اخبار   
 

 دو گنبد «میدان هشت‌گنبد» در آتش سوخت

میدان حسن‌آباد تهران دیگر «میدان هشت‌گنبد» نیست؛ دو گنبد آن چهارشنبه‌شب در آتش سوخت. به گزارش «اسکان‌نیوز»، میدان حسن‌آباد یا همان «هشت‌گنبد» یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران است. در این میدان و مغازه‌های اطرافش آتش‌سوزی‌های بسیاری رخ داده، اما آتش‌سوزی چهارشنبه‌شب دو گنبد از ۸ گنبد پرآوازه‌ی این میدان را از میان برد ...

دو گنبد «میدان هشت‌گنبد» در آتش سوخت
■ شورای شهر، پی‌گیر مرمت میدان حسن‌آباد تهران


میدان حسن‌آباد تهران دیگر «میدان هشت‌گنبد» نیست؛ دو گنبد آن چهارشنبه‌شب در آتش سوخت. به گزارش «اسکان‌نیوز»، میدان حسن‌آباد یا همان «هشت‌گنبد» یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران است. در این میدان و مغازه‌های اطرافش آتش‌سوزی‌های بسیاری رخ داده، اما آتش‌سوزی چهارشنبه‌شب دو گنبد از ۸ گنبد پرآوازه‌ی این میدان را از میان برد.

روایت نخست از زبان سخنگوی آتش‌نشانی

جلال ملکی، سخنگو سازمان آتش نشانی آتش‌سوزی امشب میدان حسن آباد را این گونه روایت می‌کند: در ساعت ۲۱:۱۸ امشب یک مورد آتش‌سوزی در ضلع غربی میدان حسن‌آباد به سامانه ۱۲۵سازمان آتش‌نشانی اعلام شد. او ادامه می‌دهد: بلافاصله ۷ ایستگاه‌های آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام می‌شوند (یک ایستگاه آتش نشانی در ضلع شمال غربی میدان حسن آباد وجود دارد که می‌گویند قبرستانی قدیمی بوده است). سخنگو سازمان آتش‌نشانی اضافه می‌کند: محل آتش‌سوزی انبارهایی در مجاورت یکدیگر بود که بیش هزار متر مربع وسعت داشت تمام این بخش کامل شعله‌ور و آتش به سقف‌ها نیز رسیده بود و از طریق سقف‌ها به بافت تاریخی سرایت کرده بود بخش‌هایی از بافت تاریخی به ویژه نرده‌ها و پنجره ها شعله‌ور بودند. آتش‌نشانان به سرعت عملیات را آغاز کردند و در حال حاضر در حال شعله‌زنی و لکه‌گیری هستند.

نگرانی از چگونگی فرونشاندن آتش در میدان قدیمی

کارشناسان حوزه شهرسازی نگران چگونگی اطفا حریق هستند. به اعتقاد آن‌ها در تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی می‌بایست یک کارشناس میراث فرهنگی برای زمان وقوع بحران حضور داشته باشد تا نیروهای آتش نشانی بدانند، چگونه برای حفظ بناهای تاریخی اقدام کنند. به گفته آن‌ها هر بنایی با توجه به ویژگی‌ها، نوع مصالح، نوع کاربری و ... طرح‌های پیشگیری و مدیریت مختص به خود را دارد و نیروی میراث فرهنگی باید با دانش کافی با بنا مواجه شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
روایت دوم از زبان عضو شورای شهر تهران

موضوعی که حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران هم به آن اشاره می‌کند. او یکی از شاهدان این حادثه است. نظری درباره جزییات این حادثه به اسکان نیوز می‌گوید: آتش‌سوزی از در ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد و کنار ایستگاه آتش‌نشانی شماره یک اتفاق افتاد که خوشبختانه در همان دقایق اولیه سه دستگاه بالابر به همراه ماشین‌های آب‌پاش و دیگر امکانات لازم از چهار ایستگاه در محل حاضر شدند. او ادامه می‌دهد: میدان حسن‌آباد یکی از میادین بسیار فاخر تهران است معماری و طراحی بسیار چشم‌نوازی دارد. متأسفانه بخشی از این میدان ازامشب دچار حریق شد که البته آتش با همت آتش‌نشانان اطفا شد و دیگر خطر جدی این ضلع میدان را تهدید نمی‌کند. اما عمده نگرانی‌های ما حجم و میزان آب به کار رفته برای اطفای حریق است که ممکن است موجب ریزش ساختمان شود. هرچند به گفته فرمانده میدان، خطر ریزش مهار شده اما به نظر می‌رسد که آسیب زیادی به این بخش میدان تاریخی وارد شده و احتمالا خسارت وارد آمده باتوجه به تاریخی بودن میدان و نیز ارزش بنا، بالاست و لازم است برای مرمت این اثر تاریخی مبلغ قابل توجهی هزینه شود.

نظری با بیان این‌که این میدان به لحاظ تاریخی و میراثی بسیار با ارزش است، می‌گوید: ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پس از برآورد هزینه توسط شهرداری، مرمت آن پیگیر می کنیم و امیدوارم هرچه زودتر، لایحه آن نیز به همراه گزارش دقیق حادثه به شورا ارایه شود تا زودتر شاهد مرمت و فعالیت دوباره این جداره از میدان باشیم. فضاهای اینچنینی که هم واجد زیبایی‌های بصری هستند و هم واجد ارزش تاریخی، باید بیشتر در اختیار عموم مردم و گردشگران قرار گیرد و لازم است تا با همکاری بخش خصوصی، مدیریت شهری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با مشوق‌های ممکن، کاربری فرهنگی داشته باشد تا این‌گونه خطرها نیز کاهش یابد.

شورای شهر، پی‌گیر مرمت میدان حسن‌آباد

یکی دیگر از اعضا شورای شهر که پس از انتشار خبر آتش‌سوزی در میدان حسن آباد حاضر شد، احمد مسجدجامعی بود. او در حاشیه حضورش در اطفا حریق میدان حسن‌آباد به خبرگزاری ایسنا گفته است: ظاهرا آتش‌سوزی از یک دفتر اسناد رسمی آغاز شده و به دلیل آن که سقف گنبدهای میدان شیروانی است و از چوب دو لایه استفاده شده، حریق کاغذ و چوب باعث افزایش و سرعت گرفتن سرایت آتش به همه طبقات شده است. وی با بیان این‌که خوشبختانه دقیقا در میدان حسن‌آباد ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد و بلافاصله آتش‌نشانان به اطفای حریق می‌پردازند، می گوید: میدان حسن‌آباد یکی از میادینی است که به طور کامل سبک معماری آن از قدیم تاکنون باقی مانده و باید هر چه سریع‌تر پروسه مرمت و بهسازی این میدان آغاز شود. مسجدجامعی با بیان این‌که می‌بایست شکل تاریخی این میدان حفظ شود، یادآوری می‌کند: در شورای شهر پیگیر مرمت این میدان خواهیم بود.

آنچه از میدان حسن‌آباد نمی‌دانیم

تاریخچه این میدان قدیمی را که مرور کنیم می‌رسیم به یک باغ که متعلق بوده به میرزا یوسف آشتیانی‌. وی بعد از گسترش یافتن تهران، آن منطقه را به نام پسرش، حسن، حسن آباد نامگذاری کرد که این وجه تسمیه نامگذاری حسن آباد است. هر چند که قبل از آن این محله به هشت گنبد معروف بود. در حسن آباد چهار ساختمان به شکل قرینه توسط قلیچ باقلیان تحت نظارت معمار و مهندس برجسته ارمنی تبار لئون تادوسیان به سبک معماری غربی ساخته شده است.

پس از فوت آشتیانی، ورثه این ملک را تکه‌تکه کرده و به مردم فروختند، به طوری که فقط در دل محله مسکونی حسن آباد دو چهارراه کوچکی از آن باقی ماند. پس از تغییر سلطنت قاجاریه، پهلوی اول آن چهارراه را به میدانی دایره شکل به شعاع ۴۵ متر و مساحت حدود ۶۵۰۰ متر بنا کرد و درپی بازسازی بناهای این میدان، یکی از ساختمان‌های قرینه چند طبقه آن تخریب و به جایش بانک ملی با نما شیشه‌ای ساخته شد که درپی بازسازی مجدد در جلوی ساختمان نوین بانک، سازه‌ای نمایشی شبیه همان سازه‌های قرینه‌ای ساخته شد تا تمامیت فضا معماری آن تا حدی بازگردد. میدان حسن آباد پس از پیروزی انقلاب به میدان ۳۱ شهریور تغییر نام داد اما دوباره به نام سابق خود «حسن آباد» بازگشت. هشت گنبد مشهور این میدان جز آثار فرهنگی و باستانی ثبت شده‌اند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  07:29   شنبه 29 تیر 1398  
 نظرات