اخبار   
 

 برجی خورشیدی در قلب صحرای داغ آریزونا

یک شرکت استرالیایی قرار است ساخت یک برج خورشیدی بسیار بزرگ را در صحرای آریزونا آغاز کند که دومین ساختمان بلند جهان خواهد بود...

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این برج که در 210 کیلومتری غرب فونیکس آریزونا در بخش لاپاز ساخته خواهد شد، قرار است یک منبع برق عظیم در وسط کویر باشد.
در این سازه از توربین‌ها برای راندن هوا که در یک کوره 792 متری برای تولید مقادیر زیاد نیروی طبیعی حرارت می‌بیند، استفاده خواهد شد.
بر اساس برآوردها، بیش از یک میلیون مگاوات ساعت برق با این ساختمان عظیم تولید شده که برق کافی برای روشن کردن 150 هزار خانه را فراهم خواهد کرد.
این پروژه که توسط شرکت انویرومیژن طراحی شده، از آب استفاده نکرده و هزینه‌ای قابل رقابت دارد.
پایه گلخانه‌یی این برج عظیم بیش از سه کیلومتر قطر داشته و قطر خود برج به بزرگی یک زمین فوتبال خواهد بود.
این برج از لحاظ ارتفاع دو برابر ساختمان امپایراستیت بوده و تنها کمی از برج الخلیفه دوبی با ارتفاع 828 متر - به عنوان بلندترین ساختمان جهان - کوتاهتر است.
انویرومیژن هم اکنون در حال انجام مذاکره برای یک زمین با دولت بوده و اخیرا قرارداد فروش انرژی 30 ساله با شرکت برق عمومی کالیفرنیای جنوبی منعقد کرده است.
به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، اگر این پروژه به مرحله اجرایی برسد، هزار و 500 موقعیت شغلی جدید برای مهندسان و کارگران این تاسیسات ایجاد خواهد شد.
هزینه این پروژه حدود 700 میلیون دلار برآورد شده است.
این طرح یک دهه پس از ساخت یک پیش‌ساخت کوچکتر در اسپانیا ارائه شده است.
منطقه منتخب برای این پروژه به دلیل داغ و مسطح بودن و نزدیکی به خطوط انتقال در هر دو ایالت آریزونا و کالیفرنیا پیشنهاد شده است.
با اجرایی شدن این طرح، این شرکت قصد دارد تاسیسات دیگری در مکزیک، هند و استرالیا و همچنین نمونه‌های مشابه دیگری در آریزونا تاسیس کند.
  منبع : بنانیوز
  13:22   سه شنبه 11 مرداد 1390  
 نظرات    
 
سعید چایچی 23:43 سه شنبه 11 مرداد 1390
6
 سعید چایچی
باسلام به همه دوستان ایرانی آباد
دوستان از زمانی که خودم را شناخته ام از دیگران گفته ایم و از کارهای دیگران تعریف کرده ایم . خوب درسته ما کاری نمیتوانیم بکنیم!!!!!!!!!!!!!!چرا خوب همه ما جواب چرا را بهتر میدانیم
درکشوری که 300 روز درسال تابش خورشید داریم درکشوری که ازنظر قدرت تابش خورشید دومین کشور جهان هستیم حال تیکه به انرژهای فسیلی کرده ایم !! خوب جواب معلوم شد؟؟؟؟؟
علی سعدائی جهرمی 13:42 چهارشنبه 12 مرداد 1390
6
 علی سعدائی جهرمی
با سلام خدمت مهندس چایچی
خدمت شما باید عرض کنم که جوانان غیرتمند این مرزو بوم بیکار نشسته اند. تا جایی که من اطلاع دارم یکی از همین جوانان مقطع کارشناسی مکانیک در دانشگاه زنجان اقدام به ساخت مدل آزمایشگاهی این نیروگاه شده است. همچنین طرح کار این نیروگاه نوشته شده و برای اجرایی شدن در کویر مرکزی آماده است منتها در مراحل نامه نگاری سازمتنی و دولتی گرفتار شده است. در ضمن شما به این نکته که ایران کشوری تحت تحریم های شدید علمی و تجهیزاتی است نیز دقت کنید. و تحت همین شرایط این جوانان توانستن بطور کاملا بومی این تکنولوژی را بازسازی نمایند.
البته در بعضی زمینه ها حق با شماست. مثلا اینکه ما چرا منتظریم که کشف و رویداد عظیم رخ دهد بعد ما آنرا پیگیری کنیم و مسائلی از این دست.
با سپاس
نازنین بهشتی 14:51 چهارشنبه 12 مرداد 1390
6
 نازنین بهشتی
آقای مهندس سعدایی جهرمی
بالاخره جوانان غیرتمند این مرز و بوم بیکار نشسته اند یا بیکار ننشسته اند!؟
فکر میکنم یه اشتباه تایپی کوچولو توی کامنتتون رخ داده
علی سعدائی جهرمی 15:19 چهارشنبه 12 مرداد 1390
7
 علی سعدائی جهرمی
با عرض پوزش
بیکار ننشسته اند صحیح است.
یک مورد سازمانی صحیح است که اشتباها سازمتنی تایپ شده است.
با سپاس از خانم بهشتی بخاطر تذکری که دادند.