اخبار   
 

 «۷۰درصد مردم زیر خط فقر هستند»

فرشاد مومنی ـ اقتصاددان ـ معتقد است در اوضاع کنونی که او آن را «هشدارآمیز» توصیف می‌کند، کشور نیاز به یک برنامه‌ی باکیفیت توسعه دارد؛ اما او برنامه‌ی هفتم را فاقد شاخص‌ها و متغیرهای لازم برای یک برنامه‌ی باکیفیت می‌داند و انتقادهای بسیار جدی به آن وارد می‌کند. امروز در بخش گزارش‌های وبگاه، مشروح سخنرانی این اقتصاددان در فرهنگستان علوم را درباره‌ی برنامه‌ی هفتم توسعه و وضعیت اقتصاد و معیشت مردم، بازنشر کرده‌ایم ...

«۷۰درصد مردم زیر خط فقر هستند»
دیدگاه‌های یک اقتصاددان درباره‌ی وضعیت معیشت مردم
و انتقادهای جدی او به برنامه‌ی هفتم توسعه


فرشاد مومنی ـ اقتصاددان ـ معتقد است در اوضاع کنونی که او آن را «هشدارآمیز» توصیف می‌کند، کشور نیاز به یک برنامه‌ی باکیفیت توسعه دارد؛ اما او برنامه‌ی هفتم را فاقد شاخص‌ها و متغیرهای لازم برای یک برنامه‌ی باکیفیت می‌داند و انتقادهای بسیار جدی به آن وارد می‌کند. فرشاد مومنی طی یک سخنرانی در فرهنگستان علوم درباره کیفیت برنامه هفتم گفت: با کمال تاسف گوش هایی که باید شنوای این بحث ها باشند و چشم هایی که باید این واقعیت هایی را که تذکر داده می شد را ببینند از کفایت و بایستگی برخوردار نبودند و مسیر طی شده در امر برنامه ریزی توسعه در کشور در همان کادر رو به انحطاطی که وجود داشت استمرار پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه ا بیان این که «در دوران های شوک نفتی به جای محور قرار گرفتن منافع ملی ما شاهد زد و خوردهای خشن بیرحمانه و حذفی در درون ساختار قدرت هستیم و منطق این مساله هم کاملا روشن است»، افزود: تا زمانی که مناسبات رانتی وجود داشته باشد حداکثرسازی منافع رانتی مستلزم حذف رقبای بالقوه و بالفعل است. چنانچه می بینیم در دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ که قله قیمت نفت در تاریخ بوده است حس ملی از این دریچه به شدت تضعیف شد و امروز یک برنامه با کیفیت می تواند در واقع آن را تقویت کند.

دکتر مومنی افزود: گفته می شود دولت های رانتی به تدوین و اجرای یک برنامه با کیفیت حداقل به سه دلیل بی تمایلند و در ادبیات اقتصاد رانتی این گونه توضیح داده می شود که چون در مناسبات رانتی اصل بر ظاهر سازی و گزافه گویی است یک برنامه با کیفیت که مبتنی بر یک گزارش عالمانه از واقعیت های موجود است، مورد تمایل ساختار قدرت قرار ندارد! او افزود: تا همین امروز که مراحل پایانی تصویب سند موسوم به برنامه هفتم توسعه طی می شود هیچ گزارش رسمی درباره تصویری عالمانه و همه جانبه از واقعیت های موجود در این برنامه مشاهده نمی شود! گویی دلشان می خواهد هم خود و هم دیگران همچنان در توهم موفقیت های بیش از حد باقی بمانند و تنشان به واقعیت های موجود نخورد.

وی افزود: ما شاهد واگرایی به شدت نگران کننده و افزایش وابستگی های ذلت آور به دنیای خارج هستیم و این نتیجه طبیعی پشت کردن به تولید فناورانه و دامن زدن به مناسبات مصرف محور است. نگاهی به گزارش های رسمی نشان می دهد که روند تحولات ارزبری هر واحد GDP (جی دی پی) جدیدی که در این کشور پدید می آید چه وضعیتی دارد. مرکز پژوهش های مجلس در مهر ۱۳۹۲ در گزارشی هشدار داد که در دوره احمدی نژاد با همه آن شعارهای پوچ و تو خالی و غیرصادقانه و غیرعالمانه ای که علیه نظام سلطه داده می شد در ماه های پایانی مسئولیت احمدی نژاد ارزبری هر واحد GDP پنج برابر زمان شروع به کار آن دولت شده بود. یعنی شدت بخشی بی سابقه به وابستگی های ذلت آور به دنیای خارج! چقدر باید تلخ و گزنده و تاسف بار باشد که هنوز هم در بخش هایی از ساختار قدرت برخی صادقانه دلشان می خواهد که ما یک نظام مستقل داشته باشیم. در شعارها هم همین حرف ها را می زنند ولی در عمل ما عمیق تر و عمیق تر وابسته به دنیای خارج می شویم.

مشروح این دیدگاه‌ها و سخنان را در گزارشی که امروز در بخش گزارش‌های وبگاه بازنشر کرده‌ایم، بخوانید:
■ « انتقادهای جدی یک اقتصاددان به برنامه‌ی هفتم توسعه »


با کلیک بر روی تصویر، مطلب یادشده (سخنان و دیدگاه‌های دکتر فرشاد مومنی
درباره‌ی برنامه‌ی هفتم توسعه و معیشت مردم) در دسترس شما خواهد بود.


  منبع : واحد تأمین محتوا و تحریریه‌ی وبگاه
  15:24   چهارشنبه 15 آذر 1402  
 نظرات