اخبار   
 

 زدودنِ مصالح غیراستاندارد از ساخت‌وساز، در گروی اجرای شناسنامه‌ی فنی

قیمت‌‏ها در بازار مصالح ساختمانی در شرایطی افزایش پیدا کرده که این مسأله بر نگرانی‌ها از گسترشِ به‌کارگیری مصالح غیراستاندارد و بی‌کیفیت در ساخت‌وسازها دامن زده است. چرا که سازندگان و مالکان برای کاهش هزینه‌های سرسام‌آور ساخت، ممکن است به هر راهی برای کاهش هزینه‌های خود متوسل شوند ...

زدودنِ مصالح غیراستاندارد از ساخت‌وساز، در گروی اجرای شناسنامه‌ی فنی
■ بازار گرمِ مصالح ساختمانیِ تقلبی در آشفته‎بازار گرانی


قیمت‌‏ها در بازار مصالح ساختمانی در شرایطی افزایش پیدا کرده که این مسأله بر نگرانی‌ها از گسترشِ به‌کارگیری مصالح غیراستاندارد و بی‌کیفیت در ساخت‌وسازها دامن زده است. چرا که سازندگان و مالکان برای کاهش هزینه‌های سرسام‌آور ساخت، ممکن است به هر راهی برای کاهش هزینه‌های خود متوسل شوند.

در این بین ورود جدی نهادهای نظارتی و مهندسان برای کاهش به کارگیری این قبیل مصالح و نیز کاهش تبعات مخرب و منفی آن در بخش ساخت و سازها ضروری است. بر این اساس، موضوعی که مسئولان ذیربط در این خصوص بر آن تاکید می کنند، پیگیری جدی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است.

ضرورت مدیریت درست در بخش مصالح ساختمانی

در این راستا مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد گفت: یک نگاه این است که به دلیل افزایش قیمت ها مردم به سمت استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد بروند. اما به نظر می رسد در صورتی که بتوانیم مدیریت کنیم، مردم به سمتی می روند که مصالحی را که افزایش قیمت پیدا کرده، به درستی استفاده کنند.

محمدرضا نقصان محمدی در گفت و گو با «صما» تصریح کرد: درواقع هر کالایی که ارزان در اختیار قرار گیرد، طبیعتا به راحتی و حتی به روش های غیرمهندسی از آن استفاده می کنند، اما وقتی که مواد و مصالح ارزش پیدا کند، بجا و درست استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر به این سمت و سو هدایت کنیم، گران شدن مصالح ساختمانی می تواند برای ما یک فرصت برای استفاده درست و بجا تلقی شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما می بینیم در گذشته با استفاده از ارزانترین و کم مقاومت ترین مصالح ساختمانی مثل گل می توانستند بهترین فضاها را خلق کنند و در معماری گذشته ساختمان ها شاهد این موضوع هستیم.

آموزش مهندسان و مردم یک الزام است

محمدی بیان کرد: اگر این امکان وجود داشته باشند که به دلیل افزایش قیمت ها به دنبال استفاده از مواد و مصالح غیراستاندارد برودند، از سوی دیگر می توان گفت با مدیریت صحیح و آموزش مهندسان فرصتی برای کشور فراهم می شود که استفاده درستی از مصالح و کالاهای ساختمانی انجام گیرد.

این مسئول با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در این حوزه وارد آموزش مهندسان شود، به آسیب های به کارگیری از مصالح غیراستاندارد اشاره کرد و ادامه داد: بدیهی است که به کارگیری مصالح غیراستاندارد می تواند منجر به کاهش کیفیت ساختمان ها شود و دستگاه های نظارتی شامل شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی باید از این اتفاق جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر آموزش مهندسان، باید به مردم نیز آموزش داده شود که صرفا خرید و به کارگیری مصالح ارزان قیمت به سود آنها نیست و در میان مدت و درازمدت می تواند آسیب های مختلفی را به دنبال داشته باشد.

محمدی با اشاره به اینکه مجموعه منسجمی از مهندسان و ناظران و دستگاه های دولتی باید لزوم حذف مصالح غیراستاندارد از ساخت و ساز را پیگیری کنند، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه، مهندسان عضو سازمان های نظام مهندسی و بیشتر از همه شهرداری ها می توانند در این عرصه ورود کنند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
بازار گرم مصالح ساختمانی تقلبی در آشفته‌بازار گرانی

در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان درخصوص تاثیرات افزایش قیمت مصالح ساختمانی برکاربرد مصالح بی کیفیت و غیراستاندارد گفت: همواره و حتی در مواقعی که قیمت مصالح ساختمانی ارزان بوده، این مشکلات وجود داشته و کاربرد این گونه مصالح در دوره های مختلف شاید شدت و ضعف داشته است.

علی خاوری دانشور در گفت و گو با «صما» افزود: فرضا تا چند سال قبل، هر فردی با هر شغلی اقدام به تولید مصالحی مثل تیرچه و یا فوم سقفی می کرد و در بازار عرضه می کرد.

وی با بیان اینکه مشکل صنعت ساختمان تنها ورود مصالح غیراستاندارد به این حوزه نیست، ادامه داد: این مشکل تنها در حوزه مصالح ساختمانی وجود ندارد، بلکه در بخش صنعت ساختمان هر فردی با هر حرفه ای سازنده ساختمان شده است و به همین دلیل فعالیت افراد غیرمتخصص صرفا در بخش مصالح ساختمانی قابل مشاهده نیست.

خاوری دانشور ادامه داد: البته وقتی قیمت اجناس و کالاهای ساختمانی به صورت غیرمعقول و غیرمتعارف بالا می رود، شاید بازار مصالح ساختمانی تقلبی به طور طبیعی گرمتر شود. یعنی برخی از سازندگان مسکن تعهدی نسبت به کاربرد مصالح باکیفیت نداشته باشند و تنها برای اینکه بتوانند واحدهای ساخته شده را به بازار عرضه کنند و راحتتر بفروشند، توجهی به این موضوعات نکنند و از مصالح و کالاهای نامرغوب استفاده کنند.

ضرورت تشدید نظارت‌ها برای حذف و زدودنِ مصالح غیراستاندارد

وی با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت ها در این حوزه تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که در این بازار آشفته، با این همه تنوع در حوزه محصولات و مصالح ساختمانی، نظارت بسیار سخت شده است؛ اما به هر حال ما باید به این سمت و سو حرکت کنیم و مردم هم باید ما را در این مسیر کمک کند و اجناس و مصالح بی کیفیت و ارزان خریداری نکنند.

این مسئول در عین حال با بیان اینکه هر گونه اختلاف قیمتی یک دلیلی دارد، اضافه کرد: مردم باید این هوشمندی را داشته باشند که اگر یک نوع مصالحی را با قیمت ارزان خریداری می کنند، حتما به این دلیل است که از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیستند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان برای جلوگیری از کاربرد مصالح غیراستاندارد گفت: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از دیرباز مطرح شده و نظامات مهندسی آن را انجام می دهند، اما هنوز به طور جدی اجرایی نشده است.

خاوری دانشور افزود: اگر خریداران این امکان را داشته باشند که بتوانند براساس شناسنامه فنی و ملکی به ماهیت ساختمان و نوع مصالح به کاررفته در آن پی ببرند و از این طریق متوجه نوع مصالح به کاررفته شوند، به اهمیت کاربرد مصالح استاندارد در ساخت و ساز پی می برند.

وی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات باید به طور موازی انجام گیرد، بر لزوم همکاری مردم به منظور حذف مصالح غیراستاندارد و بی کیفیت از چرخه ساخت و ساز تاکید کرد و گفت: نظارت ها در این بخش باید تشدید شود. نظارت بر تولیدات باید از سوی دستگاه های ذیربط انجام گیرد و همچنین تعهد مهندسان باید نسبت به وظایف حرفه ای خود افزایش یابد تا به این ترتیب شاهد ارتقای کیفیت در صنعت ساختمان باشیم.

  منبع : وبگاه صما
  15:06   پنجشنبه 10 آبان 1397  
 نظرات