشادکامی برای شما