اخبار   
 

 رتبه نخست برای کافه اسپریس

کافه اسپریس با طراحی هومن بالازاده در مسابقات architizer در بخش رستوران از بین 5 فینالیست به انتخاب داوران رتبه نخست را کسب کرد...

رتبه نخست برای کافه اسپریس

کافه اسپریس با طراحی هومن بالازاده در مسابقات architizer در بخش رستوران از بین 5 فینالیست به انتخاب داوران رتبه نخست را کسب کرد.

مدیر طراحی الهام سیفی آزاد، تیم طراحی نیلوفر اله طاها و نوشین عطروش، تصویر سازی سه بعدی مونا رضوی، کارفما، امیر درخشی، عکاس پرهام تقی اف و مجری برق مجموعه مهندس فرد هستند.

کافه اسپریس (Espriss Cafe) با فضای ۲۸ متر مربع در خیابان نجات‌الهی در مرکز تهران و در محاصره مغازه‌های صنایع دستی و در همسایگی سازمان صنایع دستی ایران قرار گرفته است.

این کافه که در انتهای خیابان نجات الهی و پایین‌تر از خیابان کریم‌خان زند قرار دارد توسط معماران هوبا طراحی شده است. طراحان این بنا حتی برای کف پیاده رو جلو کافه نیز طرحی خاص زده‌اند که به ورودی کافه متصل است.

کافه اسپریس فعالیت خود را از اوایل آذرماه ۹۳ شروع کرده است. فضای داخلی کافه از لحاظ معماری فضای متفاوتی است. تعداد ۸ میز مربع شکل در کنار هم چیده شده و در مجموع کافه ظرفیت پذیرایی حدود ۲۰ نفر را دارد.

کافه اسپریس دارای 28 متر مربع است و بنا به درخواست کارفرما یک فروشگاه به یک کافه، نوسازی شده است، هدف این طراحی با توجه به اندازه کوچک پروژه و محل آن ایده اصلی تبدیل عناصر سنتی به فضای داخلی معمارانه با الهام از بافت شهری است.

با توجه به اندازه کوچک این پروژه، آجر با ابعاد ۵، ۱۰ ،۲۰ سانتی‌متر به هشت قطعه کوچک‌تر ۵، ۵،۵ سانتی متر تقسیم شده که یک طرف از آجر لعاب رنگ آبی فیروزه‌ای و سمت دیگر قرمز مایل به قهوه‌ای دارد و با لایه ضد باکتری پوشانده شده است و شکل ویژه و فرمی سیال به چینش آجرها داده است. طوری که حرکت و پویایی را در فرم آجرها می‌توان دنبال کرد. ایجاد یک فرم بصری متنوع در یک فضای کوچک که امکان آن را برای کاربر ایجاد می کند که در موقعیت های مختلف در داخل کافه دید سه بعدی متنوعی از کار داشته باشد که باعث جذابیت هر چه بیشتر فضا می گردد،که البته با توجه به کوچکی فضا طراح از یک تک مصالح آنهم یک مصالح کاملا سنتی مثل آجر استفاده کرده که با تکنیک رنگهای فیروزه ای که در لبه ها استفاده شده و نوری که در لابلای درزهای آجرها به کار برده کاملا فضای داخلی را متنوع و جذاب می نماید.

استفاده خلاقانه از این تکنیک باعث پیوند معماری سنتی ما با معماری مدرن شده است.

  منبع : هنرآنلاین
  13:05   دوشنبه 31 فروردین 1394  
 نظرات